Gå til innhold
Arkivverket

[#37093] syvert henriksen født ca 1783 mulig vestfold

Gjest anne haug
 Del

Recommended Posts

Gjest anne haug

Jeg lurer på om noen som kjenner til en Syvert Henriksen født 1783.Han er gift med Daartea Olsdtr Sjørdalhleie født 7.6 1795 gift 25.9.1818 Sande Vestfold. Finner en 1801 i Bothne i song Hillestad på gården Bache.Leita i kirkeboka i Hillestad men finner han ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne haug

hei Gunn Takk for at du har lagt inn di to lenken. jeg har ikke lært meg ende hvordan jeg kan legge inn lenker. Håper forsatt at noen vet hvor han kommer i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Er det noen som kan se i bygdeboka fra Hillestad på gården Løchen Nordre (løken). Etter 1801 tellingen skal det bo en familie Hendrich Christophersen født ca 1747 gift med Randi Andersdtr født ca 1746. Barn Inger født ca 1769 Halvor født ca 1779 Ingebor født ca 1786 En Halvor Hendrichsen er fadder til et av barna til Syvert Hendrichen i Sande. Barne heter Gunnhild Marie Syvertsdtr født 05.12.1818 døpt 10.01.1819. Er dette familien til Syvert Hendrihsdtr. Er det noe som kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge Botne bygdebok hadde Henrik Kristoffersen Nordre Løken følgende barn som vokste opp:1. Inger, f. 1768 i Sande2. Lars, f. 1770 på Åsnes.5. Anders, f. 1775 på Åsnes.6. Kristine, f. 1777, d. 1799.7. Halvor, f. 1780.8. Kristoffer, f. 1783.9. Ingeborg, f. 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet til Syvert og Dorte også i kirkebokkopier i digitalarkivet:LenkeMulig det finnes flere opplysninger i kirkebøker som er digitalisert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også Dortes konfirmasjon:LenkeSyvert kommer nok utenfra for hans konfirmasjon finner jeg ikke.Kan det tenkes at han har svensk bakgrunn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste med navn Henrich som kunne passe i alder til å være far til Syvert i Botne. 1801-tellingen er denne karen:Lenke Her er flere barn og om Syvert Hendrichen er sønn her, kan han godt være flyttet ut og være i tjeneste på en annen gård i området i 1801?( Bare en teori, men det går an å finne ut om dette ekteparet hadde en sønn som het Syvert også.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syvert og Dorte får en skokk med unger i Sande. Har du sjekket om fadderne kan gi en pekepinn på Syverts hjemsted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for påminnelsen om å lese de forrige innlegg, Ketil. Jeg bør nok ikke slurve med det.God idee om du kan finne faddere til hele den barneflokken som ble døpt med foreldre Syvert H. og Dorte o. Jeg legger en lenke til et av de døpte barna: LenkeDe andre finner du sikkert selv i samme kilde.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg også en lenke til opplysninger om faddere. Lenke Flott at dette også er med i digitale kilder, da burde oppgaven bli forholdsvis grei . Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være en Gunhild Hendrichsen som er fadder ved Gunhild Maries dåp?LenkeSom du ser er det også konfirmantlister i det digitale arkivet. Håper du kan finne en sammenheng her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Gunhild Marie Henricdatter som passer i alder, døpt i Strømsø, far Henrich Galterud.Lenke Det er også digitale kirkebøker herfra, og Galterud ligger i Skoger , vel nabokommune til Sande.Flere muligheter!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Gunhild Marie Henricdatter som passer i alder, døpt i Strømsø, far Henrich Galterud.Lenke Det er også digitale kirkebøker herfra, og Galterud ligger i Skoger , vel nabokommune til Sande.Flere muligheter!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du faddere ved Gunhild Marie Henrichdatters dåp:LenkeHer må søkes på ID nummer tilsvarende dåpslister.( litt artig for meg å lete her, da jeg selv er døpt og gift i Strømsø kirke,og på Galterudsletta har jeg gått mye på ski i ungdommen) Har også bodd i Vestfossen, så derfor synes jeg det hadde vært morsomt om jeg kunne hjelpe deg!)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Det er godt å kan få lit hjelp når man står i fast.Vi leter også etter våres oldefar. det vi vet er at han etter Carl Hansen er født i 1862 eller 1864 er sjøman. men jeg er i fra Drammen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å studere faddere, viser det seg at Syvert Henriksen, Halvor Henriksen, Nils Henriksen og Gunhild Maria Henriksdatter opptrer ofte som faddere for hverandres barn.Halvor Henriksen Hverdal gifter seg i Sande 1812: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sandgift&gardpostnr=824&merk=824#ovre>LenkeNils Henriksen Selvigeiet gifter seg i Sande 1834:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Anne! Du kan anta at han på gården Bakke i 1801 Hillestad er den riktige. Hvis du går inn på vielsen i 1818 i 'Vigde i Sande 1753-1903' finner du nemlig at hans bosted er oppgitt til 'Bakke i Hillestad sogn'. Alderen hans passer dessuten som hånd i hanske med at han skulle være født i 1783.Så langt, så godt. I Familysearch finner du også en Syvert Hillestad, døpt 25.12.1782. Farens navn er bare oppgitt til 'Hillestad', så akkurat dét er ikke mye å bygge på.Hvis Henrich Nielsen på Galterud er faren (legg merke til at han er gift for 2x); trenger Oline Nielsdatter ikke å være mora. En annen detalj som det kan være greit å ta med videre er navnet på Henrichs mor som bor hos sønnen og svigerdattera i 1801; nemlig Maria Syvertsdatter (alderen hennes i 1801 må forresten være 'borti natta').Hvis du skal lete etter navnet på Henrich Nielsens første kone for å se om hun var Syverts mor i 1783, er MARI et godt utgangspunkt ut ifra tradisjonen med oppkalling etter avdød ektefelle. Det nemlig navnet på den eldste datteren i 1801.Jeg er også litt opphengt i at Henrich Nielsen bor på Galterud (u/Austad) i 1801 som er eid av Peder Cappelen. I 1801 bor han på Eidsfoss som faktisk ikke er så hakkende langt unna Hillestad. Noe å forfølge?Kan forresten i dy meg for å nevne husholdstillingen til Ole Jonassen som tydeligvis var forpakter på Austad i 1801; 'avlskarl'; en stilling jeg kunne tenke meg å misunne ham......Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med gode hjelpere! Her har du den Syvert Hillestad som blir dpt 1782. Kun ført med far Hillestad: LenkeSom Kjell la merke til, så er Henrich Nielsen Galterud g. 2. gang. Sønnen kan godt være fra f. ekteskap. Mulig at hustru nr. 1 da kommer fra Hillestad-området? Oppkallingsregler skulle tyde på at navnet var Mari.Litt artig med 'Avlskaren', ja.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.