Gå til innhold
Arkivverket

[#37041] Borgerleiet på Longseth i Nesna i Nordland.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - På borgerleiet i Longsethvågen i Nesna skal en Peder Nilsen Aars ha drevet Jektebruk og handel siste halvdel av 1600 - tallet. - Er det noen som vet hvem som var hans far og hvor det blev av familien, etter at Mag. Anders Dass overtok gården ca. 1700 ? -- Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Dette var jo i og for seg oversiktlig, men jeg er usikker på om det blev til så stor hjelp - egentlig. - I en kilde var det opplyst at denne Nils Pedersen Aars skulle ha hatt Jekt og drevet handel på Longsethvågen, men at det kom inn en anne bruker der etter ca. 1700. - Da blir det vel noe uklart om det kan ha vært den Nils Pedersen som enl. oppstillingen skulle være f. ca. 1675 som var her. (?)-- Imidlertid; Jeg hadde håpet på at det kunne være samme slekt som er tatt opp i tema 36948. - Når jeg går den slekten etter, blev jo den ene søsteren, Lisbeth Nilsdr., inngiftet i en slekt med Jektefart. Karen hun var g.m. var g.1.m. datter av en skipper. - Likeså hennes dr., Marit blev g.m. en av Klæboene, hvis far var g.m. datteren av en Skipper og Lensmann. - 'Det er liksom noe her', men hva og hvordan ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig at du Alv har sett hva som står i bygdebok for Nesna bind 1 av Øyvind Jensen: Borgerleiet i Langsetvågen(Langset) var sete for handelsvirksomhet i 75 år-fra 1639 til 1718. Om denne handelen hadde stort eller lite omfang vet vi ikke. Den mektige Bergensborgeren Børge Juel var en stor godseier og eide også Langset gård. I siste halvdel av 1600-tallet overtok trondheimsborgere monopolstillingen som handelsmenn i Nordland. I 1673 solgte således Børge Juels arvinger Langset gård til Trondheimsborgeren Peder Nilsen Aars, som opprinnelig var fra Århus i Danmark. Han drev jektebruk og handel i Langset, men handelsvirksomheten foregikk trolig bare om sommeren. I 1700 solgte Peder Nilsen Aars gården til Petter Dass. Under Langset i bygdeboka er det bare nevnt at Peder Nilsen Aars var eier i 1670-årene.Øyvind Jensen er en kjempegrei kar som jeg hadde som lærer da jeg gikk på lærerskolen i Nesna, og kanskje er det verdt å spørre han. Han må jo ha det ifra noe at Peder Nilsen Aars var fra Århus i Danmark. Jeg ville også prøvd en etterlysning på nyhetsgruppen dk.historie.genealogi hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja, dersom dette er rett, blir det som jeg sier, noe merkelig at en 8 åring skulle kjøpe Longseth. Da med henvisning til Lenkene foran. - Ellers så må det være en annen Peder Nilsen Aars det er snakk om. - (Kanskje en far-far ? -) - De neste oppsitterne på Kremmerleiet er jeg kjent med. -- Min tanke var altså at det evt. kunne være noen forbindelse imellom denne Peder Nilsen Aars og en søskenflokk i området, hvor en Lucia Nilsdr. satt på Longset. Sk. 1740. - Finner heller ikke noen 'høvelige' ektemenn til henne i omegn. - Jeg har sett et