Gå til innhold
Arkivverket

[#37137] Kathinka Louise Falch Augdal, f 13/11-1892 i Trondheim. Hvem var moren?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiKan noen hjelpe meg med å finne ut hvem som var Kathinkas mor? Jeg har en fødselsdato på henne, 13/11-1892, men jeg finner henne ikke døpt i Bakklandet i 1892, hun ble trolig døpt i 1893.Hun bor her sammen med sin far som er enkemann: LenkeSom dere ser oppgir faren at han kommer fra Hadsel i Vesterålen, men jeg kan heller ikke finne han i ft 1875 der oppe.Men hvem er Kathinkas mor??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Noen tips her:1) bruk Adressebok for Trondheim, ligger på nett på denne adresse: LenkeHer vil du se at Ole Johan nevnes første gang i 1897, bodde da i Strandveien i Trondheim.2) bruk innflytterlistene for de forskjellige sognene for Trondheim, her står det også om flytting mellom sognene i byen.3) om hun ble født 1892 i Trondheim, er det bare å gå gjennom sogn for sogn.4) hjelper ikke pkt. 3 - prøv å let opp konfirmasjonen hennes (omkring 1907) - der vil foreldre og dåpsdato (noen ganger også sted) være oppgitt.5) Det kan jo være at hun ikke er født i Trondheim, selv om FT1900 sier at hun er.6) Prøv å finne foreldrenes vielse i Trondheim, i de forskjellige sognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Eneste Ole Johan jeg finner døpt i Hadsel 1867 er født 27.07. og døpt 23.08. Uekte sønn av forpakter Johan Arentsen Hadsel og pige Karen Olsdtr. Indbjør. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John og HallvardTakk for nyttige opplysninger, men jeg kommer ikke så mye videre.Det jeg nå har fått greie på er at Kathinka ble 'satt bort' til en familie i Skogn (N/T) rett etter 1900 fordi hennes far giftet seg på nytt.I Skogn år 1900 var det mange som het Augdal, så det er kanskje logisk at Kathinka ble 'satt bort' til noen i farens famile.Noe annet jeg også stusser på er at en av fadderene til Kathinkas far, Ole Johan, også het Falch???? Da tenker jeg på at Ole Johan kanskje giftet seg med en Falch. Men hvem?Kathinkas mor er fortsatt et mysterium.Hvem er hun?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei igjen Lars Ove !!Falch-navnet er jo sterkt knyttet til Vesterålen/Lofoten/Løddingen-området, så det er jo egentlig ikke så overraskende.Men jeg stusser også over en annen ting. Det er da påfallende at bergskriveren på Røros (Gregers Forbek Falch) i 1865 Lenke har ei datter med samme navn (Cathinka Falch f.8/5 1841), som befinner seg 2 generasjoner over den vi nå jakter på. Kan bergskriverens datter være mor-mora ?-Men denne Falch ser ikke ut til å ha noen nær forbindelse med det Nordenfjeldske Falch-slekta, som det i utgangspunktet faller mer naturlig å undersøke nærmere.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom den dåpen som er funnet i innlegg 3 gjelder Cathinka Falch Augdals far, så må Cathinkas far-far være kandidat til å være han her: LenkeDet er verdt å merke seg at denne personen er trønder (Levanger), selv om han holder til i Hadsel. Dette kan muligens forklare hvorfor Ole Johan anvendte gårdsnavnet Augdahl som slektsnavn. Dersom Falch-navnet i denne sammenheng skal stamme fra Cathinkas fars-side, så er det naturlig å tro at det kommer fra hennes far-mors-kandidat (Karen Olsdatter) !! Ole Johan selv, brukte jo ikke Falch-navnet.Men jeg tror fortsatt det er grunn å søke etter bekreftelse/avkreftelse på om Cathinkas mor var etterkommer av Gregers Falch på Røros.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Tror det er et villspor å lete etter forfedre blant Falch-familien. Denne form for oppkalling (Lucie Falch) etter fadder eller venner var jo svært vanlig.Jeg har tidligere registrert de fleste 'Falch' i området i dette tidsrommet uten å finne noen som passer inn. Det er vel liten tvil om at det er riktig Ole Johan, i 1875 Bjarkøy er faren også oppgitt f. Levanger (Alstadhaug pg).Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Trondheim byfogd og -skriver, dødsfallsprotokoll 1897-1902 (3L0005):s. 403: 26. okt. 1900, død Olea Dorthea Augdahl (33), Wessels g. 9, d. på St. Elisabeths hospital. Mannen, kontorbetjent Ole Johan Augdahl lever med ett felles barn, Kathinka Louise, 8 år. Anmeldt av snekker Russing. D.att. fra Dr. Ouren. 