Gå til innhold
Arkivverket

[#37043] Elling Bersvendsen (f. ca.1841?). Spelemann fra Gjemnes/Tingvoll

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

På en fin gammel fiolinkasse står det: 'Elling Bersvendsen Hoem 1863'. Nå lurer jeg på hvem denne karen var. Det beste alternativ jeg finner i folketellingene er den Elling Bersvendsen som i 1865 var tjenestekar på Meisingset i Tingvoll og 24 år gammel. I samme prestegjeld finner vi da også en gård som heter Hoem (nå Gjemnes).Er det noen som kjenner til denne Elling Bersvendsen eller som kan gjøre oppslag i gards- og ættesoge for Gjemnes og se om det stemmer at denne Elling Bersvendsen var derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha, Kjellaug. Han som var født i Halsa, kan jeg ikke finne i FT 1865, så han døde vel kanskje som liten. Men spørsmålet er så om foreldrene til han som var født i Tingvoll, Bersvend Johnsen og Gjertrud Jensdatter, kan ha bodd på Hoem i en periode. I så fall ville jeg føle meg ganske sikker på at dette er rette Elling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sæterli

Så igjennom Leif Halses bok 'Spelemenn på Nordmøre' i helga, og der står det under Gjemnes kommune - Glimt frå felespelarmiljøet i Angvik rundt 1910: 'Elling Hoem (Spellmanns-Elling)(d. ca. 1890) og Nils Solli for inn til Nils Skaffar på Eidsøra. Der lærte dei slåttar. Ein heitte 'Skaffar'n'. Den var oppkalla etter Nils, som dreiv skysstasjon. På Eidsøra kom Nils Solli og Spellmanns-Elling i lag med ein felespelar frå Kristiansund. Han heitte Bjørnes og hadde sommarbustad der inne. Bjørnes la fela på bordet, og då spela ho sjølv. - Fan hugge me, sa'n Bjørnes, når fela e godt stemt, ska ho spælle slåtten sjøl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Terje! Dette er jo en meget god indikasjon på at den fiolinkassen som var mitt utgangspunkt, kommer fra Gjemnes. Dette kan jo også tyde på at denne 'Spellmanns-Elling' kom fra Hoem i Gjemnes, men bygdebøkene sier kanskje noe mer om dette? Det skulle være også være interessant å finne ut om Elling hadde etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Jeg har sett etter i bygdebøkene for Tingvoll bind 1 hvor Hoem er med, men dessverre ingenting om denne Elling under Hoem. Jeg måtte derfor se etter i kirkeboka for Tingvoll og der fant jeg ham på s. 181 i kirkeboka for Tingvoll 1829-1843:Nr. 76 – døpt i Tingvoll kirke den 3/7-1842:”Elling f. 9/6-1842 – uægteFar: dreng Bersvend Johnsen Skjølsvig og mor: pige Gjertru Jensdtr. Hoem.Begges 1ste Leiermaal. Opgivet af John Johnsen Skjølsvig.”Mora Gjertrud Jensdtr. Hoem finner vi i Tingvoll b. 1, s. 407 som datter av Jens Paulsen på Hoem og hans kone Sigrid Eivindsdtr. Gjertrud hadde også et barn til før hun gifta seg. Denne jenta het Marit og var f. 3/10-1848. Hennes far var ungkar Anders Knutsen fra Stomsvika.I 1853 gifta Gjertrud seg med Nils Paulsen fra Fagerlia. De bodde på plassen Postvika under Fagerlia, se Tingvoll b. 1, s. 266.Bersvend Jonsen i Skjølsvik er sønn til ekteparet Gunnhild Olsdtr. og Jon Jonsen i Skjølsvika, se Tingvoll b. 1, s. 203. Bersvend ble gift i 1848 m. Malina Olsdtr. fra Brakstad og de slo seg ned på plassen Bottolfsvika under Skjølsvika, se Tingvoll b. 1, s. 211. Der er også Elling nevnt, men mor hans blir der kalla for Gjertrud Jonsdtr. Hoem, og ikke Jensdtr.Det står på Digitalarkivet at Elling døde ca. 1890. Jeg finner ham ikke blant begravde i Tingvoll sokn i åra 1883 – 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mange takk skal du ha, Jonny. Da har vi etter ditt strev funnet opphavet til Elling. Så får jeg lete videre etter opplysninger om hvor han bodde som voksen, om han var gift osv. Ettersom han trolig ikke døde i Tingvoll, kan han jo godt ha flyttet til en av nabokommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.