sted at Lars Jensen fra Myklebost., som bodde på Longseth, sk. 1755, bl.a. skulle ha vært g.m. en Lucia, men det kan jo ha vært en forveksling m. Lucia Nilsdr's 1. mann Lars Hansen, sk. 1718. - I det store og hele, kunne det virke som om dette var folk utenifra. -- Flere synspunkter ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lars Jensen Myklebostad er bror av 2 av mine aner(Jacob Jensen og Dorothea Jensdatter Hønnichen), og jeg har han som trolovet 13.09.1761 med Milla Joensdatter. Jeg har imidlertid en datter på han(Birgit Elisabeth døpt 17.05.1776) med ukjent mor. Nå er jeg litt på siden av temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg finn ikkje Peder Nilssen Aars mellom borgarar på Helgeland sist på 1600-tallet, men i kopp- og eldstadskatten for 1699 finn vi følgande under Alstahaug prestegjeld:'Pebersvend Hans Pedersen Aars'som svarte 1 mk 8 sk for seg sjøl og like mykje for ein tenestedreng. Ein 'pepparsvein' var, i dette manntallet, ein ugift mann som dreiv kjøpmannskap.Om Hans Pedersen Aars heiter det til slutt: 'er i huuse hos Peder Nielsen Sandnes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igejn. - Det kan jo tenkes at Peder Nilsen Aars hadde sitt borgerskap i Trondheim og at han kun hadde sesonghandel i Longsethvågen som det jo var nevnt tidligere. - Men han kan jo ha hatt noen til å ta vare på 'sitt medel' på stedet. -- Denne som var nevnt på Sandnes kan jo ha vært fra en annen gren av slekten. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.S. til Anne Lise i innl. 6. - Lars Jensen fra Myklebost., (sønn av Jens Gregusen), bos. på Longseth, er det skifte etter i 1755 og var da g.m. Marta Asbjørnsdr. - Da har han vel nok ikke en dr. f. 1776. - ? - Det kan heller ikke være sønn av Jens Larsen og Else, Loretnz Jensen, for han er det sk. etter 1768. - Men kanskje har jeg missforstått noe ? --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det mye som ikke stemmer, og da må det ha vært en Lars Jensen i Langset etter 1755 også. Jeg har en helt annen kone på Lorents Jensen Myklebostad Eide, enn det som er oppgitt i skiftet. Han ble trolovet med Sidsel Pedersdatter Eidet, og de hadde sønnene Peder(1753-1797 og Didrik døpt 25.03.1765. Didrik døde 19.06.1823. Skal disse ha Zybylle Pedersdatter til mor? Hvem var mor til datteren Lorentse som var 1/2 år ved skiftet etter Lorents i 1768?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Jeg tror nok Zibylla er en feilskrift. Sidsel var g.2.m. Skipper Anders Larsen på Mula. Datteren Lorentzia, f.c. 1767, har jeg giftet med David Larsen i Olderneset, sønn av Lars Gabrielsen i Geitvika, sønn av Gabriel Hansen i Øyjorda i hans ektesk. m. Kierstin Tomasdr. -- Sidsels bror, Ole Pedersen blev g.m. ei enke og overtok halvparten i ei Jekt sammen med en bror av Anders Larsen i Mula. - Sidsele var g.3.m. Jens Brose Hind. -- Foreldre til Sidsel og Ole Pedersen har jeg Peder Pedersen Sjoneidet og Karen Rasmusdr., dr. av Marithe Mogensdr., fra Fuglestad i hennes 2. ektesk. - Marithes bror, Jacob, var g.1.m. Ingeborg Jensdr., fra Myklebost., dr. av Jens Gregusen.--Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Alv. Gabriel Hansen Yttramarken(senere Geitvika) med sønn og sønnesønn her hadde jeg fra før, siden han er bror av min ane Per Hansen Yttramarken. De i Myklebostad er på en annen gren, så nå fikk jeg ført sammen to grener her. Jeg tror også at Zibylla kan være feilskrift fra Svein eller den som har skrevet det opprinnelige skiftet. Jeg har selv prøvd meg på å lese skifter på mikrofilm, og det er slett ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Zibylle, Sidsel og Cesilie er nok en og samme dame. Vi skal være klar over at ikke alle skrivere, prester etc. skrev navnet likt, det kunne være danske embetsmenn som hadde en helt annen utale på navnet enn hva selve bygdefolket hadde. Nå har jeg ikke sett så mye på problemet i denne debatten så jeg er ikke sikker på hva det dreier seg om. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vel, selve det egentlige 'problemet' i debatten kom vel noe i bakgrunnen her. - Men det lar seg vel løse når det er så mange flinke folk omkring ? - Det jeg egentlig var på leting etter, var en mulig identifikasjon av en søskenflokk nevnt i skifte på Longset i 1740 etter Lucia Nilsdr. - Jeg forsøkte meg med et utspill for å finne ut om disse muligens kunne ha noe å gjøre med den person som hadde jekt og handel på Longseth, innen gården blev overtatt av Dass ca. 1700, Peder Nilsen Aars.- det var det visstnok ingen som kunne si noe om. Det var henvist til noen av samme navn, men alder og slikt så ikke ut til å stemme, så da måtte det i tilfelle være noen andre Aars som var på Longseth.- Men det kan jo allikevel være noen som vet noe mere om denne søskenfløkken på Longseth og omegn allikevel ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer også på om denne familien Aars har noen slektsmessig tilknytning til min mulige ane Jacob Aars Sandnæs? Han var forlover for mine aner Lars Jacobsen Våg og Berit Olsdatter i 1742 på Sandnes i Alstahaug, og de ble gift senere samme år i Herøy. Det er skifte på Jacobs kone i 1755 og da er ingen Lars nevnt som sønn, men Jacob kan jo ha vært gift tidligere(se emne 36066 her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher kommer der borti en slekt (Aars) som står omtalt i NST i en artikkel om slekten Leth, og Peder Nilsen Aars skal ifølge den være f. ca 1630 Århus, når han døde og han barn er lettere å finne siden K. Bugge har gjengitt skifter etter han og han to konerPeder døde 1693, skifte 12/12 1693, han 1 kone Elina Olsdtr d. ca 1671 skifte 13/2-1672 og han andre kone Anne Hansdtr Leth d. og ca 1693 skifte samme dag som mannen.Peder Aars sønn Jakob bodde på Sandnes i Alstadhaug som hans far eide i tilleg til at faren skipper og handelsmann. Faren hade og pant i gården Lille Altern i Rana.angående Sidsel/Zibylla kalles hun og Siri i noen kilder.den Jakob Mogensen på Fuglstad i Sjona som er nevnt er en av mine tip-tipperFikk foresten ryddet opp i litt slektsrot på grunn av opplysningene herPSJakob Aars hadde barna 1. Peder og 2. Sophia g. m. Peder Brüghmann bosatt på Neppelberget/Nippelberget Nesna Sophia døde 1776 i Steigen.har mer om noen er interesert.