Gå til innhold
Arkivverket

[#37133] Jon Rasmussen Årli f. 1756 i Orkdal / Meldal

Gjest Terje Vaagan
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Vaagan

Hei !En av mine forfedre var Jon Rasmussen Årli(gjelan) f. 1756 i Orkdal, trolig på Svorkmo. Han var gift med Kari Pedersdt. Bustadlykkja f. 1756 i Meldal. Ekteparet bodde i Bustad, Meldal og var gift i 1787, trolig i Meldal det også.Noen som vet noe om Jon Rasmussen sine forfedre ? Er interessert i alle opplysninger. På forhånd takk !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

De er i alle fall forlovet i Meldal: Forlovet 31.3.1787, Meldal. Forlovere: Jørgen Bustad og Thore Rønningen.Har disse i min base, men har ikke noe om Jon Rasmusens aner. Skal se om det går an å finne noe ved anledning.Mener forresten at han er blitt etterlyst før, og at jeg kanskje såvidt så på det da, eller hadde planer om det.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På mormonerdatabasen finner jeg nevnt noen med navn Jon Rasmussen f. i Trøndelag ca 1756. Jeg legger en lenke til en av dem her, men det trenger ikke være rett mann:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Til Gunn : Er trolig ikke rett person som du har funnet i mormonerdatabasen nei. Mener bestemt at han hadde Arli som bosted, og dette navnet finnes på Svorkmo i Orkdal. Dette er også nevnt i bygdeboka for Meldal. Men likevel takk for forsøket.Til Inger : Spørsmålet var kanskje opp i DIS-Trøndelags sider for ei stund siden. Fikk lite respons på innlegget da. Ser at det er en Thore Rønningen som er forlover og dette er et helt ukjent navn for meg. Godt mulig at denne personen er i slekt med Jon Rasmussen. Vet at det ofte er litt vanskelig å finne slekt fra Svorkmo, men vet at du Inger har funnet personer i dette området før.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Rønningen er et gårdsnavn på Svorkmo, det også. Ikke langt fra Årli. Hvis Jon Rasmusen er fra området er Thore Rønningen sannsynligvis en slektning. Hvis ikke, bare en bekjent. Skal se om jeg kan finne noe etterhvert.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Inger Bjørnaas

I skiftet etter Jon Rasmusen i 1812 er det opplyst at han er formynder for sine søstre Ingeborg og Brithe Rasmusdøtre Aarligielen.Skal se om jeg kan finne mer ut om dette.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Inger !Stemmer nok at Jon Rasmussen var fra Årligjelan da i alle fall. Har selv ikke funnet ut mer om saken. Men takker for opplysninger igjen Inger !.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Trodde jeg hadde funnet Jon Rasmusen, men det stemmer ikke med hans søstre Ingeborg og Brit.Her er det jeg fant:Døpt 16. p. trin. 1755, Svorkmo: Rasmus Aarliens drengebarn Joen Faddere: Johan Trangfoden og qv., Eli Knudsd. Jolen, Ole Olsen Homoen og Joen ? Olsen KlingøyenDøpt 1.4. 1753, Svorkmo: Rasmus Aarlighiellens pikebarn BrynnelFaddere: lars Joensens ? qvinde, Kari Tronvold, Marit Tronsd., Thore ? Aarliggiellen og Bryndel Tronsen.Gift 25.6.1752, Svorkmo: Rasmus Tronsen og Jørren Thorisd.Forlovere: Thor Tuften og Ole H. Tronvold.Så langt virker alt greit, men så fant jeg et skifte etter Rasmus Tronsen Tronvold den 11.3.1767. (Tronvold er nabogård til Årli).Avdød: Rasmus Tronsen Enke: Kiørend Thoresdt.Barn: 1) Joen Rasmusen, 17 år 2) Brønnel Tronsd., 14 år (skal sikkert være Rasmusdt.)Enkens verge: Svend Erichsen TrondvoldBoet er fallit og derfor er ikke verger for barna oppnevnt.Kastet jord på den 25.1.1767, Svorkmo: Rasmus Tronsen Tronvolds liigKastet jord på den 5.6.1767, Svorkmo: Rasmus Tronsens enkes liigI tilfelle dette skulle være riktig Jon Rasmusen, må Brit og Ingeborg være hans halvsøstre og Jørren må ha vært gift en gang tidligere. Jørren har jeg ikke funnet skifte etter.Skal se om jeg kan finne noe mere etterhvert.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har funnet en mulig forbindelse med Jon Rasmusen Årligjelen og Rasmus Tronsen.Jon Rasmusens eldste datter, Gunhild,f. 1787, har en fadder ved navn Tron Jordhusbakken.I Meldal Bygdebok s. 332, bind 1, gard og ætt, finner vi følgende familie under Jordhusbakken:Tron Brønjølsen, f. 1680, 1714 gift med Barbro Olsdt. Åmot, sørgard. Barn:1) Kari, f. 1717 2) Brønjøl, f. 1720 3) Rasmus, f. 1723 4) Gunhild, f. 1726, g.m. Jon Gundersen Myrhaug i 1753Brønjøl Tronsen, f. 1720, 1.g.m. 1746 Valborg Mogensdt. Syrstad, f. 1709, 2.g.m. 1751 Marit Jonsdt., f. 1720Barn: 1) Tron, f. 1751, g.m. Guru Engelsdt. Grindvoll 2) Jon, f. 1755 3) Valborg, f. 1758Kan det være denne Tron (Brønjølsen) som er fadder i 1787 ? Da kan kanskje Rasmus Tronsen g.m. Jørren være Rasmus Tronsen Jordhusbakken, f. 1723 ?Blandt skyldnere i boet til Rasmus Tronsen Tronvold var bl.a. ei kari Tronsdt.. Kanskje hans eldste søster ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Inger !Her har du funnet ut en ganske mye ! Må sjekke litt i bygdebøker og papirer jeg også, men tror nok at du er inne på noe her ja. Skal studere navn og årstall litt nærmere jeg, så skal jeg se hva jeg kommer frem til.....Takker atter engang for opplysninger jeg, men kommer med kommentarer når jeg har fått sjekket dette en del.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.