Gå til innhold
Arkivverket

[#37122] Databasen: Dødsfall i Norge 1995-april 2001 (1947-2001)

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Og et lite lurespørsmål til. Jeg roter alltid litt med å finne 'Dødsfall i Norge 1995-2001'. Via databaseveljaren finner jeg ikke noen logisk valgmulighet for å få opp denne databasen, annet enn å 'søke etter database' - som forsåvidt er enkelt og greit. Jeg fremmer nå likevel ønsket: Kunne databasen ligge sammen med Kyrkjebøker - gravlagde - heile landet, for eksempel? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi er klar over at dødsfallsdatabasen kan være vanskelig å finne. Derfor, da vi la om til Databaseveljaren og introduserte flere kildekategorier, lagde vi menytekster og tok med et eget avsnitt om den bestemte databasen. Se vedlagte bilde.Slik vi har valgt å ha menyen, etter kildenes opphav, vil det være helt unaturlig å plassere dødsfallsdatabasen blant kirkebøker for de tilhører helt forskjellige arkiv og informasjonen i kildene vil også avvike til dels. Men vi ser behovet for en alternativ meny, som ikke tar utgangspunkt i kildene, men hva slags informasjon som faktisk finnes i databasene. Det har ikke vært mulighet for å vurdere en slik løsning de siste årene, men vi får se hva som skjer framover.

bilete0564.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: Som vanlig er dere hakket foran!Birger: Ja, jeg kan søke alternativt, men jeg savnet databasen sammen med andre døde og gravlagde - eller en enkel vei dit via databaseveljaren. Jeg skal nok finne den neste gang også!Takk begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Erik Andersen

Denne databasen kan da være langt fra komplett? det er få av mine avdøde slektninger som kommer opp der. Hvor komplett er den? er det slik at de forskjellige sorenskriver embeder har alle dødsfall i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge dokumentasjonen skal databasen være komplett for perioden 1995-april 2001. Utover dette er den langt fra komplett (søk på år=alle termar for å se hvor mange registrerte det er pr. år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Databasen ligg under 'skifte'!Elles lurer eg på om det ligg føre planar om å oppdatere databasen. I innlegg 38452 nemnde Nedrebø at han skulle undersøke kor mykje dette ville koste, men det kom aldri noko svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Torbjørn Igelkjøn

No er denne databasen snart 10 år gammal, finst det nokon planar om oppdatering slik at ein kan søkje i dødsfall fram til no? I same slengen spør eg om det er planar om å registrere døde i Bergen for perioden 1973-1995, eller dødsfall andre stader i landet før 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har rettet spørsmål til Domstoladministrasjonen i Trondheim om å få uttrekk fra skifterettenes database (slik vi fikk i 2001), men har dessverre aldri fått svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Takk for oppklaringa. Trønderar skal visst vere trege, men også trivelege :-) Håpar det er mogeleg å purre på.Men kva med perioden før 1995? F.eks. meiner eg at eg såg ein eller annan stad at det var planar om å utvide 'Døde i Bergen 1912-1972', slik at ein får med seinare år. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.