Gå til innhold
Arkivverket

[#37107] Gammel slekt - Miltzow fra Voss/Pommern

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Flott, nå har vi det - Altentreptow skrives i ett ord i dag. Og nå får antakelig Lill eller andre Miltzow-aner et interessant sted å besøke! Iflg. Mapquest http://www.mapquest.com/maps/ tar det 40 min å kjøre de 52 km fra Greifswald til Altentreptow, rett sydover langs L-26 og B-96 og deretter motorvei A-20 frem til L-273.Og iflg. samme kilde tar det bare 19 min. å kjøre de 19 km fra Greifswald til Miltzow, nordvestover langs K-5 og B-96 og deretter L-30.Med et par dager på Statsarkivet i Greifswald kan dette bli en flott tur. Det er jo ikke langt å kjøre til Trelleborg, og videre med ferge til Travemünde.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, om man skal virkelig gå inn for dette, kan det bli både reising og nye bekjentskaper ;-). En digresjon - i løpet av de siste dager har jeg fått henvendelser fra to amerikanske familier (tidligere ukjente slektninger) som vil komme på besøk i vår. Disse fant jeg med hjelp ifjor. Og jammen fant jeg noen i Frankrike ifjor, likeså. Og selv om det i utgangspunktet ikke var akkurat dette jeg spurte om, var det artig informasjon. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arkivet for Vorpommern ligger i Greifswald. Der er det to arkiver til, universitetsarkivet og byarkivet (Archiv der Hansestadt G.). I Stralsund finnes Archiv der Hansestadt Stralsund. Sentralforvaltningens arkiver vedkommende Miltzow burde finnes i Vorpommerisches Landesarchiv i Greifswald, men det kan tenkes å være enda et aktuellt arkiv, nemlig et kretsarkiv for den landkretsen Miltzow ligger i. Men der forventes det ikke å befinne seg kilder fra f eks 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tilbake til opplysningen om at Hendrich Miltzou hadde sitt odelsgods tre 'fierdings weys' (3 gamle norske kvartmil = 3 x 2,8 km = 8,4 km) fra Alten Treptow an dem Tollensee, og eide landgods i landsbyene Graptzov, Kessin og Bollentin.Det fremgår av Mapquest at det ligger en by Grapzow 4,1 km fra Altentreptow langs L-273 eller 6 min. kjøring i dag. Det ligger også en by Kessin 6,8 km fra Altentreptow videre langs L-273 eller 11 min. unna i dag. Det er vel sannsynlig at dette er to av de tre byene der han eide landgods, dersom den opprinnelige kilden er pålitelig. Dessverre har jeg ikke titelen på boka her, men finner nok ut av det når jeg har fått pakket ut flyttelasset til sommeren. Da gjenstår bare Bollentin.P.S. Man hadde ant. ikke Mapquest i 1997, da dette ble undersøkt uten hell i lenken under innlegg 23.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Hensikten med det forrige innlegget mitt var å trekke fram noen av de viktigste kildene, særlig prestehistorien. Om den eldste Henrik Miltzow og Anna Hannemanns kjenner jeg ingen kilder. Selvsagt kunne jeg presisert det. Men jeg regner leserne her som såpass oppegående at de selv kan sammenligne teksten fra prestehstorien og slektsrekka fra innlegg 1, og se hvor langt kildegrunnlaget rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og for å fullføre løpet fra mitt innlegg 31:Min egen hypotese er nå at Bollentin er dagens Borrentin, i samme krets som Miltzow (Kreis Grimmen), ref. følgende link: LenkeDa gjenstår bare Hendrich Miltzous odelsgods, tre 'fierdings weys' (3 gamle norske kvartmil = 3 x 2,8 km = 8,4 km) fra Alten Treptow an dem Tollensee. Mest sannsynlig lå det i samme retning, dvs. i nord/nordøst, men kan også ha ligget innenfor en radius på ca. 8 km fra Altentreptow sentrum. Kan odelsgodset f eks ha ligget i Miltitzwalde i Kreis Demmin? (Vill gjetning p.g.a. navnelikhet).Forøvrig mener jeg i likhet med Tore i innlegg 6 at dersom de eldste ledd som presenteres i innlegg 1 skal bekreftes / stadfestes må vi anvende kildeskrifter fra Pommern. Senere ledd er vel atskillig sikrere, ettersom de bl.a. er beskrevet av etterkommerne selv. God reise!mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Et forslag til Lill: Gå til databasevelgeren her i Digitalarkivet og prøv å finne det som står av Miltzow-folk i borgerbøkene for Bergen. Regn med at navnet er stavet annerledes.Prøv også å finne de to skiftene jeg nevnte (Kirsten Jakobsd og Inger Lauritzd) blant geistlige skifter. På Riksarkivet kan du finne hele teksten i skiftene på mikrofilm. Jeg tror disse skiftene vil være ganske interessante. Men skal du lese dem på mikrofilm, må du kunne gotisk skrift. Egentlig er skrifta på 1600-tallet som oftest lettere å lese enn på 1800-tallet, men siden den er så uvant, fortoner den seg gjerne mye vanskeligere når man er fersk. Dette kan bli en skikkelig utfordring for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tja, lærte vi ikke litt gotisk i tysktimene da? Men - du har sikkert rett. Jeg har ikke så mye energi for tiden pga helseproblemer, derfor bønnen om hjelp initialt ;-) Men hjertelig takk for alle god tips!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dorf'en Miltzow mellom Stralsund og Greifswald (innlegg 26) er omgitt av en dorf Neu Miltzow i øst og en dorf Groß Miltzow i nord.Men det ligger også en dorf eller by Groß Miltzow 28 km luftlinje sørøst for Altentreptow. Den ligger altså mye nærmere Altentreptow enn stasjonsbyen Miltzow mellom Stralsund og Greifswald, så jeg gjetter på at Groß Miltzow er den dorf'en som den norske slekten ætter ifra.Jeg har funnet dorf'ene Grapzow og Kessin like nordøst for Altentreptow - det er to av de nærmeste begyggelsene fra denne byen. Bollenrin eller Borrentin har jeg ikke funnet på mitt nye kart i målestokken 1:200.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jovisst, 5 km luftlinje rett øst for dorf'en Kessin ligger dorf'en eller byen Siedenbollentin. Det skulle bli omlag 9 km langs hovedveien mot nordøst fra Altentreptow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kessin ligger m.a.o. 5 km vest for Siedenbollentin, og 2 km nordøst for Grapzow. L-273 går rett v s a av de to sistnevnte dorfene, som ligger på hver sin side av A-20, og Kessin kan ant. sees fra motorveien, ca. 1,5 km unna. Dette KAN m.a.o. ha blitt ett stort gods etter hvert hvis det stemmer at landgodsene ble overtatt av hertugen.Siedenbollentin ligger ved innsjøen Grosser See, som dog ikke er så stor som navnet skulle tilsi, men sikkert har vært viktig for dorfen i gamle dager. I Mapquest ser man dorfen i målestokk 1:5000 når det zoomes inn.Det gjenstår da å få bekreftet hvorvidt hertugen av Pommern-Wolgast virkelig eide landgods i disse dorfene.Vedr. odelsgodset skulle det ligget bare 9 km fra Altentriptow, angivelig nord for byen, og da passer vel ikke Groß Miltzow 28 km sørøst for Altentreptow like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 1. Håper du kommer tilbake med info på denne siden. Sognepresten i Kinsarvik 1568-1600 Christoffer Andersen har også familienavnet Miltzow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Lund