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar. - Rent umiddelbart skulle jeg gjerne hatt tak i noen av besteforeldrene til Jacob Mogensen på Fuglestad, men det har du vel ikke ? -- Ellers er det vel ikke så trolig at den søskenflokken som Lucia Nilsdr., sk. 1740 på Longseth tilhørte, hadde noe med Aars å gjøre, ut ifra de opplysninger som foreligger. - a)Lucia var g.1.m. Lars Hansen, Longesth, g.2.m. Aren Stensen. - b) Nils Nilsen på Øbbe, ant. g.m. Margrethe Pedersdr.- c) Peder Nilsen på Scaga, d. før 1740, g.m. Abelone Halstensdr. - d) Joen Nilsen på Øbbe, d. før 1740, g.m. N.N. (far til Nils Joensen på Einmoen, Jacob Joensen på Longseth, Paul Joensen på Øbbe, Marithe Joensen til Handsten.)- e) Anders Nilsen på Hines, sk. 1749, g.m. Anne Erlandsdr. - f) Lisbeth Nilsdr., sk. 1745, g.1.m. enkem. Tomas Tomasen Finnvik, - g.2.m. Ole Joensen.-- Har du noe om disse ? --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet ikke om dete blir kaotisk eller ikke det er en tekstfik laget av BK6 og starter med foreldrene til Jakob som ikke var tipp-tip men bror til en av dem, Anders. det er eldste gren i denne slekten. Angående de andre må jeg sjekke databasen min om jeg har dem.SOdet greieste er vel å klippe det nedenfor her ut og lime inn i tekstbehandleren.1. Mons Johansen, f. ca 1618, d. i Fuglstad, Rana. Han var 83 år ifølge 1701 ft. Han var ifølge skiftet velstående i kontrast til de omkringboende som hadde heller dårlig økonomi. Han giftet seg med Berit Olsdtr, d. 1724 i Fuglstad, Rana, skifte 22 mai 1726 i Fuglstad, Rana. Barn: 2. i Anders Monsen f. 1669. 3. ii Jakob Monsen f. 1681. 4. iii Johan Monsen. iv Malene Monsdtr, f. i Fuglstad, Rana, d. i Sæter, Nesna. v Berit Monsdtr, f. i Fuglstad, Rana. vi Marit Monsdtr, f. i Fuglstad, Rana. var 1724 på Haugnes i Nesna. 5. vii Daniel Monsen. 6. viii Marit Mogensdtr.2. Generasjon2. Anders Monsen, f. 1669 i Fuglstad, Rana, d. etter 1735 i Telnes, Rødøy. Han hadde bare sønnen Anders med Walborg. Han giftet seg med Walborg Jakobsdtr, f. ca 1670, d. 1755 i Telnes, Rødøy, skifte 30 jul 1755 i Telnes, Rødøy. Hun var først gift med en Todahl. Barn: 7. i Mons Andersen f. ca 1708.3. Jakob Monsen, f. 1681 i Fuglstad, Rana, d. 1755 i Fuglstad, Rana, skifte 1755 i Fuglstad, Rana, yrke skipper. Han eide halvparten av en jakt sammen med Jens Larsen Myklebostad. (1) Han giftet seg med Ingeborg Jensdtr, f. i Myklebostad, Nesna, (datter av Jens Gregersen og Lisbeth Hansdtr) d. 1724 i Fuglstad, Rana, skifte 1724 i Fuglstad, Rana. (2) Han giftet seg med Maren Steensen, f. i Hov, Løkta, Dønnes, (datter av Steen Hansen og Kirsten Olsdtr) d. 1766 i Fuglstad, Rana, skifte 1766 i Fuglstad, Rana. Barn med Ingeborg Jensdtr: i Lisbeth Jakobsen, f. 1717 i