Gå til innhold
Arkivverket

[#37148] Teologene Hans Rasmussen Piil og Jakob Nilsen Hø(e)g(h), hvem var de?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hans Rasmussen Piil var prest i Hjelmeland, RO, 1637-1639 og sogneprest i Vikedal, RO, 1641-1668. Han skal ha vært gift med enken etter sin forgjenger Jakob Nilsen Høg, kappelan i Hjelmeland 1625-1635 og sogneprest samme sted 1635-1637.Noen som har kjenneskap til disse to prestenes opphav, kone og etterslekt?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har funnet at det må være biskop i Stavanger, Jørgen Eriksens barnebarn, Margrethe Danielsdatter, som var gift med begge rogalandsprestene, Piil og Høeg. Hun var datter av Daniel Jørgensen og Maren Nielsdtr Holck.Da er det de to prestenes opphav og Margrete Danielsdtrs etterslekt jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Præstehistorier og sagn fra Ryfylke av Oluf A. Løwold (1891):Hans Rasmusen Piil hadde barna: 1)'Dyre' Rasmus, dyre fordi han ble født 7 uker for tidlig, 2) Nathanael, 3) Christen (som var dum eller døvstum), 4) Anna gift med ettermannen Samuel Christensen Lind, ingen barn, 5) Christensa døde ugift. Sønnene ble bønder.Han hadde også stesønnen Daniel Jacobsen Høegh som fikk bygselen på gården Øvre Vigedal.Det står ikke stort om Jacob Nilsen Høeg, bare en fotnote med (slekten Hjelm s.4) og at han antagelig døde i 1638.Daniel Jørgensen, sognepr. Hjelmeland, sønn av Stavanger berømte 3. lutherske biskop Jørgen Erichsen og dennes 2. hustru Adriane, datter av Bergens 2. evangeliske biskop Jens Schelderup. Daniel ble født 22(7 1583 og døde 19/4 1635. Meget sannsynlig gift 24/6 1604 med Maren Nilsdt. født i Tønsberg og søster til borgermester i Tønsberg Laurits Nilsen. (Persn.hist.tidsskr. 1.bd. s. 153). Daniel hadden bror Samuel Jørgensen som var sogneprest til Mandal. Det finnes en opptegnelse eav Laurits Nilsen, skal gi gode opplysninger om Maren Nilsdatters familieforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hjertelig takk, Berit.Jeg forstår det da slik, at Margrethe og Jacob da kanskje bare hadde et barn, nemlig Daniel, som overtok gården Øvre Vikedal...Da skal jeg jobbe litt mer utfra dette.Men er det noen som vet noe mer om etterslekten?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har funnet dette på nose.dk:Sitat: 'Margrete Danielsdatter Antages at være datter af Daniel Jørgensen. Hjelmeland bygdebokGift 1 med Jakob Nilsøn Høeg, f 1607. Død omkring 1637-1638. Søn af Niels Jakobsen Høgh og Kirsten Christensdatter.Fik 14. juni 1625 Kapitlets Samtykke til at blive pers. Kapellan hos Daniel Jørgensen, «uagtet han endnu ej havde Alderen». Afløst af Peder Kristensen som pers. Kapellan 4. feb. 1628, hvorpaa han blev Sognepræst 1635 og var rimeligvis gift med en Datter af Daniel Jørgensen. Var prest i Vedstrand ei tid, men seinare i Hjelmeland til sin død i 1638.Berge Velde: Slektene Velde og Espeland Hjelmeland bygdebokGift 2 med Hans Rasmussøn Piil Sognepræst til Hjelmeland 1638-1639, då han vart forflytta til Vikadal. Han måtte seia frå seg Hjelmeland prestegjeld fordi han hadde »besovet sin trolovede Fæstekvinde, saa at hun er kommen syv Uger for tidlig udi Barselseng«.70 Sognepræst til Hjelmeland, Jakob Høegs Eftermand. Han blev 1638 eller 1639 dømt fra Embedet.Børn af Margrete Danielsdatter og Jakob Nilsøn Høeg:Daniel Jakobsen Høeg Født omkring 1630.Stedfaren Hans Piil bygslede for Daniel Gaarden «Øvre Vigedal» i Vigedal. Lever 1701 på Øvre Vikedal i Vikedal.Gift med Dorte Larsdatter F 1618. Lever 1678.