Gå til innhold
Arkivverket

[#37037] Feil i kirkebok for Meldal i Sør Trøndelag

Gjest Berit Waskaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Waskaas

Hva kan gjøres når man finner direkte feil i kirkebøkene? Jeg henviser til Meldal 1929-39 under konfirmerte 1930 side 129. Der finner jeg min manns tante som konfirmert, men med feil foreldre! Hun heter Olaug Drugli og er født 06.11.1915, døpt 19.12.1915 i Meldal. Det står at hun er født på Druglitrø, med foreldre Anders og Brynhild Druglitrø. Det rette er at hun er født på Drugli med foreldre Ole Jonsen Drugli og hustru Margrete Nikoline f. Korsnes.På side 128 står Berntine Druglitrø født 1915 hun og,og med riktige foreldre, nemlig Anders og Brynhild Druglitrø.Olaug Drugli har altså fått feil foreldre, noe jeg mener er ganske ille. Er det noen mulighet for å sette en anmerkning til dette? Mvh Berit Waskaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det har vært snakket om at vi må ha en tilbakemeldingstjeneste til de digitale bildene av kirkebøkene på samme måte som korrekturmeldingssystemet til databasene. Foreløpig er ikke en slik tjeneste utbygd, men mulighetene ligger der, så det er kanskje ikke for langt fram i tid før vi ser en slik løsning. I en slik situasjon vil det være mulig å lese folks kommentarer til en digitalisert bok eller til et bestemt bilde og dette kan en så ta med eller ta hensyn til hvis en bestemmer seg for å registrere boken i en database. Akkurat i ditt tilfelle hvor presten har satt feile foreldre på konfirmanten, må jo de fremdeles oppføres i en evt. database som foreldre, men som Geir Thorud sier, her vil det være mulig å legge til en egen kommentar i merknadsfeltet som redegjør for feiloppføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.