Fuglstad, Rana, d. 17 mai 1777 i Røssåsen, Hemnes. Hun giftet seg med Jakob Iversen, f. 1706 i Røssåsen, Hemnes, (sønn av Iver Olsen og Weronicha Jakobsdtr) d. 1761 i Røssåsen, Hemnes. ii Jens Jakobsen, f. 1721 i Fuglstad, Rana. iii Berit Jakobsdtr. Barn med Maren Steensen: iv Kirsten Jakobsdtr, f. ca 1727 i Fuglstad, Rana, d. i Dalos, Hemnes. Hun giftet seg med Jens Jensen, d. i Dalos, Hemnes. v Johan Jakobsen, f. 1729 i Fuglstad, Rana, d. i Botne, Nesna. 8. vi Ingeborg Maria Jakobsdtr f. 1732. vii Jakob Jakobsen, f. 1734 i Fuglstad, Rana. viii Margrethe Jakobsdtr, f. 1737 i Fuglstad, Rana. ix Berit Marie Jakobsdtr, f. 1743 i Fuglstad, Rana, d. 1757 i Fuglstad, Rana, skifte 1757 i Fuglstad, Rana. hun døde ugift og hennes søsken og halvsøsken var arvinger. x Augustinus Jakobsen, f. 1746 i Fuglstad, Rana.4. Johan Monsen, f. i Fuglstad, Rana, d. før 1724 i Sutternes, Lurøy, NO. Han giftet seg med Adelus Pedersdtr, d. 1719 i Sutternes, Lurøy, NO, skifte 1719 i Sutternes, Lurøy, NO. Barn: 9. i Berit Johannesdtr. ii Mons Johansen, f. i Sutternes, Lurøy, NO, d. i Nordnesøy, Rødøy. 10. iii Abelone Johansdtr. 11. iv Gabriel Johansen. 12. v Adelus Johannesdtr.5. Daniel Monsen, f. i Fuglstad, Rana, d. 1731 i Fagervika, Nesna, skifte 1731 i Fagervika, Nesna. Han drev gårdsbruk med 6 kyr, noen sauer og geiter og en hest. Hans sønn Nils overtok gården etter han. Broren Anders Monsen, Telnes i Rødøy var verge for døtrene. Han giftet seg med Gjertrud Nilsdtr, (datter av Nils Olsen og Kirsten Pedersdtr) d. i Fagervika, Nesna. Barn: i Mons Danielsen, f. i Fagervika, Nesna. ii Nils Danielsen, f. i Fagervika, Nesna, d. 1744 i Fagervika, Nesna. iii Berit Danielsdtr, f. i Fagervika, Nesna. iv Kirsti Danielsdtr, f. i Fagervika, Nesna. v Kari Danielsdtr, f. i Fagervika, Nesna.6. Marit Mogensdtr, f. i Fuglstad, Rana. (1) Hun giftet seg med Rasmus N. N.. (2) Hun giftet seg med Hågen N. N.. Barn med Rasmus N. N.: 13. i Karen Rasmusdtr. ii Berit Rasmusdtr, d. 1791 i Reløy, Lurøy, NO, skifte 1791 i Reløy, Lurøy, NO. Hun giftet seg med Anders Mortensen, f. 1746 i Reløy, Lurøy, NO, (sønn av Morten Kristensen og Berit Hansdtr) d. i Reløy, Lurøy, NO. Anders: Bonde bruger jord og driver fiskerie, han var gift 2. gang. iii Gunhild Rasmusdtr, d. i Fuglstad, Rana. enke på Fugelstad. Barn med Hågen N. N.: 14. iv Peder Hågensen.3. Generasjon7. Mons Andersen, f. ca 1708 i Telnes, Rødøy, d. 1787 i Telnes, Rødøy, ref.nr soane. Gift ca 1734, med Elisabeth Tollefsdtr, f. 1714 i Nordnesøy, Rødøy, (datter av Tollef Johnsen og Kirsten Andersdtr) d. 1788 i Telnes, Rødøy, skifte 1788 i Telnes, Rødøy, ref.nr soane. Barn: i Tollev Monsen, f. ca 1736 i Våge, Rødøy, d. 1788 i Våge, Rødøy, skifte 1788 i Våge, Rødøy, ref.nr soane. Gjertrud Bang. Fikk barn med ikke gift med Gjertrud Bang. (2) Gift 1761 i Rødøy Kirke, med Anna Helena Marcusdtr Brandt, f. 1738 i Bergen, (datter av Marcus Petersen Brandt og Helche De Rytter) døpt 10 aug 1738 i Domkirken, Bergen, d. etter 1801 i Våge, Rødøy, ref.nr