Gå til innhold
Arkivverket

[#37047] Johanne Hanibalsdatter på Gåskvenn og Haugli

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Johanne Hanibalsdatter f ca 1673, først gift til Gåskvern i Furnes. I andre ekteskap var hun kone på Haugli i Brumund i Ringsaker. Hun antas i Veldre bygdebok å være datter av sognepresten på Nes, Hanibal Hammer. Imidlertid finnes hun ikke noen gang nevnt i den sammenheng i skriftlige kilder. Jeg tror ikke påstanden er holdbar.Hanibal var et navn som kom i bruk på 1600-tallet som et oppkallingsnavn etter en av datidens 'helter'. Her rundt Mjøsa har vi flere Hanibal. Hanibal Gårder i Elverum, nevnt i folketellinga i ca 1666, død i Løten. En Hanibal på Dørum i Vang fikk ei uekte datter i 1685. Så har vi en Hanibal nevnt i folketellinga ca 1666 i Øyer. Det er sikkert flere.Det kunne være spennende om noen hadde oversikt over disse og andre Hanibal'er og kunne bidra med informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vet det er diskutert før, men det brakte ingen ny kunnskap, bare avskrift av noen bygdebøker. Til og med var det enkelte som udokumentert prøvde å konkludere med hvor hun kom fra. Jeg har en fyldig dekning på etterkommerne og av og til koser jeg meg med Hammer vodka. Den skal jo i følge enkelte komme fra slektninger av Johanne.Dessuten kan det være andre aktører på nettet nå'som har annen kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, vi får håpe nye kan komme til med nye opplysninger. Min hensikt var bare å gjøre oppmerksom på at temaet hadde vært oppe før, i tilfelle du ikke var klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er to Hanibal'er jeg kunne fokusere på. Den mest nærliggende er Hanibal som fikk en unge utenfor ekteskap på Dørum(eie?) i 1685. Selv om Furnes var et anneks, så dreier dette seg om to personer med tilknytning til samme sognet. Det forvirrer at Johanne har et barnebarn som het Frans. Det kan være helt tilfeldig, men er det neppe. Frans-navnet er ikke så vanlig, men det er mange av dem i Øyer. Til overmål er det en god del på Nes/Helgøya. Bare noen få finnes i gamle Vang og Ringsaker.Hvem Hanibal på Dørum(eie?) var er foreløpig ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Dette er kun et innspill med et par opplysninger - muligens kjente allerede. Hannibal Knudsøn Hammer giftet seg på Næs i 1672 med Bente Hansdatter Grimiton, født i Grimiton i Halland, død i Elverum i juni 1725, datter av sognepresten til Grimiton Hr. Hans Bentsen og enke etter Hr. Ole Jenssøn Pharo i Næs. Hannibal etterlot seg 4 barn som kalte seg Hammer. Hannibal hadde en bror med navnet Frants Knudsøn Hammer.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette er tilleggsinformasjon Stein Ole og det gjør jo det hele enda vanskeligere. Årsaken til at dette er ei dame som det er interessant å finne slekta til, er jo at 'halve' Veldre-bygda stammer fra henne. Ihvertfall de fleste oppe i Brumund. Nå er det slik at mye rundt Hanibal Hammer er kjent. Foreldre, søsken og etterslekt. Johanne er aldri nevnt i den sammenhengen! Altså bortsett fra i Veldre Bygdebok. Og spesielt for Brumund er det mye feil i den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Beklager Thor ;-) men det var da slett ikke meningen og gjøre 'vondt verre'. Det jeg mente med dette innlegget var å vise at navnet Frans faktisk var brukt i denne delen av Hals-familien. Hvis noen har funnet navnene til Hannibal's barn så håper jeg jo at de kommer med disse. Det burde da ihvertfall finnes et skifte etter en slik person.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thot Bøhmer

Det er naturlig å anta at mølleren i Gåskvenn fant seg kjærring innombygds. Det sporet man må legge vekt på å forfølge er om Johanne Hanibalsdatter var datter av Hanibal på Dørum(-eie)? Imidlertid er det farlig å trekke konklusjoner uten at de er dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Karl Sveen

Vi får holde saken varm. Siden navnet Frans er med her, så ble Frans Olsen Møystad f på nabogarden til Dørum ca 1732. Det navnet kom nok fra Nes.Hanibal på Dørum er fortsatt min kandidat som far til Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.