Gå til innhold
Arkivverket

[#37136] Latinske datoer

Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Hei.Under registrering av konfirmasjoner i Aal 1749 kom jeg over to latinske datoer som jeg har problemer med å konvertere. De er:Festo S.S.tæ TrinitatisogDominic. 2da Festo S.S.tæ Trinitatis.Jeg har mine tanker om at S.S.tæ står for Spiritus Sanctæ og da skulle Festo bli pinseaften, mens Dominic 2da skulle da bli 2. pinsedag, men ordet Trinitatis på slutten gjør meg usikker. 1. Pinsedag i 1749 var 25. mai, mens Trinitatis er søndagen etterpå 1. juni.Noen som kan hjelpe meg og fortelle meg om jeg er på riktige tanker?Eller fortelle meg at jeg har tolket det riktig?Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det må vel dreie seg om treenighetssøndag (trinitatis), siden ingen andre kirkelige fester har dette ordet i seg. Angående ditt forslag, synes jeg det ikke gir noe mening - sanctæ er vel genitivsformen av sanctus, og da får du noe sånt som 'Den hellige ånds treenighetsfest'.Men dette bør være noe for latinerne å bryne seg på! Astrid Ryen, hvor er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg synes Andreas’ kommentarer har mye for seg, ikke minst påkallelsen av Astrid Ryen mv., men det spørs om ikke dette forumet er i smaleste laget til å treffe de latinske kapasitetene hjemme. Kanskje du skulle prøve Brukakarforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Festum Sanctae Trinitatis - den hellige treenighets festdag eller høytidsdagHer står det festo som betyr på denne dag. Dette må vel da bety Treenighetssøndag.Den første S kan jeg ikke gjøre rede for.Dominica 2da (secunda) - på den annen søndag 'i den hellige treenighets høytid'. Det normale er jo at det står post festum (Sanctae) Trinitatis - den andre søndag etter Trinitatis.Håper dette hjelper. Den første S kunne høre med til Festo (Festo sancto)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Fint.Takk skal dere ha.Da blir med andre ord den første dagen lik Treenighetssøndag, mens den andre blir 2 uker etterpå.Jeg har tenkt litt på dette selv og kommet fram til det samme.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Tore.Jeg er en flittig bruker av Dage i flere år allerede, men akkurat disse to dagene sto ikke i Dage, i hvertfall ikke på denne måten.Men takker for hyggelig omtanke.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei igjen, Jeg skjønte egentlig at jeg hadde vært for rask på labben og at jeg hadde med en erfaren forsker å gjøre idet jeg leste gjennom innlegget på nytt etter å ha lagt inn mitt bidrag. Men da var det for sent å angre :-) Skjønner at det er mest erfarne forskere i dette forumet. Vanligvis leser jeg ikke her selv, men jeg hadde akkurat sjekket et eget innlegg i arkivforumet og ble nysjerrig.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.