soane. Anna: Enke efter 1te ægteskab. Har ophold i huset hos Andreas Glad, på Sørgjærøy. Hun var ifølge Rødøy kirkebok fra Bergen. ii Walborg Monsdtr, f. 1741 i Telnes, Rødøy, d. 3 jul 1833 i Sundøya, Rødøy, gravlagt 9 jul 1833 i Rødøy Kirkegård, ref.nr soane. oppgitt å være 107 år når hun døde. han har da etternavnert Thodal. Gift 1761 i Rødøy Kirke, med Kristen Nilsen, f. ca 1735 i Sundøya, Rødøy, (sønn av Nils Hansen og Magdalena 'Magli' Mechlenborg) d. ca 1799 i Sundøya, Rødøy, skifte 1799 i Sundøya, Rødøy, ref.nr soane. Kristen: hans bror Daniel Nilsen Sundøy var verge for datteren Berit. iii Karen Monsdtr, f. 1744 i Telnes, Rødøy, d. 1819 i Telnes, Rødøy, skifte 29 jul 1819 i Telnes, Rødøy. (1) Gift ca 1770, med Nils (Nilsen) Andersen, f. ca 1740, d. 1779 i Telnes, Rødøy, skifte 1779 i Telnes, Rødøy. Nils: kalles Nilsen på sitt eget skifte. (2) Gift ca 1782, med Johan Jakob Monsen, f. ca 1749 i Nordnesøy, Rødøy, (sønn av Gjertrud Johanna (Jakobsdtr) Andersdtr) d. i Telnes, Rødøy.8. Ingeborg Maria Jakobsdtr, f. 1732 i Fuglstad, Rana, d. 1795 i Langset, Nesna, gravlagt 28 jun 1795 i Nesna. Hennes far er den rike skipperen Jakob Mogensen på Fugelstad i Sjona. Jakob samarbeidet med Jens Larsen hennes svigerfar. Hennes bror Jakob Jakobsen Fugelstad var formynder for Else og hun selv var verge for Maren og Elisabeth sammen med broren Jens. (1) Gift 17 okt 1756 i Nesna kirke, med Didrik Jensen, f. 1727 i Myklebostad, Nesna, (sønn av Jens Larsen og Else Kirstine Didrichsdtr Hønnichen) døpt fastel. 1727 i Hemnes kirke, d. 1762 i Langset, Nesna, gravlagt 27 jun 1762 i Nesna, skifte 1762 i Langset, Nesna. Didrik: 34 år ved sin død. (2) Hun giftet seg med Johannes Johnsen, d. 1798 i Langset, Nesna, skifte 1798 i Langset, Nesna. Barn med Didrik Jensen: i Else Maria Didriksdtr, f. 1757 i Langset, Nesna, døpt 1 apr 1757 i Nesna kirke, d. 1831 i Røtvik, Rødøy, skifte 1831 i Røtvik, Rødøy. trolovet treenighetssøndag. Gift 20 jul 1783 i Nesna kirke, med Hemming Hanssen, f. 1755 i Rødøy, Helgeland, (sønn av Hans Nilsen og Anna Nilsdtr) d. i Røtvik, Rødøy. Hemming: Drev som bonde og brukte jord, og drev fiske på Røtviken i Rødøy. ii Karen Kristine Didriksdtr, f. ca 1758 i Langset, Nesna, d. før 1770. iii Maren Christiana Didriksdtr, f. 1759 i Langset, Nesna, døpt 29 apr 1759 i Nesna kirke, d. 1813 i Langset, Nesna, gravlagt 25 jul 1813 i Nesna. 'død af sting' trolovet fer 2 pent 1784. (1) Gift 1 aug 1784 i Nesna kirke, med Johannes Sivertsen, f. ca 1755, d. 1788 i Oldersletten, Nesna, gravlagt 7 okt 1788 i Nesna, skifte 9 mai 1789 i Oldersletten, Nesna. (2) Gift 7 nov 1791 i Nesna, med Hans Østensøn, f. 1756 i Handå, Nesna, (sønn av Østen Hansen og Synnøve Jakobsdtr) d. før 1843 i Langset, Nesna. Hans: de hadde tjenestepiken Maren Andersdtr i 1801, hun var 30 år gammel. iv Elisabeth Lucia Didriksdtr, f. 1761 i Langset, Nesna, døpt 12 apr 1761 i Nesna kirke, d. 4 jul 1832 i Langset, Nesna. Gift 19 jul 1789 i Nesna kirke, med Jakob Østensen, f. 1762 