Gå til innhold
Arkivverket

[#37107] Gammel slekt - Miltzow fra Voss/Pommern

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei, Kan noen gi meg bekreftelse på følgende rekkefølge og korrekte data av denne slekten?Henrik Miltzow, f. ca 1415 i Treptow, Pommern, Tyskland gift med Anna Hammemans, f. ca 1480 i Treptow fikkKlaus Henriksen Miltzow, født Treptow ca 1520, d. 1595, gift med Anna Adriansen Falkner/Anne Falkoner født e. 1540 i Trondheim. De fikkGert Klausen Miltzow født ca 1560 i Bergen, gift med Margreta Ivarsen Mørk, født i Bergen.Deres sønn var Henrik Gjertsen Miltzow, f. 1599 i Bergen, og gift med Kristense Madsdatter født i Bergen, som igjen fikkClaus Henriksen Miltzow 1632-1692, gift med Ingjerd Lauritzdatter Heiberg, som fikkInger Clasdotter Miltzow gift med Knud Amundsen Dukstad som igjen fikkGudve Knutsdotter Raustad, gift med Torbjørn Madsen Saue/Sæve som fikkInger Torbjørnsdotter Sæve gift med Peder Gusskalksen Hatlestad, Evanger. De fikk igjenBirthe Pedersdatter Oppheim, Voss f. 1786.Er takknemlig for mulig hjelp fra ekspertene!!Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Da får jeg stille spørsmålet litt anderledes, kanskje. Kan noen gi tilbakemelding på om noen av disse dataene er korrekte? Er det korrekt at det kan være tvil om at Anna Hannemans er mor til Klaus Henriksen Miltzow, f. 1520.Kan noen forbarme seg over en stakkels 'newbie'?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du er en nybegynner, kan jeg godt gi deg litt veiledning i hvordan du går frem for å finne bekreftelsene selv ?Har du f eks sjekket hvor Treptow ligger, og har du undersøkt kildeskrifter for 1400-tallet for Pommern ? Det er jo slik en starter å finne bekreftelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Tore Vigerust,takk for ditt tilbud. Jeg er selvfølgelig interessert i å lære, men har ikke krefter til å gå den lengste veien akkurat nå. Vil imidlertid gjerne gjøre det på et litt senere tidspunkt - om helsa er med meg. Tar derfor gjerne imot din informasjon om dette. Det er sikkert mange som har jobbet med deler av denne rekken før, den finnes jo også i bygde-bøker. Ville gjerne vite om jeg har forstått informasjonene rett. Jeg hadde håpet å kunne fått hjelp med å korrigere den anerekken jeg har listet opp, idet det er alt jeg makter akkurat nå. Håper noen kan bistå. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I 'Bø Bygdebok' refereres det til ei bok som heter 'Miltzow-ætta på Voss' fra 1926 av Arnfinn Finne. (Årsaken er at 8 barn av Klaus Eirikson Finne på Voss av Miltzow-slekta bosatte seg i Bø i Vesterålen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er nok ganske mye som kan finnes i norsk genealogisk litteratur om slekten Miltzow. Men hvis de eldste ledd som presenteres i innlegg 1 skal bekreftes / stadfestes, hjelper ikke den norske litteraturen i det hele tatt, antar jeg. Da må en nok anvende kildeskrifter fra Pommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei.... ser ndu er litt utålmodig på svar.... Tips... jeg søkte på Miltzow på www,kvasir.no og fikk opp mange treff der.Har du prøvd dette, kan jo hende det er noen som viser til kilder i sine anelister?mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Lill, her er litt info som du kan gå videre med bl.a. via internett. Ta f eks kontakt med lokale myndigheter:Hendrich Miltzow skal ha vært råd, kammerer og domfogd i Alten Treptow am Tollensee, ant. samme som Treptow an der Rega, i dag kalt Trzebiatow, Polen. Stedet ligger syd for Miltzow i dagens Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland, og navnet hans stammer vel derfra.Han skal videre ha hatt sitt odelsgods tre 'fierdings weys' (3 gamle norske kvartmil = 3 x 2,8 km = 8,4 km) fra Alten Treptow an dem Tollensee, og eid landgods i landsbyene Graptzov, Kessin og Bollentin. Hertug 1569-92 av Pommern-Wolgast Ernst Ludwig (2. nov. 1545 Wolgast - 17. juni 1592 s.st.) i Stettin skal senere ha overtatt dette godset.Om historien på den tiden, og spesielt om hertug Ernst Ludwig, se:http://www.ruegenwalde.com/greifen/mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christian, det du skriver kan ikke stemme, ihvertfall ikke alt sammen. Stedet Trzebiatow i Polen kan ikke ligge syd for Miltzow i dagens Mecklenburg-Vorpommern, fordi det ikke ligger polsk land sør for Mecklenburg-Vorpommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Joda, det ble et lite feilslag, det kom inn et svar samtidig med svar fra annen person - sorry. Regnet jo med at det var endel på debattsidene som kunne ha nesten denne rekken, men som du sier, deler av den finnes vel andre steder ;-). Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg mener jeg leste for flere tiår tilbake i Aftenposten at slekten Miltzow på Voss kunne føres ennå mye lenger tilbake. Har noen peiling på om noen har tatt fatt i denne biten?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I innlegg 1 oppgis det at en Klaus Henriksen Miltzow døde ved ikke navngitt sted 1595. Det kan godt hende. Og det kan sikkert være riktig at hans far het Henrik (som i innlegg 1) eller Hendrich (som i innlegg 10). Men det e råpenbart at det ikke foreligger noen bekreftelse på hvem som var far til Klaus, når det opplyses at 'Hendrich' var både råd, kammerer og domsfogd i en mecklenburgisk, pommersk eller polsk by. For navnet Hendrich er en dansk navneform, en navneform som ikke ble anvendt i Mecklenburg eller Pommern i den aktuelle tiden. Navnet fremtrer i dansk språkdrakt, og derved gjenstår det et identifiseringsproblem om denne Hendrich lar seg gjenfinne på det sted han skulle ha levd, og om det finnes kilder som forteller at han hadde en sønn Klaus i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Kilden for de eldste leddene er Miltzows prestehistorie, skrevet på latin av prost Gjert Henrikson Miltzow i 1678, oversatt av prost O Olafsen og utgitt 1911, opptrykt i faksimile 1972. Både denne boka og Miltzow-ætta av Arnfinn Finne finnes å få kjøpt på Voss.Hvis du ser bort fra at noen har gjettet på årstall, stemmer navnene med prestehistorien. Siden kan man diskutere verdien av kilder som forteller om folk som levde over hundre år før kilden ble skrevet.Henrik Miltzow må være en sprek mann dersom han får seg en kone som er 65 år yngre.Fra boka, side 40:' Hr. Henrik Gjertsen Miltzow var født i Bergen af en gammel og anseet familie den 20. Oktobr. 1599. Hans fader var Gjert Miltzow, Borger i Bergen, og hans Moder den hæderlige Matrone Margreta Ivarsdr. Mørk. Hans Bestefader var Klaus Henriksen Miltzow, Kjøbmand og Kgl. Majestæts Byfoged i Bergen. Hans Bestemoder paa Faders Side var Anna, en Datter af Hadrian Rotker, som i over 70 Aar beklædte Embedet som Borgermester i Trondhjem og døde i en alder af 120 Aar, efterat han med sin Hustru havde avvlet 18 Sønner og 6 døtre, af hvilke 18 Sønner og 4 Døtre kom i Ægteskab og efterlod sig Sønner og Døtre ...'Side 41: 'I 1642 i Mai blev han udnævnt til Provst i Hardanger og Voss. Han var 2 Gange gift. Hans første Hustru var enken efter Buck, den hæderlige Matrone Kristense Madsdr. med hvem han i 27 Aars Ægteskab havde 6 Sønner, hvoraf fire sammen med Forældrene er salig hos Gud, og 1 Datter Margreta, som ægtede den ærværdige, fromme og lærde Mand Dr. Otto Schreuder. Sogneprest til Nykirken i Bergen og Medlem af Kapitlet, og som ogsaa er død med de andre. Anden Gang ægtede han den gudfrygtige Matrone Kristina, en Datter af bergens og Gulatings Lagmand, den velvise Jakob Jørgensen, og Enke efter velædle Lars Andersen, fordum Foged paa Voss. ...'Side 38: 'den skjønne, gudfrygtige og dydige Jomfru Kristense, en Datter af Mads Jørgensen, fordum Foged over Halsnø Kloster og Hardanger Len og Moderen, den fromme og dydige Matrone Margreta Mikkelsdr. 