Gå til innhold
Arkivverket

[#37146] Brita Ellingsd. Ramsøy - Kirkebokoppslag Aurland/Voss 1775 – 1795

Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Jeg søker å verifisere foreldrene til Brita Ellingsd. Ramsøy og når hun egentlig var født. Bakgrunnen er som følger: I følge IGI/Familysearch er Jon Anderss. Jordalen (Voss) og Brita E®lingsd. foreldre til Maria Jonsd. Jordalen, f. 1816, en av min kones aner. Videre i følge IGI, gifter Jon og Britha seg i 1813 og hun skal være født i 1775 i Ramsøy i Aurland - S&F. Jeg har funnet minst 3 barn til: Anders f. 1814, Guri f. 1818 og Elling f. 1820. Ettersom Jon antas å være sønn av Anders Anderss. og Guri Jonsd. og Britha datter av Elling Hanss. og Maria Monsd., ( se nedenfor), stemmer det godt med vanlig oppkallingsskikk at disse er de fire førstefødte.Usikkerheten er at den Brita som er født i 1775 ville være 38 år når hun gifter seg og 45 når hun får det siste av barna jeg har funnet i 1820. Ikke umulig, men kanskje ikke sannsynlig?Søk på DP-Døypte Sogn og Fjordane, viser riktignok en Britha Ellingsd. f. i 1775, uektefødt datter av Elling Hanss. Bakka (Loven) og Ingeborg Ellingd. Det finnes flere aktuelle Brita i tidsrommet 1775 -1795, men enten dør de unge, eller så er det mindre sannsynlige foreldre ut fra oppkallingen.Den samme(?) Elling Hanss. Loven gifter seg i 1780 med Maria Monsd. Ramsøy. I 1801 tellingen for Aurland finner vi disse på Ramsøy med en datter Brita -17 år. Problemet er at denne Brita, som da ville være f. ca. 1784, finner jeg ikke DP under ”Døypte”i Aurland og jeg har en mistanke om at det er denne Brita som er den riktige, fordi alder og oppkalling stemmer bedre. Men enten er folketellingen feil eller så mangler Brita i databasen for døypte i S&F!?Så tilbake til overskriften. Er det noen som kan sjekke i kirkeboka for Aurland og se om det finne en Brita født ca 1784? Eller kan hun være døpt i Oppheim-Voss; den eldre søsteren var det!Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er skiftet etter Elling Hansen Ramsøe i 1826.om du ser på person nr. 23 i skifet så får du bekreftelsen der.John Jordahlen Wossestrand Gift med Brithe Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hjertelig takk for den henvisningen. Det er tydelig jeg ikke har fulgt med i timen når det gjelder hva Fylkesarkivet har å tilby. Det er bekreftelsen som du sier. Men det er fortsatt et lite mysterium hvorfor jeg ikke finner Brita i databasen over døpte. Jeg synes jeg har søkt på alle mulige og umulige måter, men hun gjemmer seg for meg, derfor var jeg interessert i hva originalkilden sier.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Ved nærmere ettertanke... Skiftet bekrefter at Elling Hanss. hadde en datter Britha som var gift med Jon Andersen Jordalen. Spørsmålet er imidlertid fortsatt om dette er den 'uekte' datteren født i 1775 eller en 'ektefødt' Britha som var født ca 1784 slik de oppgir i folketellingen, men som jeg ikke finner i dåpsdatabasen. Hvordan ville en 'uekte' datter bli behandlet i et skifte i 1826? Ville hun være med der i det hele tatt? Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har erfart at uekte barn ikke ble nevnt i skiftet. Og her kan jeg ikke se at det er nevnt mer enn en datter Brithe. Vet du når Brithe gift med Jon Andersen døde, og i så fall vilken alder ble oppgitt ved dødsfallet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hvis hun bare hadde holdt seg i S&F så hadde det vært så mye sikrere og lettere å finne data!På IGI finner jeg hennes dødsfall oppgitt til å være 1846, men både denne opplysningen og den hvor det er oppgitt fødselsår 1775 for Jon Anders. Jordalens kone, ser ut til å komme fra samme private kilde, (ikke avskrift av kirkebok), fordi etternavnet er skrevet som Erlingsd. i begge tilfelle. Alder er dessverre ikke oppgitt så det bringer meg ikke noe videre.Jeg heller fortsatt til at det er Elling Hansens ekte datter f. ca. 1784 som er den riktige, men jeg mangler det siste beviset.Jeg har også en teori om hvor Brita fra 1775 tok veien. Ved å søke på Brita Ellingsd. f. 1774-1776 i 1801 tellingen, finner jeg 2 i nabokommunen Vik. Ved å sjekke dåpsregisteret på samme måte finner jeg bare en som ble født i Vik mellom 1774 og 1776. Henne kan jeg følge gjennom ekteskapsdatabasen og hun er også nevnt i Bygdaboka. Den andre er i 1801 benevnt som 'Tienestefolk' og er antagelig flyttet inn og jeg tror det kan være henne fra Aurland, men dette er bare sannsynliggjøringer og ikke det endelige svaret.Dilemmaet er at enten er 1801 tellingen feil mht den Britha som er 17 år og 'Deres datter', eller så er hun ikke registrert i dåpsdatabasen for S&F, (eller i kirkeboka!). Det var dette siste jeg gjerne skulle ha verifisert. Skiftet ser ut til å peke i retning av at det er den ekte datteren det er snakk om, men i og med at alder ikke er oppgitt, er det fortsatt usikkert.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Tore.Hvor bodde Brita da hun døde? Når det gjelder databasene til Fylkesarkivet i S&F er de både mangelfulle og tildels inneholder de en god del feil.Derfor er nok kirkeboka det sikreste stedet å lete etter fødselen hennes.Du bør kanskje legge inn en forespørsel i Arkivforumet om et oppslag i kirkeboka. Men du nevner jo at den eldste søsteren var født/døpt i Voss, det er jo derfor også en mulighet at det er der hun er ført i kirkeboka. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei Rune, Hun bodde nok i Jordalen når hun døde, men det sier ikke IGI innførselen noe om. Eldste søsteren ble døpt i 'Oppheim kyrkje på Voss' som det står i merknad til kjelde, men allikevel er hun i dåpsdatabasen for Aurland!? Det kan jo hende at Britha også ble døpt der uten å komme med i kirkeboka for Aurland som Ramsøy tilhører. Hvorfor de skulle dra til Oppheim kan en jo bare spekulere over. Jeg skal følge forslaget ditt om å spørre om kirkebokoppslag i Arkivforumet også.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser jo av databasene til Fylkesarkivet at 8 barn er registrert der.1. Hans 17.12.1780,2. Maria 01.09.1782-død en dag gammel,3. Else 10.12.1786,4. Maria 05.04.1790- død en dag gammel,5. Kisti 15.05.1791,6. Susanna 12.02.1794,7. Mons 25.06.1797-død en dag gammel og8. Maria 14.07.1799-død en dag gammel.Alle født på Ramsøy.Så her må det enten være et hull i databasen, en manglende oppføring i kirkeboka eller Brita er registrert et annet sted.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.