Jeg er også innblandet i Miltzow-slekta. Har lest et sted at Anna Falkner er et fornorsket navn, at hennes bestefar hette Rochert van Valckenier og var innvandret fra Nederland ( eller Belgia) til Bergen, hvor hennes far Adrian Rochertsson Falkner var født, og at han var borgermester i Trondheim. Det var vel fra Bergenstia at hun traff Claus Miltzow og giftet seg med han. Dette var etter hva jeg forstår hennes 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Hei Lill!For å begynne med begynnelsen, Henrik Miltzow, i innlegg 16 står det at han må ha vært en sprek mann dersom han får seg en kone som er 65 år yngre. Ikke nok med det, han må ha vært rent usannsynlig sprek hvis han ble far da han var 105 år gammel!?Men så til det som jeg fant virkelig spennende her: på lenken til FS i innlegg 21 kunne jeg ikke finne din oldefar Peder, men jeg kan vel anta at han er identisk med Peder (Johannesen) Moe som du sist skrev om i debatt 36863?I så fall har vi en interessant familieforbindelse for de av oss som ved juletider omsider mente å ha funnet ut av den mystiske Sivert Olsen Sunde (debatt 6080).Teorien som da vant gehør gikk blant annet på at hans mor var Soffi Isaksdatter Mosafinn. Hun var datterdatter av lensmann Mass Torbjørnson Seve.På den annen side har vi lensmannens sønnedatter Ingerid Torbjørnsdtr. Seve, hvis datter Birthe/Berthe Pedersdtr. Uppheim/Oppheim så vidt jeg kan se var moren til Peder (Johannesen)Moe.Dermed blir Peder Moe 4-menning av Sivert Olsen Sundes barn - blant annet sin første kone, Rachel Oline!Man kan vel ikke se bort fra at de gamle hadde så god oversikt over sine slektninger at dette var mer enn tilfeldig?Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finner her i Digitalarkivets Brukerforum 5 à 10 debattråder som diskuterer slekten til Adrian Falkener (med ulike stavevarianter) (en del av dem under andre navn også). Selv om det ikke er min sak, vil jeg allikevel foreslå at den videre diskusjon om Falkener foretas i en eller flere av de allerede eksisterende debattrådene, og at denne tråden forbeholdes slekten Miltzow. For ordens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Sigmund! Det var jo litt av en kuriositet. At Peder Johannesen Moe har giftet seg med en firmenning. Det pussige er at datteren til Peder og Rachel Oline sier i et 100 års intervju til BT at moren var dansk og het Sunden.Men det var kanskje bare litt 'pynting' på sannheten. Hun kalte også sin bror som utvandret og som jeg dessverre ikke har funnet igjen i USA for Pedro ... Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kunne kanskje nevne at i innlegg 6080 stemmer navnene i innlegg 3 forbøffende med navn på barna til Rachel Oline Sunde og Peder J. Moe.... Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Sunde

Det er sant!Oppkalling var så populært i den familien at jeg måtte lage en oversikt for å holde orden på de forskjellige personer med samme navn.Jeg sender den til adressen du oppga i debatt 36863.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.