Gå til innhold
Arkivverket

[#37128] Arvinger fra Hordaland (Åsane og Askøy) og Sogn og Fjordane i 1715

Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

I et skifte fra Morvik i Åsane den 1. juli 1715 etter Lisbeth Arnesdatter er nevnt en del arvinger som jeg ikke har klart å finne ut av. Lisbeth Ellingsdatter født ca. 1656 var barnløs ved sin død i 1715 og det var enkemannen og søsknene som arvet henne.- Enkemann Arne Arnesen Morvik- Søsteren Brita Ellingsdatter som var død og hadde etterlatt seg sønnen Hans Sætre som var myndig og datteren Magdeli gift på Trefauli (??)- Søsteren Brynild Ellingsdatter som var død og hadde etterlatt seg sønnen Berge som var gift, sønnen Elling som tjente hos broren Elling og datteren 'Kiste' som var ute og tjente, hennes formynder var broren Berge- Søsteren Marta Lovigen som var død og hadde etterlatt seg datteren Synneve gift med Søren- Søsteren Inger Ellingsdatter som levde i 1715 og hadde sitt tilhold hos sønnen Lars.Lisbeth Ellingsdatter Løstad (trolovet 12. november 1701) gift 15. januar 1702 i Hamre med Arne Arnesen Hegrenes f. ca. 1666 (35 år i 1701). Arne bodde fra 1701 i Morvik. Originalkirkeboken er konsultert og gårdsnavnet som står er 'Løstad' både ved vielsen og trolovelsen. Ektemannen Arne er antagelig fra Jølster i Sunnfjord da det bor en mann ved navn Arne der i perioden 1657-1666.Av annen informasjon vet jeg følgende om den eldste søsteren til Lisbeth: Brita Ellingsdatter Hope (født ca. 1636 død 1699) gift 1677 i Hamre med Gjeble Rasmussen Morvik (født ca. 1655 død 1726). De bodde i Morvik i perioden 1677-ca. 1683 og på Sætre under gården Hop på Askøy i perioden 1684-1726. De fikk disse barna: Rasmus født 1681 og død 1684, Hans født ca. 1684, nevnt i skiftet 1715 og datteren Magdeli født 1685 som var gift i 1715.Denne søskenflokken må være døtre til en Elling, men hvilken? Jeg har også en mistanke om at noen av disse arvingene kan være fra Sogn og Fjordane. Er det noen som har kunnskap om noen av disse arvingene som kan løse dette mysteriet for meg ville jeg sette stor pris på dette.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

'... datteren Magdeli gift på Trefauli (??)':Staden 'Trefauli' er mest truleg garden Trefall, nesten øverst i Eksingedalen - i dag Vaksdal kommune og som tidlegare høyrde til Evanger herad.Elles kan eg diverre ikkje hjelpa deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og takk for tips! Men har allerede sjekket kirkebøkene for Voss på DA i tillegg til gårds -og slektshistorien for Evanger, og der var ingen Magdeli som kunne passe på Trefall. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Hatvik

Men kva då med med garden Tredal/Trædal i Eivindvik i ytre Sogn?Kan med andre ord ordet 'Trefauli' vera ei feiltolking av til dømes 'Tredall'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Kan Løstad vera Løvstad i Gaular? I det området finst jo òg førenamnet Berge...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for tips! Men er fremdeles interressert i opplysninger hvis noen der ute drar kjensel på noen av arvingene. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.