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På FS, som jeg forøvrig ikke alltid stoler på, finner jeg enAnna Hansdtr PIIL f 1650, Hjelmeland, dtr av Hans Rasmussen og Miss Danielsen.Så finner jeg en Anna Hansdtr PIIL, nå f 1670, men gift 1662, med Samuel Christensen LIND, sønn av Christen ANDERSEN.Så finner jeg Rasmus, Christen og Christense PIIL, f hhv i 1640, 1644 og 1647, samme foreldre og sted som Anna.Så finner jeg en Jochum Jochumsen PIIL, f i Meclenburgh, gift i Vikebygd 1708, død i Ølen, gift med Johanne Johannesdtr Stangeland, Ølen. De står oppført med en sønn Jochum, f i Mechlemburg 1703.Noen som kjenner igjen disse personene fra Haugalandet eller Sunnhordland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De slektssidene som omtaler Jacob HØEG og Hans PIIL skriver at det IKKE var etterkommere etter Hans Rasmussen PIIL og Margrethe Danielsdtr (barnebarnet til biskop Jørgen Eriksen). Dersom dette er korrekt så er vel ikke Anna, Rasmus, Christen og Christense barn av disse to, selvom alder og fødested skulle passe. ???Hva med Dorte LARSDATTER som ble gift med Margrethes sønn med Jacob Nielsen HØEG, Daniel Jacobsen HØEG, f ca 1630?? Noen som kjenner til hennes opphav og evt om de to hadde barn sammen?Jeg er som sagt ute etter Margrethe Danielsdatters (HØEG - PILL) etterslekt.Jeg er også interessert i å finne ut om vi på vestlandet hadde tre ulike familier PIIL fra senmiddelalderen av. Se debatten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har vel sjelden bladd så mye i Sunhordlandsslekter som de siste dagene.På s 374 i II finner jeg at min tipp-tippoldemor Randi Lambrigtsdtr LUNDE, i tillegg til å stamme fra sogneprest i Vikedal Hans Rasmussen PIIL og biskop i Stv Jørgen ERIKSEN, stammet hun fra biskop i Bg Jens Pedersen SCHELDERUP (1509-1582), borgermester i Tbg Oluf HOLK, lagmann i Tbg Jon Jonsen PAKKE (d 1534) og lagmann Agdesiden Nils LAURITSEN (d 1612).Jeg har klart å få på plass det meste, men mangler leddene mellom min Randi LAMBRIGTSDATTER LUNDE og Daniel Jacobsen (HØEG) gm Dorte Larsdatter.Jeg finner Daniel i 1663- og 1701-tellingene på Øvre Vikedal.I 1701 kan det se ut for at Daniel Jacobsen (Høeg) kan ha sønnene Hans og Daniel på hhv 41 og 33 år, og sønnesønnene Daniel og Holger på hhv 16 og 2 år. Disse bor i så tilfelle på Opsal.Hva så med Dortes familie (LARS) og min 3tippoldefar LAMBRIGT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har Johanne Johannesdtr.f.ca 1681 på Stangeland i Ølen (dengang under Fjelberg)og død på Våga austre i Sveio i 1753. Hun var gift med Phil Jokum ( om Jokum her er mellomnavn eller etternavn er jeg ikke sikker på. De hadde sønnen Jokum f.1703 i Hagenow, Mecklenburg i Tyskland og død på Våga austre i 1780. Jokum var 1. gang gift med Ingeborg Olsdtr.f.1696 på Våga Austre i Sveio og død der i 1748.2 gang gift med Brita Halvardsdtr. f.1731 på Tjernagel søre i Sveio død i 1760 på Våga austre i Sveio. (Sveio bygdebok III, side 60 nr. 37) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det jeg har funnet om den förste Jocum Piil:'I følge Aalands bok om Fitjar (s. 282) var Jochum Piil gift med Pernille Petersdatter. De hadde trolig (minst) 6 barn f. i tiden ca. 1662-1679. Peter f. 1661 (40 år i 1701) (levde ennå i 1708) g.m. Elisabeth Jørgensdtr. Schurmann (prestedatter fra Tysnes). Flere barn.Dorthe f. 1668 († 1741, 73 år gl.), visstnok g.m. Mogens Amundsen Grønås på Bømlo. 4 barn nevnt.Jochum f. 1673 (28 år i 1701) g.m. Johanna Johannesdtr. på Nerheim i Ølen. 1 sønn kjent. (Det er vel den Jocum som Johan Arthur nevner over i # 11, men det var nok farfaren som var födt i Mechlenburg: tre generasjoenr med samme navn! Men farfaren var allerede blitt borger i Bergen i 1660)Henrik f. 1676 (25 år i 1701) g.m. Lisbet, datter av Christian Hendrich Petters på Stord og Anna Sophie Danielsdtr. Pfeiff. Barn. ?? Karen f. ca. 1677, † 1737 g.m. Hans Karlsen på Mehus på BømloPernille g.m. Daniel Larsen (Kirsebom) fra Gismarvik i Avaldsnes, gjestgiver