Gå til innhold
Arkivverket

[#37078] Edvard Hendrik Sørensen, f. ca 1827 (hvor?), d. 1881 i Brasil


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fikk dette brevet fra en dame i Canada: 'I am writing to you hoping, that perhaps, you could help me out. I am trying to trace my ancestors who are originally from Norway. Unfortunately, I do not know where to look for as I do not have much information.All I know is that my great-grandfather came from Norway and his full name was Edvard Hendrik Sørensen. He moved to Brazil where he died in 1881 at the age of 54.In my family it was said that he went to Brazil with his own boat.Apparently, he had a brother named Mathias who may have moved to the USA and his parents were Ernest and Julia also from Norway.'Har kikket på FT 1865, men finner ingen der.Er det noen som har en idé, eller som har vært borte i disse menneskene?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det er litt rart at de heter Sørensen når faren het Ernst. Eller var Edvard og Mathias halvbrødre slik at det er snakk om to forskjellige etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det synest jeg og var rart. Men som du sier kan det jo være snakk om halvbrödre. Jeg sendte den e-mail adressen til henne som stod i en annen diskusjon om sjömenn og Brasil.Jeg har finkjemmet 1865 FT, han må være dradd ut av landet för den tid.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå fikk jeg brev fra henne om at hun allerede hadde prövd seg sjöl her: Her er linken til hennes innlegg for en måned siden, det hadde jeg ikke sett: LenkeHer skriver hun at faren til hennes Edvard Henrik, het Ernest Sörensen og mora Julia ell. Guri.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket Carlos på FS og fant følgende: Carlos Sorensen dpt. 14/8 1868 Sao Pedero, Rio Grande, Rio Grande Do Sul, Brazil. Foreldre Euduardo Sorensen og Gertrudes Sorensen.Gertrud høres da ikke videre Brasiliansk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Ernest Sörensen födt i Bragenes, Drammen i 1780 av foreldre Sören Hioring og Marthe Flattum: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219413314&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeLurer på om han fikk en sönn som het Edvard Henrik..Her er denne Ernst i FT 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Berit, jeg satt og kikka i FT. Du har rett i det at det hörest heller ut som et norsk navn! Men jeg finner dem ikke gift på FS.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette skiftet sier jo ikke så mye da, men siden Marthe var oppgift igjen i 1801 må det vel finnes et skifte. Hun kan vel ikke sitte i uskiftet boe da. Lenke =visbase&filnamn=sk06021682&gardpostnr=285&personpostnr=1466&merk=1466#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Berit, Ja, jeg såg dette og. Men fant ikke ut hva hans barn het. Lurer på hvordan vi kan finne ut det? Det er jo ikke bygdeböker her-:(Ingenting annet på FS heller enn at de hadde denne sönnen Ernest f. 1780. Han var ihvertfall der, som sagt i 1801, men hvor ble han siden av? Ble han gift? Hvordan finne ut av det?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Martas oldefar ble gift med Gjertrud Maria Theiss, skriver hun, og denne damen skal være fra Preussen. Hun var 20 år yngre enn han. Dvs, hun ble f. rundt 1844-47. Hun skriver ellers at det var först da de fikk dåpsattesten til sönnen at de fikk vite han var opprinnelig norsk. Han skrev flytendes tysk, de har noen notater etter han og de har et bilde tatt i Tyskland: 'We also have his portrait which bears a stamp from a photograph studio in Görlitz, Germany'Vet ikke om dette kan hjelpe noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er brevet jeg fikk fra Marta, hun sa jeg kunne kopiere det her. Vet ikke om det hjelper noe mer, men...: 'Carlos Sorensen is my grandfather, he was born in Rio Grande in Brazil. My great grandfather married Gertrudis Maria Theiss from whom we do not have any information either except that she was from Prusia,she was 20 years his junior and she outlived him. When my great-grandfather died his son was only 9 years old. It is also a mystery to us why no personal documents were saved by his wife, my great grandmother. I can imagine how hard it may have been for great-grandmother to find herself alone with a young child in a foreign country.My sister who lives in Germany is trying to trace her but she is facing the same problems as I am due to the lack of information. It is really surprising to me what you said that her name sounds Norwegian.For what reason Edvard went to Brazil is totally foreign to us. We always thought that he was Danish, but it was when we got the birth certificate of his son that we learnt that Edvard was from Norway and that his parents were Ernest and Julie. I am not sure if these names were translated or they have a Norwegian spelling. Unfortunately that certificate produce only this information which is really scant.We do not know whether they married in Brazil or somewhere else. We are trying to find out through the Mormons if there is a marriage registered in Brazil, but that takes a long time.According to my sister who has a small note book with my great-grandfather's writing, it appears that he was fluent in the German language which leads us to believe that he may have had a certain level of education. Perhaps, you could tell me if it was common that norwegians, at that time, were fluent in German as they are today in English.We also have his portrait which bears a stamp from a photograph studio in Görlitz, Germany. In that portrait, due to his attire and his appearance, he seems to have been a very refined man.We will order that film and see whether there is any other information over there.' Dette blir vel som den velkjente historien om nåla i höystakken, men vi kan jo alltid håpe på at noen har disse i familien sin.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er bildet av Edvard Hendrik, kanskje noen kan kjenne han igjen? Håper det ikke er for stort! mvh Kjellaug

