Gå til innhold
Arkivverket

[#37081] Ole Olsen Messelt (1790-1860) Den kjente 'Bjørnejegeren' fra Stor -Elvdal

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiJeg har en tid hørt om denne mannen, men jeg skulle gjerne vite mer.Er det noen 'der ute' som har opplysninger??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg sitter akkurat her med bygdeboka for Storelvdal. Bjørneskytteren Ole Olsen står under Søndre Messelt (side 608), født 21/5 - 1776, død 2/9 - 1869, sønn av Ole Olsen og Berte Helgesdatter, gift med Sigrid Torgalsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Så til hans meritter som bjørnejeger. Han skal ha skutt over 100 bjørner og utallige elg, rev etc. To bøker skrevet om ham nevnes i bygdeboka: En av lærer Otter Pedersen (1867) og en annen av lærer Oskar Bjørnstad (1925). Det finnes kanskje ogå flere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid, og takk for all din hjelp :-)Ja her må det da finnes mer historie rundt hans meritter som jeger, men jeg kan ikke finne noe på nettet.Kanskje noen der ute har/har lest noe om han???Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ole Olsen Messelt (1776-1869) er mye omtalt i et eget kapittel i 'Storjegere i Østerdalene' av Sven R. Gjems, utgitt på P.F. Steensballes forlag i 1986. Den gir også oversikt over en del andre betydelige jegere i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd Roar og Ola, og takk for nye og nyttige opplysninger.Så vidt meg bekjent var denne mannen noe helt spesielt både som jeger og som menneske.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.