Gå til innhold
Arkivverket

[#37090] Jon Jonsson Klæbo i Skaun (ca 1716 - omk 1761)

Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

På gården Oppigard Krokstad, Skaun, finner man i perioden 1746 - 1763 Jon Jonsen Klæbo som bruker. Navnet tyder på at han var fra Klæbu. Han giftet seg i 1746 med Marit Olsdatter fra gården Skjellan i Skaun. Hans bakgrunn var soldat (sersjant), og han døde omkring 1761 (kilde Skaunboka av Per O. Rød, bind 1 side 360). Finnes det noen opplysninger om hans aner og hvor han var fra i Klæbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Knut Riksen jr

Etter å ha lånt Klæbu boka - gård og ættesoga bind II, har jeg saumfart denne for mulig tilknytning til Klæbu. Noen fulltreff finner jeg ikke. Ingen Jon Jonsen som er født rundt 1716 er å finne i boken. Det nærmeste og beste sporet synes å være en mulig far med samme navn. Jon Jonsen er født i 1685 på en husmannsplass under Tullusgårdene (side 422). Denne Jon var sagdreng, men ble senere bosatt i byen (Trondheim) hvor han i befant seg under farens skifte i 1733. Hvis denne Jon Jonsen er far til min Jon Jonsson var sistnevnte muligens født i Trondheim og døpt der. Spørsmålet da er om det er noen Jon døpt i Trondheim rundt 1716 og med en far fra Klæbu med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.