i Handå, Nesna, (sønn av Østen Hansen og Synnøve Jakobsdtr) d. 1839 i Langset, Nesna. Jakob: Han hadde tre onkler bosatt bl. a. på Myklebostad i Lødingen, brødre til hans mor Synnøve Jakobsdtr. Hans bestefar var klokker Jakob Jakobsen. Hans etterkommere bor enda på gården.9. Berit Johannesdtr, f. i Sutternes, Lurøy, NO, d. 1749 i Risvær, Lurøy, NO, skifte 1749 i Selvær, Træna. (1) Hun giftet seg med Peder Olsen Grimlund, d. 1739 i Selvær, Træna, skifte 1739 i Selvær, Træna. (2) Hun giftet seg med Jørgen Bentsen Gording, f. ca 1710, d. 1785 i Selvær, Træna, skifte 7 aug 1786 i Selvær, Træna, yrke skipper. Barn med Peder Olsen Grimlund: i Peder Grimlund Pedersen, f. 1719 i Selvær, Træna, d. før 1753 i Risvær, Lurøy, NO. ii Adelus Pedersdtr, f. ca 1720 i Selvær, Træna, d. i Hugelen, Hugeløya, Nesna. hun er hans datter av Peder men ikke nevnt på skiftet hans. Hun er nevnt på søsteren Abelones skifte i 1744 på Selvær på Træna. Hun giftet seg med Paul (Povel) Olsen, f. i Hugelen, Hugeløya, Nesna, (sønn av Ole Paulsen og Marit Andersdtr) d. 1777 i Hugelen, Hugeløya, Nesna, skifte 1777 i Hugelen, Hugeløya, Nesna. iii Karen Pedersdtr Grimlund, f. 1725 i Risvær, Lurøy, NO, d. 1767 i Sandvik, Gildeskål, NO, skifte 4 nov 1767 i Sandvik, Gildeskål, NO. formue 1313-3-0, gjeld 351-2-8, mye sølv men ingen med merker. Hun giftet seg med Thommes Olsen, f. ca 1705 i Sandvik, Gildeskål, NO, (sønn av Ole (Colbanusen) Colbentsen og Berit Willumsdtr) d. 1784 i Sandvik, Gildeskål, NO, skifte 8 des 1784 i Sandvik, Gildeskål, NO. iv Marit Pedersdtr, f. 1730 i Selvær, Træna. v Abelone Pedersdtr, f. 1733 i Selvær, Træna, d. 1739 i Selvær, Træna, skifte 1739 i Selvær, Træna.10. Abelone Johansdtr, f. i Sutternes, Lurøy, NO, d. før 1753 i Gjærsvik, Rødøy. Barn: i Johan Pedersen. tjente hos onkelen i 1753. ii Adelus Pedersdtr, d. i Alsøy, Tomma, Nesna. Hun giftet seg med Ole Sørensen, d. i Alsøy, Tomma, Nesna.11. Gabriel Johansen, f. i Sutternes, Lurøy, NO, d. 1719 i Sutternes, Lurøy, NO, skifte 1720 i Sutternes, Lurøy, NO, yrke skipper. Han giftet seg med Ingeborg Willumsdtr, f. ca 1687 i Meløysund, Meløy, NO, (datter av Willum Melchersen og Kirsten Pedersdtr) d. i Sutternes, Lurøy, NO. Barn: i Willum Gabrielsen, f. i Sutternes, Lurøy, NO, d. før 1752 i Amsterdam, Holland. Hans arvepart ble fordelt på hans to halvsøsken, trolig har han død før de fikk gitt berskjed om skiftet etter faren 2 år tidligere.12. Adelus Johannesdtr, f. i Sutternes, Lurøy, NO, d. 1743 i Kvarøy Indre, Lurøy, NO. Hun giftet seg med Kristen Christophersen, d. i Kvarøy Indre, Lurøy, NO. Barn: i Christopher Kristensen. ii Gabriel Kristensen, f. i Lurøy, Helgeland. iii Johan Kristensen, f. i Nordnesøy, Rødøy. tjente hos onkelen på Nesøy. iv Peder Kristensen, f. i Lurøy, Helgeland. han tjente hos Elling Johansen på Indre Kvarøy. v Adelus Kristendtr, f. i Lurøy, Helgeland. tjente i 1753 hos Peder Jakobsen Dass på Lurøy. vi Karen Kristendtr, f. i Lurøy, Helgeland. tjente hs Ellin Johannesen, Indre