2.3.11 – enkemannen meddelt att til å inngå nytt ekteskap. (utdrag fra mine nettsider, http://www.langaasan.no/avs02.htm ).Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Og litt mer:Dødsfallsprotokoll 1935-1937 (3L0017): pag. 94: Død 5. feb. 1936, fhv. fattigforstander Ole Johan Augdahl, f. 27.7.1867 i Senja, 68 ½. Bo Nedre Møllenberggt. 53, død der. Hustru Magda lever. Ektepakt dat. 2.3.11. Etterlater datter i ekteskap med Olea, som er d for ca 36 år sia, nemlig Kathinka, g. skomaker Herman Berg, Strandv., Theim.Fødselsdatoen på Ole stemmer med den som er oppgitt i innlegg 3. 'Alstadhaugs P', hvor Oles far er født, er muligens Skogn prestegjeld (Alstadhaug) i Nord-Trøndelag. På Ekne i Skogn fins Avdal(en), fordansket til Augda(h)l. Kanskje kan han ha navnet sitt herfra?Når det gjelder mor Olea Dorthea, vil jeg tro hennes fødested (kanskje også f.dato) er oppgitt i kirkeboka ved dødsfallet.Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHei Iver, og takk for sist! Når det gjelder dine innlegg (7 og 8) ang Falch, er det absolutt noe å se nærmere på.Til John (innlegg 9): Jeg skjønner egentlig ikke logikken i at navnet (Falch) til en av Kathinkas fars faddere dukker opp igjen hos Kathinka sånn helt uten noen egentlig grunn. Var det vanlig?Til Arne (innlegg 10 og 11): Der hadde du løsningen på mitt egenlige spørsmål, hvem er Kathinkas mor. Tusen takk!!Men mye vil ha mer. Da ble jeg selvfølgelig nygjerrig på hvem Olea Dorthea var, og hvor hun kom i fra. Jeg har sett igjennom de scannede kirkebøkene over gravlagte, men finner henne ikke. (kan selvfølgelig oversett noe)Jeg vet at Kathinka ble 'satt bort' på en gård i Skogn rett etter 1900, og det er vel nærliggende å tro at hun havnet på en av Augdal-gårdene der oppe, kanskje hos nær familie.Men tusen takk til alle gode hjelpere hittil, og jeg håper på flere innspillMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Kommentar om oppkalling/navnebruk. Min oldefars bror hadde en Falch som fadder, ble døpt Emil Bernhard Falch. At samme Falch senere ble gift med en søster er en annen historie. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

John: Sannsynelig heten for at Falch-navnet (anvendt på Cathinka) stammer fra farens (Ole Johan) fadder er nok tilstede, men på den annen side er det noe kunstig at HUN og IKKE hennes far står oppført med dette navnet i 1900-tellingen. Derfor tror jeg ikke vi skal se helt bort fra at Falch-navnet kan ha kommet inn på annen måte. (F.ex. gjenneom Cathinkas morsside).En interessant detalj i forbindelse med Olea Dorthea Augedals død i 1900, er at en snekker Russing i Trondhjem er anmelder av dødsfallet (innlegg 10). Russing har klare slektsforbindelser til Vesterålen, og vi skal ikke se bort fra at han er i nær familie med enten Olea eller Ole Johan. (Så her har du kanskje et alternativt spor å gå etter, Lars Ove, for å finne mer ut av mors-anene til Cathinka.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Glem Russing, det er begravelsesbyrået/likkistesnekker. Har forsøkt å finne navnet Olea Dorthea med omtrent riktig alder. Finner bare to sålangt, begge i Lenvik. Olsdtr. f. 21.07.1866 og Nilsdtr. f. 05.05.1865. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skogn Historie VIII: Ingeborg-Anna og Arnt Andersen Augdal bodde på gården Avdal (Augdal) på Ekne i Skogn (postadr Åsen) og hadde mange barn, bl.a. Johan Arnt f 1839. De andre barna er det gjort rede for i bygdeboka, men ikke Johan Arnt. Det framgår av bygdeboka at to av nevøene hans ble loser i Trondheim. Kanskje var han selv los og havnet nordpå?Far kjente denne slekta veldig godt, da han vokste opp hos disse - både på Holberg i Skogn (Johannes Augdal - som ble over 100 år), Avdala eller Augdal (Ivar Augdal) og Mellem-Haugan (Åsmund Augdal). Men far døde for 23 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror du har løsningen når det gjelder Augdal. Og for ordens skyld; innlegg 5 med fødested Alstadhaug=Skogn. Innlegg 8 fødested Levanger=OK.Arnt Andersen Augdal var født 1794 på Sør-Markhusan, sønn av bygselmann