'Klaus Miltzow dukker opp i heksesaken mot Anne Pedersd.Navnet Heiberg var ikke brukt av den grenen som Inger Larsd og hennes far Lars Andersson var av.Det finnes skifter etter både Kirsten Jakobsd og Inger Larsd. i skifteprotokollen for geistlige.Yngre ledd er godt dokumentert med skifter og kirkebøker. De yngste leddene kjenner jeg ikke, men det burde være enkelt å verifisere dem.For å komme langt tilbake, går man via Jakob Jørgensons kone Inger Akselsd Gyntersberg til Benkestok-slekta, og videre bakover til den slekta som ofte kalles Smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Norodd, det du skriver er ikke logisk. Jeg har forøvrig, senest sist sommer, gjennomgått både den latinske og den norske oversettelsen av boka fra 1678.MEN kildene for de eldste legg i denne debattrådens innlegg 1, finnes da ikke i denne boka ?Gjert Miltzow skrev 1678 om sin far, farfar og farfarsfar. Sistnevnte, Klaus Henriksen Miltzow, skal altså ha vært byfogd og kjøpmann i Bergen.Men hva er da kilden for at denne Klaus var sønn av et råd, kammerer og domsfogd i en mecklenburgisk eller pommersk by ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertelig takk, Norodd! Dette ble spennende! Jaja, litt årstallsforveksling er det nok. Kan jeg spørre hvor mange av de yngste leddene du ikke er kjent med? 'Navnet Heiberg var ikke brukt av den grenen som Inger Larsd og hennes far Lars Andersson var av.' Her ble jeg litt forvirret, men håper å finne ut av det.... Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Følgende opplysninger er ikke bevist eller belagt gjennom Gjerts bok 1678:'Henrik Miltzow, f. ca 1415 i Treptow, Pommern, Tyskland gift med Anna Hammemans, f. ca 1480 i Treptow fikkKlaus Henriksen Miltzow, født Treptow ca 1520, d. 1595, gift med Anna Adriansen Falkner/Anne Falkoner født e. 1540 i Trondheim. De fikkGert Klausen Miltzow født ca 1560 i Bergen, gift med Margreta Ivarsen Mørk, født i Bergen.'Men Gjerts bok 1678 inneholder filiasjonen fra Klaus til Gert, men ikke fødsels- eller dødsår eller alt om ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei Lill, denne anerekken så veldig kjent ut for meg. Nedstammer også du fra Birthe/Berthe Pedersdatter Uppheim/Oppheim. Så vidt jeg vet er det bare datteren hennes som får etterkommere, nemlig Gjertrud Johannesdatter som er min tipp-tippoldemor. Hvis dette er en felles ane kan du ta kontakt med meg på: slekt alfakrøll look punktum noLink til Birthe på min nettside: Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Gertrude er nok søster av min oldefar.Deres foreldre født først tvillinger som døde, dette gjentok seg senere også for min oldefar - og såvidt jeg vet også for min bestemor.Peder ble født i 1820 i Haus. Du finner ham bla på FS Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tore (11):Takk for nyttig tilbakespill!Jeg bommet nok på antakelsen om Alten Treptow am Tollensee, som ikke er den samme som Treptow an der Rega slik jeg i farten antok.Det er to byer av navn “Treptow”, begge i Polen og forholdsvis nær den tyske grensen: Treptow an der Rega = Trzebiatow (1) ligger nær Regas utløp i Østersjøen. Trzebiatow (2) ligger litt lenger inn i landet nær Stargard Stettin.En tredje, og ant. den “riktige” Treptow heter som nevnt Alten Treptow am Tollensee og ligger som angitt i Mecklenburg-Vorpommern, nær Tollensesee og Neubrandenburg vest for den polske grensen. Det er nok denne som skal ha ligget syd for stedet “Miltzow” i samme delstat. Den nordligste delen av Pommern var vel forøvrig svensk på den tiden.Kilden for mine opplysninger er den samme som angitt her: http://cefha.org/de/pom/gi/verzeich/amtsidx.html Såvidt jeg husker var dette en av prost Gjert Henriksen Miltzows egne bøker, der tippoldefarens avstamning er omtalt. Har ikke boka her, men tok i sin tid en kopi. Kan sikkert søkes frem på Bibsys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og til innlegg (17), korrekt lenke skulle vært: Lenkemvh ChristianP.S. Lenken i innlegg 22 kan forøvrig være nyttig nok, hvis man skal gå løs på arkivene (har selv besøkt flere av disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da må det dreie seg om byen Altentreptow, som ligger i Vorpommern, 45 à 48 km sør for Greifswald, 28 km sørøst for Demmin og 33 km sørvest for Anklam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.