Gå til innhold
Arkivverket

[#37041] Borgerleiet på Longseth i Nesna i Nordland.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

P.S. - til Steinar eller noen andre, ang. innlegg 21. - Du har ført opp Adelus Johandr., fra Sutternes som nr. 12. - Hun blev g.m. Christen Christophersen. - Da er mitt spørsmål; Har du, eller noen, - muligens klart å finne denne Christopher, far til Christen ? - Han skulle jeg gjerne 'hatt tak i'. - Egentlig skulle vel dette ha vært et nytt tema, men når dette allikevel er lagt ut, så. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar ikke foreldre på Kisten Christophersen men han var gift 2 ganger ifølge skiftene. Så her må jeg nokk sjekke det jeg har av opplysninger1. Karen Povelsdtr skifte i 1724 de hadde 3. døtre ifølge skiftet. 1. Anne, 2. Ingeborg, 3. Margrethe2. Adelus ikke d. 1766 som jeg skrev men 1743. barn ifølge skiftet 1. Karen, 2. Adelus, 3. Johanna, 4. Guriskiftene starter på nr. 640 og 661 i Svein Edvardsens skiftesamling for Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Jo jeg er klar over at Christen var g. 2. ganger. - Men av sk. i Kvarøy stemmer ikke navnene på barna helt med hva som ellers er opplyst andre steder. - Et sted så jeg at hans 1. kone Karen var g.m. Christen Hansen Lurøy, så det er vel litt av hvert omkring.- Men jeg skulle som sakt gjerne ha hatt tak i denne Christopher. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis jeg har forstått riktig her så er det skifte på Karen Povelsdatter i Kvarøen i 1724, og hennes ektefelle var da Christen Christophersen. Den Karen Povelsdatter som var gift med Christen Hansen i Lurøen kan ikke være samme damen, fordi at denne Karen lever enda i 1745 da det er skifte på Christen Hansen i Lurøen. Hun kan umulig ha dødd i 1724, og være nevnt som levende 21 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiKaren Povelsdtr som var gift med Christen Hansen Lurøy (skifte 1744) finner du samen med familien på skifte etter Ingeborg Pedersdtr (361 - 381)på de to pekere finner dere to sett med søstre som tydeligvis har felles mor. på den ene av dem finner en Karen Povelsdtr g. m. Christen Hansen Lurøy.[url="http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I29609&tree=1>Lenkesøstrene Ingeborg og Adelus Pedersdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Om man ser på sk. i Nesøy, Rødøy 1753, nr. 675, Adelus Johansdr.s barn og sammenligner med sk. i Kvarøy 1743 og navna på barna, så får jeg ikke det til å stemme. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvorfor barnas antall og navn ikke er like vet jeg ikke men jeg og Frode har kommet til samme resultat uavhengig av hverandre, men generasjonen før som du spør om sist nå (angående Karen Povelsdtr) er etter skiftene å bedømme rett.Kanskje noen andre har tillegsopplysninger her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo, det var vel i dette sk. på Hjart jeg 'gikk vill'. - Det ordner seg sikkert, dersom jeg får ristet litt på kassen. Hm.--- Det må altså være slik at moren til konen til Johan Monsen Telnes, Adelus, må ha vært g.m. en Peder og en Povel. -- Ikke for at det er så veldig viktig, men vet man hvem disse Peder og Povel er ?. -- Vedr. barna til Christen Christophersen i Kvarøy, så fremkommer de alle i sk. etter Adelus Christensdr. som blev arvet av sine søsken.-1. Gabriel Christensen, Møchelsund i Bjørnørs fjerding. - 2. Johan C., tj. Mons Johansen, sin onkel. - Christopher C., hos skipper P. J. Dass., 3. Peder C., hos Elling Johansen, Kvarøy. - 4. Karen C., hos P. J. Dass.- 5. Gura C., hos Nils Pedersen Nesøya. - Disse er helsøsken. - Fra 1. ektesk.: 6. Margrethe C., g.m. Hans Larsen Haakeringen. - 7. Ingeborg C., g.m. Nils Pedersen Nesøya. - 8. Ane C., g.m. Elling Johansen Kvarøy. -- Men det store spørsmålet i sammenhengen var altså for min del å forsøke å finne en Christopher som var far til Christen Christophersen i Kvarøy (m.fl. søsken.) --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiom du finner Christen Christophersens far er vel desverre tvilsom om du finner se at Frode har han og hans koner men ikke noe om hans foreldreLenkeDu finner en Chr. Christophersen søm sønn på et skifte i 1744 Breivik i Rødøy, om det er han som er i Lurøy er ukjent.Hans ekteskap på 640/44 og 661/666har du sjekket når han døde og om det er oppgitt hvor gammel han er.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Se på sk. på Alderen i Lurøy 1766, nr. 31 og sammenlign med sk. på Klippenvåg i 1750, nr. 430. - Dette blir litt merkelig vel ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher sneier du inn på Benkestokkslekt. Har du den tiljengelig er det på side 112 til 117 der Karen Hansdtr omtales gift med Erik Olsen (36 i skiftesamlingen) nederst s. 166 Benkestokk.Ellers må jo det være en feil i etternavn på Klpiingvåg (nr 430)Har ikke denne familien (Karen Povelsens) inne på data å jeg har ikke oversikt over den.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Får forsøke å ta opp et nytt spørsmål på denne linken, da det vel egentlig er her det hører hjemme (J.fr. tema 36948) -- Etter 1700 kom Storch inn på borgerleiet på Longseth. - Bl.a var Marith Arentsdr., fra Selnes her. Hun var g.1.m. Henrik Olsen, sk. 1715. Med ham hadde hun to døtre. - Dernest var hun g.m. Hans Rasmusen, sk. 1718 og hadde med ham en sønn, Hans. -- I Skiftebøkene til S. Edvardsen er det ført opp et sk. på Longseth 1755 over Marith Andersdr.- Jeg antar at dette må være Marith Arentsdr. (Storch). -- Imidlertid; Her fremgår at datteren Johanna Hendriksdr., er g.m. Halsten Scage. - Selv ville jeg gjettet på at dette var Halsten som var 1 år i 1701 og sønn av Per Nilsen Scaga , g.m. Abelone Halstensdr., sk. 1712. - Denne Halsten Pedersen var g.m. Lisbeth Michelsdr., sk. 1747. -- Mitt spørsmål er da om noen vet om han kan ha vært g.2.m. Johanna Hendrichsdr., fra Longset ? - Eller er dette galt ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.