Gå til innhold
Arkivverket

[#37093] syvert henriksen født ca 1783 mulig vestfold

Gjest anne haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Haug

Hei på dere! Tusen takk for hjelpen.Men hvordan finner dere alt sammen hend. Jeg letter over alt og finner ikke noe. Kun når jeg er på statsarkivet i kongsberg. Men er nok ny begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vi har alle vært nybegynnere, og her i debatten lærer jeg stadig noe nytt av mange dyktige slektsforskere.Her legger jeg en lenke til en av Hillestadgårdene , av 4 stykker i 1801-tellingen. Her har vel din Syvert Henriksen en tilknytning om det er rett kar vi tror? LenkeDessverre finner jeg ikke første ekteskapet til Henrich Nilsen Galterud i digitale arkiv , til nå i alle fall.Kan hende noen har tilgang til kirkebøker ca 1750-1785 herfra, eller at det står noen opplysninger i bygdebøker fra området.Lykke til med din søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Maria Syvertsdatter som Kjell H. nevner i innlegg 24 er ikke mor til Henrich Nilsen, men til Lars Olsen litt lenger opp i lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Halvor Henriksen, 14 år, på Kongsberg i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10604&gardpostnr=1297&personpostnr=6603&merk=6603#ovre>LenkeHadde det ikke vært for at faren Hendrik Jonsen Rue døde i Sande, ville jeg ha avskrevet ham som identisk med Halvor Henriksen Hverdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Halvdan Henrichen ikke er en bror av Syvert, men en bekjent av familien?Hva med med den Halvor Henrichen som du fant i (nr. 6) Han som er soldat i 1801-tellingen. ( Som ikke var av rett familie?)Synd vi ikke har greid å finne 1. ekteskap til Henrich Nielsen, Galterud. Vet ikke om det er kirkebøker fra den perioden tilgjengelige?( Hillestad? Botne.)1750-1785 Det kan du sikkert svare på Ketil?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel svaret på det jeg spurte Ketil om, nemlig kirkebøker fra Botne før 1792.LenkeHer står vel det som finnes, og det så vel ikke helt lovende ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke Henrik Nilsen gift i Botne, Hillestad, Skoger, Sande, Strømsø, Bragernes eller Tangen (IGI/Familysearch).At farens navn ikke oppgis ved dåpen til Sivert i Hillestad 1782 tyder vel på at han er født utenfor ekteskap. Jeg har dessverre bare tilgang til kirkeboka som går fram til 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Henriksen Hverdal er oppført i folketellingen 1815 sammen med sin far!LenkeAlderen til Halvor (28) år og farens farsnavn sannsynliggjør at dette er de samme som er på Kongsberg i 1801 (innlegg 29).Det er dermed lite sannsynlig at Halvor er bror av Nils og Gunhild Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Hei. I dag har jeg vært en tur på statsarkivet i kongsberg.Og der fant jeg en Sivert som er døpt 25.12.1782 og da står det. Døpt et uekte barn Sivert faddere Ole Olsen Løcheberg Christoffer Halvorsen Løchen Eli Gutormsdtr Anne Eriksdtr løchen. Da stod det ikke foreldrene sitt navn. Men så gikk jeg til konf. Syvert Henderisen tjenste oss Peder Bache Hillestad. Født på Bachelia plassen 20 år da han stod til presten i 1804. Har godt 3 ganger til presten før men ikke greid det for da. Og her stod heller ikke navna til foreldrene. hvordan skal jeg da finne han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo fått stadfestet at det er det rette Sivert. Men foreldrene blir det nok vanskelig å finne, kanskje tingbøkene kan gi deg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.