Kvarøy.13. Karen Rasmusdtr. Hun giftet seg med Peder Pedersen, f. 1693, d. 1761 i Sjoneide, Nesna, skifte 1761 i Sjoneide, Nesna. Barn: i Siri Pedersdtr, f. 1739, d. 1814 i Mula, Hemnes, NO. Gift 1769 i Hemnes, Hemnes, NO, med Jens Brose Hind, f. 1755 i Tranøy, Troms, (sønn av Peder Krog Hind og Maren Jørgensdtr Brose) d. 1795 i Mula, Hemnes, NO, skifte 1796 i Mula, Hemnes, NO. ii Ole Pedersen, d. i Storeng, Hemnes. iii Zibylle Pedersdtr, f. 1739 i Sjoneide, Nesna, d. 1814 i Mula, Hemnes, NO. hun nevnes i Lorents sitt arveskifte i 1768, og i skiftet etter Jens Larsen Myklebostad i 1770. Gift før 1763, med Lorentz Jensen, f. 1733 i Myklebostad, Nesna, (sønn av Jens Larsen og Else Kirstine Didrichsdtr Hønnichen) døpt 19 jul 1733 i Hemnes kirke, d. 1768 i Sjoneide, Nesna, skifte 1768 i Sjoneide, Nesna. iv Sitzelle Pedersdtr, f. 1736 i Sjøneidet, Nesna, d. 1814 i Mula, Hemnes, NO. (1) Gift 1769 i Rana, med Anders Larsen, f. 1712 i Svalingen, Hemnes, (sønn av Lars Johansen og Ingeborg Pedersdtr) d. 23 feb 1775 i Mula, Hemnes, NO, yrke Gårdbruker, Mula i S.Rana. Anders: Jektskipper og Gårdbruker, Mula i S.Rana. (2) Hun giftet seg med Jens Brose Hind, f. 1755 i Tranøy, Troms, (sønn av Peder Krog Hind og Maren Jørgensdtr Brose) d. 1795 i Mula, Hemnes, NO, skifte 1796 i Mula, Hemnes, NO.14. Peder Hågensen, d. før 1791. Barn: i Christopher Pedersen. ii Rasmus Pedersen, d. før 1791. iii Hans Pedersen, d. i Baklandet, Bardal, Nesna. iv Peder Pedersen, d. i Stor-Alteren, Rana. v Martha Pedersdtr, d. i Skog, Nesna. Hun giftet seg med Anders Olsen, d. i Skog, Nesna. vi Maren Pedersdtr, d. i Skog, Nesna. vii Else Pedersdtr, d. i Buvika, Hemnes. Hun giftet seg med Peter Jørgen Andersen, d. i Buvika, Hemnes. Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Lorents Jensen Myklebostad som døpt i Hemnes kirke 19.07.1763, og som trolovet med Sidsel Jensen Eide i 1762. Dette har vært diskutert i et annet emne, og det skal sikkert stå Pedersdatter. Zibylla og Sidsel er samme dame. Dette har vært diskutert i et annet emne her. Jeg skal jo videre på to av Lorents sine søsken(Jaocb og Dorthea). I tillegg skal videre på en halvsøster av Jens Larsen Myklebostad(Berethe Jensdatter). På Berits søster Ingeborg hadde jeg bare Jacob som etternavn, så takk for opplysninger om hans etternavn og fødselsår. opplysningene om at Ingeborgs mann het Jacob hadde jeg fra skiftet etter min 3-dobbelte 6 og 7 ganger tippoldemor Lisbeth Hansdatter i 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå Frodes side, se peker[url="http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I6110&tree=1>Lenkeangående Mogens Johansens barn.her har han lagt til datteren Kristen, kan ikke huske å ha sett henne på Berits skifte, har noen mulighet for å sjekke om hun er der eller om det finnes skifte etter Mogens?har litt problemer med å finne en Mogens som passer i 1666 ft på digitalarkivether er de jeg fant i prestegjeld som begynner på R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.