Gå til innhold
Arkivverket

[#37059] Samson Nilsen i Kvinnherad

Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Hvor kom Samson Nilsson fra ?Han var far til Kari Samsonsdatter(1813-1893)på plassen Kolasletto under Raudstein ved Baroniet.Kari ble gift med Mons Larsson.Har funnet en som kunne passe på gården Hystingstad på Stord.Denne Samson ble født ca.1794.Noen som har forslag til plassering av Samson ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JohanArthur Hansen

Kan Samson Nilsson være det samme som Samson Bjellebø som hadde ei datter Kari dpt.5.9.1810 i Fjelberg? Hvis ikke kan jo Samson Nilsson være en god kandidat. Jeg har ikke registrert noen Kari blant barna hans. Jeg har registrert følgende barn til Samson Nilson Hystad: Nils f.1822, Sidsel f.1825, Brita f.1827, Isak f.1830 og Ingeborg f.1836.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Har du undersøkt om det kan være Samson Nilsson som i FT 1801 var 27 år og tjener på Haue i Os Lenke og på samme plass var også Catrina Larsdtr. 32 år. 2.9.1804 giftet Samson Nilsson og Catarina Larsdtr. seg i Os. Det var ikke mange Samson Nilsson og velge i på den tiden, og de kan jo ha flyttet til Kvinnherad etterpå. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei takk for innspill. Når det gjelder Kari Samsonsdatter så forteller 1865-tellinga at hun var født i Kvinnherad prestegjeld.Samme med hennes mann Mons Larsson. Mons er også en som jeg ikke har funnet svar på.( Ref : KV.4.98. Kolasletto-35) ( Ref : Sunnhordalands-Slekter.1. IXa.150-151.) Kari SAMSONSDR Age At Marriage: 28 Sex:Event(s): Birth:Parents: Father: Samson NIELSENMarriage: Spouse: Mons LARSEN Age At Marriage: 24 Marriage: 28 May 1841 Place: Kvinnherad, Hordaland, NorwaySource Information: Batch Number: M429142 Source Dates: 1778 - 1843 Film or Fiche Number: 124582 Collection Details: Kvinnherad; Den Norske KirkeTellingsår: 1865 Kommune: Kvinnherad Kommunenummer: 1224 Navn på bosted: Kaalasletten Antall personer registrert på bostedet: 4.Mons Larssen.Husfader.g.Husmand med Jord .1818.Kvindherreds Prgj Kari Samsonsdatter.hans Kone.g.1812.Kvindherreds Prgj.Karianna Monsdatter deres Datter ug 1850 Kvindherreds Prgj. Anna Monsdatter deres Datter ug 1857 Kvindherreds Prgj. Kanskje er dette under en søster av Samson Nilsson.Hun bodde på Kolasletto også,og var gift med Samson Samsonsson fra Stuland i Kv.h. ( Ref : KV.4.98. Kolasletto-35) ( Ref : Sunnhordalands-Slekter.1. IXa.150-151.) Kari NIELSDR Sex:Marriage: Spouse: Samson SAMSONSEN Marriage: 15 Jul 1798 Place: Kvinnherad, Hordaland, NorwaySource Information: Batch Number: M429142 Source Dates: 1778 - 1843 Film or Fiche Number: 124582 Collection Details: Kvinnherad; Den Norske KirkeFår prøve med Os.Det kan jo tenkes at de kom tilflyttende ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingvard skarvatun

Kari Samsonsdotter Raudstein (1814-93) gift med Mons Larsson Hauge (1816-97)fekk feste på husmannsplassen Kolasletto under Raudstein i 1841. Dei hadde barna: a)Guri 1842-76 g.1874 m,Mons Monsson Raudstein b)Lars 1846- ugift år1900.c)Karianna 1850-1918 g.1874 m.Erik Eriksson Longgoto. Kari Samsonsdotter var dotter av Samson Samsonsson Stuland 1777-1844, Kvinnherad g.1798 m.Kari Nilsdotter Raudstein, Kvinnherad 1771-1851. (Bygdebok Kvinnherad 4 Husnes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Ingvard Samson var en Nilsson desverre.Om du ser litt lengre opp på sia så ser du Vielsesrapporten. Det er derfor jeg står fast på denne.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror at Samson Nilsson kan være feilskrevet for Samsonsson. I flg.Kvinnherad bygdebok IV er Kari yngste datter til Samson Samsonsson og Kari Nilsdtr. og det står at hun ble gift med Mons Larsson Hauge. Du får prøve å sjekke kirkebøkene for Kvinnherad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Du kan gi eit vink dersom du ønskjer svar på kven husmann Mons Larsson var. Han kom frå same bygda som meg og vart fødd på same garden som mor mi. Han er ikkje i mi slekt, men tilgjengelege data ligg i min slektsdatabase. Men dersom du held fast ved at Kari Samsonsdtr er dtr av Samson Nilsen, kan du berre gløyme å kontakte meg. Då lit du meir på dataregistrering av ein mikrofish i Malaysia, enn på solide data frå den eminente slektssogeskrivar Erling Waage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Handeland

Hei takk til dere alle.Har enda ikke rukket meg til å sjekke noen kirkeopplysninger men jeg håper selvfølgelig på at det er feiltasting ute å går. Forfedre på Stuland er jo ikke å forakte men skal sjekke opp det for sikkerhets skyld.Ingvard ja gjerne det du har om Mons.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Mons Larsen Hauge f.1817 på Kviteberg, Ølve, Kvinnherad død 16.2.1897 Husnes. Foreldre: Lars Monsen Storedale f.1786 i Ølve, død 3.2.1823 ved drukning, gravfest i Ølve 12.3.1823. Gift 28.7.1816 med Anna Jensdotter Netland, f.1789 Hatlestrand, Kvinnherad død 20.3.1868 i Attramadalen, Ølve. Farfar Mons Nilsen Flatebø døpt 30.7.1740 Ænes, død på Hauge, Hatlestrand 1815 og jordfest 7.1.1816 i Rosendal gift 2.7.1774 på Ænes med Brita Larsdotter Øvrehus f.1738 i Mauranger. Dei var busette 1801 i Storedale, Ølve.Mvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.