bilete0565.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Erenst f. 2/5 1780 dpt. 9/5 Bragernes, Søren Hiøring og Marthe Flattum. Faddere Arent Garver, Jens Engel, Peder Søberg, Mad. Wash...?omter, Ingebor Houbor?ch.Lassen:Kjøpmann,(senere Brandmajor) Ernst Hiørring f. 17....., død Xania 183.... 1.gift 17... Elen Maria Schedsmo f. 17..., død Xania 1802 i barselseng med tvillinger, som begge døde og ble begravet med henne 16/2 1802 (hun var 40 år gl.). 2.gift 18... Anne Xstine Broberg som døde i Xania 1/6 1822, begr. 7/6, 53 år.Enten ble han vel gift en gang til eller så ble det litt utenfor ekteskap, og sannsynligvis i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til begge.Det er jo mulig at det har eksistert en annen Ernest Sörensen, men jeg finner ingen andre enn han i FT 1801. Lenken til 1801 FT, hadde vi allerede funnet (innlegg 7)-:)Men det er og mulig som du sier Berit at han har fått et barn utenfor ekteskap.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet du om Edvard var 54 eller 56 år da han døde. Det står begge deler.Det er riktignok bare 2 år, men føler meg litt sikrere i letingen om jeg vet mere bestemt hvor jeg skal sette grensene. Har ikke funnet ham døpt i Vår Frelsers krk. 1824-27, men det gikk veldig fort så muligheten for å ha oversett noe er der.Ernst Hiørring i Oslo i 1801, altså en annen en han i Drammen. Merkelig sammentreff, kanskje slektninger Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har skrevet til Marta og bedt henne presisere hvor gammel han var, jeg la og merke til at hun gav opp to forskjellige alderer.Ja, det må jeg si var rart at det var en annen med nesten samme navn. Det er mulig at de er i slekt da alddersforsjellen ikke er så stor, kan det være en mulighet for at de er söskenbarn.Hjertelig takk for all hjelp, Berit. Marta har leita i mange år og er så fotvilet for at hun ikke skal kunne finne sine rötter.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er brevet jeg fikk fra Marta, det viser seg at det er enda mer innviklet:'I would not like to cause you so much trouble or to abuse your or Berit’s generosity. Asking Berit to go to Oslo to check the birth records could be bothersome to her, especially because I do not have concrete information.I wish I knew the exact birth year. This entire affair is clouded with uncertainty. There is a report from a hospital named Santa Casa de Misericordia de Porto Alegre indicating that in June 12, 1877 Edvard Sorensen entered the hospital stating to be 54 years old, native from Norway, married and the son of Ernest Sorensen. His was suffering from diabetes.He left the hospital in November 5, 1877 but returned to be admitted again on December of the same year.From 1877 to 1881 when he died, there is a four year hiatus.According to this report, his birth year would be 1823. However, according to my sister, in 1881 when he died he was 56. If he was 56 in 1881 then his birth year would be 1825.I believe that at that time, people were not meticulous with the importance of dates. For this reason, we still don’t know his exact birth date.I am sorry I cannot be of more help with the birth date.Thank you again for all your trouble.Marta'---Dette gjör det selvsagt ikke lettere.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

HeiJeg har tatt en kort kikk etter skiftet etter Ernst Hjørring som nevnes i innlegg (15). Jeg har dessverre glemt lappen med notatene på, men husker noe.Det ble holdt skifte etter Ernst Hjørring i 1839, og han hadde vært bosatt i Dronningensgt (15?) til sin død. Han var enkemann og etterlot seg kun to livsarvinger: Andrine og Louise. Han yrke var branndirektør.Med andre ord, den Ernst Hjørring som døde i Christiania i 1839 var ikke far til Edvard, og må være han som er nevnt i folketellinga 1801 for Chra. som 34 år gammel.Dermed er det heller ingen naturlig grunn til å lete etter Edvard som født i Christiania i tidsrommet 1824-30. Han kan likegodt, ja kanskje heller være født i Drammensområdet hvis han var sønn av den 20 år gamle Ernst Hjørring nevnt i Bragernes 1801.Av mulige kilder som kan gi oss flere opplysninger om Edvard, kan pass-/passpåskrivningsprotokollene være aktuelle. For Chra. ligger de under Oslo politikammer. Dette er en kilde som kunne gitt oss opplysninger om Edvard når han ba (og det må han vel ha gjort) om pass for å reise utenlands. Chra. er vel ewt naturlig sted å lete uansett hvor personen kommer fra på Østlandet. Protokollene oppgir som regel hvor personen var fra, alder og hvor reisen gikk hen.Dette er imidlertid en kilde som har enormt mange innføringer for hvert år, og vil kreve tid ved gjennomsyn. Jeg har dessverre ikke mulighet til å søke etter Edvard, men tenkte det var greit å komme med forslag til relevante kilder.Det hadde også hjulpet på vei hvis etterkommerne hadde noen flere opplysninger om når Edvard kan ha forlatt landet, til Tyskland eller Brasil, eller i hvertfall når han immigrerte til Brasil.mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for tipset. Det tror jeg er en god idé, men hvem kan ha mulighet til å undersöke dette. Det blir nok ikke lett.Synd at slike kilder ikke og er tilgjengelige på nettet.Dessverre har ikke familien mer enn det Marta skrev, så det er ytterst lite å gå på. Synd at vi ikke finner han på FS.Etter hva hun sier ser det ut for at han kom med en båt som var hans, men det kan jo bare være noe de har trodd og. I alle tilfeller må han ha dradd fra Norge för 1865.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ville bare föye til at det ikke står Guri i papiret de har, det var Martas söster som trodde at Guri var den norske versjonen av Julia.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.