Anders Ottersen og Bereth Arntsdatter (se A. V. historie - står det i Skogn Historie). Arnt ble gift 1821 med Ingeborg-Anna Ingvaldsdatter Kolberg, f 1796, datter av bygselsmann på Søndre Kolberg, Ingvald Pedersen Kolberg, Levanger Landsogn (Frol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Har jeg sagt A så får jeg vel si B, Skogn Historie bind II II:Anders Ottersen fikk bøkselbrev på Markhusan den 15. april 1787. Anders var sønn av Otter Andersen, som giftet seg med Kirsten Andersdatter 4. juni 1752. Kirsten ble gravfestet i mai 1799, 71 1/2 år gml. Otter ble gravfestet allerede 4. des 1768, 47 1/2 år gml. Otter var igjen sønn av Anders Joensen på Markhusan. Han ble gravlagt i 1753, 73 år gml. Anders var sønn av Joen Ingebrigtsen på Markhus. Han er første gang nevnt på Nord Markhus i 1685.Kolberg, Skogn Historie IIA:Ingvald Pedersen fikk bøkselbrev på Kolberg 13. nov 1789, ble gift 2. med Malena, datter av Jacob Stephensen Secnan - den første selveierbonden på Seknan, gift med Ane, datter av Niels Zachariassen Øvre Rinden, død 1762, 34,5 år gml, gift med Karen Olsdatter. Niels sønn av Zacarias Nielsen som ble gift 24.10.1756 med enke Ragnille Larsdtr Buran ... nei dette baller så på seg, så jeg gir meg her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

John og Arnstein: Flott med lokalkunnskap !! Cathinkas fars-side er i boks og vel så det. Vanskeligere er det med mors-siden, som dette temaet etterspør.John, du ”ødela” noe som jeg syntes kunne se spennende ut vedr. Russing !! Jeg oppdaget ikke innlegget ditt før nettopp nå, og hadde begynt å undersøke snekkerens familie-forbindelse til Bøe i Vesterålen. (For her var det faktisk ting å gripe fatt i !) Men, GREIT ! Vi glemmer ham, og sparer oss for unødvendige spekulasjoner !!De to kvinnene John fant som kandidater til å være Cathinkas mor må være disse i 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71931&gardpostnr=165&personpostnr=1300&merk=1300#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiTil Arnstein: Tusen takk for mange detaljerte og nyttige opplysninger. Her på farssiden føler jeg at jeg er komplettTil Iver: Du har rett. Kathinkas mor har vi navnet på, men ingenting om hvor hun kom i fra. Det er nok en av de to i Lenvik, men hvem?Og jeg klarer ikke helt å svelge at Falch-navnet kom som en tilfeldighet. Jeg forstår at du hadde noen teorier om dette, og de ville vært interessante.Ellers må jeg si tusen takk til alle som har hjulpet meg :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har følgende ektepar med barn, lurer på om de kom fra Finnmark.Mortinus Olsen Augdahl f 1844 d 1920, 7. barn av Ole og Borne Fredriksen g m Birgitte Lucie Hansen f 1854 d 1949.Barn:Lovise Camelie Gunelie 1876Hilda Amine 1877Borgine BertineOscarda Seiranda 1880 – 1880Oscar Serandus 1882 – 1883Angel Leofred 1884 –Macife Birgitte 1887 –Oscar Frithjof 1889 –Vunni Elida 1891- 1959John Lie 1893-Ole Egil 1895 –Alle barna har etternavn Augdahl og mange av dem dro til USA. Jeg har ektefeller til noen av dem også. Skulle gjerne ha visst noe mer om ekteparet, hvor de kom fra.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her har vi vel familien fra innlegg 22. FT 1900 Lenvik på Senja (Troms): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01931&gardpostnr=312&personpostnr=2199&merk=2199#ovre>Lenke Det ser ut til at de nettopp har returnert fra Amerika !Jeg har stusset litt over denne familien. Lenvik på Senja; samme sted som Cathinkas mor kom fra, og antakelig samme sted som oppgis som fødested for Ole Johan i dødsprotokollen fra 1936. (Noe som er feil, da Ole Johan visselig ble født på Hadsel i Vesterålen i 1867).Her er den kommende familiefaren Martin/Mortinius i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJa vi har navnet på Kathinkas mor, Olea Dorthea f 1867.Det finnes to Olea Dorthea-kandidater i Lenvik, og jeg heller kanskje litt til denne familen (disse foreldrene): LenkeGrunnen til det er bruk av dobbeltnavn på alle barna. Ved søk på FS/VRI finner jeg flere barn (også Olea Dorthea), og alle har dobbeltnavn.Kanskje noe å gå videre med?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.