i Engesund. De hadde visstnok en sønn.''Anne Piil, enda en datter av Jochum Piil fra Mechlenburg som i 1660 hadde tatt borgerskap i Bergen giftet seg med Berent Pedersen Naustdal (ca. 1642-1727) kort tid etter skiftet etter hans første kone Brite Madsdatter (ca. 1640-1692) i 1692. Berent Pedersen var sønn av Peder Andersen i Naustdal, som i 1636 hadde tatt borgerskap i Bergen, hadde jakt og drev handel i Sunnfjord. I ekteskapet med Anne fikk Berent mange barn, idet skiftet etter ham i 1727 nevner to sønner (Peder og Jochum) og fem døtre (Berthe, Helle, Lisbeth, Pernille og Synneve) med henne. Men alle de tre barna hans fra første ekteskap, sønnene Mads og Nils og enda en datter Synneve, var døde før faren.' (Helge Stenseth og Yngve Nedrebø: DEN GAMLE SLEKTEN PÅ HAFSTAD I FØRDE (Publisert i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXIV, side 2ff.). Artikkelen ligger også på nettet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige opplysninger Kjellaug. Fikk komplettert det jeg manglet. Lenken fra Hafstad i Førde var midt i blinken. Jeg hadde slekt der og. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God kveld Johan Arthur og Kjellaug,Da er det vel her Pilholmen i Fitjarholmene har fått navnet fra.Kan vi da tenke oss muligheten av at det er den samme Anne PIIL som blir gift på Hafstad som tidligere hadde vært gift med Samuel Cristensen LIND, hvis FS stemmer. Alderen passer jo. Kan Jochum bli til Johan(-nes) og så til Hans, mon tro? For iflg FS er Anne datter av Hans Rasmussen PIIL og Margrethe Danielsdatter HØEG. Kun et tankespill... Se mitt innlegg 145 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Arnfrid: Det har jegt vanskelig for å tro. Har ikke sett Jocum (1) Piil med noe Rasmusnavn noen steder. Og Jocum var da ikke gift med en Margrete Danielsdtr, men med Pernille Petersdtr. Er det utskrift av kirkebok?Jo, Pilarholmen i austre Engesund i Fitjar har nok fått navn etter Jocum (1) Piil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg har også funnet at det stemmer.DVS Jochum PIIL hadde dattern Anne PIIL som ble gift på Hafstad, ref Nedrebøs artikkel. Mens Hans Ramussen PIIL, sogneprest i Vikedal, ikke var Annes far, ihvertfall ikke denne Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,det ser ut for at Hans PIIL ikke var forfar til min tipptippoldemor Randi Lamrigtsdatter LUNDE (jfr Bakkevig og andre opplysninger) så derfor mener jeg at vi kutter PIIL-drøftingen i denne debatten.Det blir altså etterslekten til hans forgjenger, Jacob HØEG og Margrethe Danielsdatter (SCHELDERUP)s sønn vi må prøve å finne ut av. Der har jeg at deres sønn Daniel HØEG trolig ble gift med Dorte Larsdatter, at de bodde i Vikedal og at de kan ha hatt barna Hans 1660, Daniel 1668 og Marit Danielsdtr Høegh 1681 gm Lars Jonsson (av Koll-ætta).I og med at min formor, Randi, er født ca 1762, forøvrig gm Lars Osmundsen SKEIE, må det være noen generasjoner mellom Daniel og Dortes barn og henne. Det er altså dette tomrommet jeg vil prøve å fylle.Dorte skal visstnok være av AGA-slekt, dette vil jeg også gjerne finne ut av. Hennes tippoldemor er nevnt å kunne være Hans Marteinson eller Johannes Torgilssons datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant dette på en slektsside: Randi Lambrigtsdtr Urdal f. 1759 på Aurdal, Ølen d. 06.01.1836 på Espeland, ØlenDet er min Randi, men om opplysningen er korrekte vet jeg jo ikke, men de stemmer ihvertfall med funnet mitt under Folketellingen 1801.Så da er det Lambrigt og konens foreldre som må finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som far til Randi Lambrigtsdtr. har jeg Lambrigt Torgeirson Lunde i Fjelberg (Ølen)f.1726 d.1809 på Nes i Tysvær. Han var gift med Kari Johannesdtr. Gjerdevik litle i Fjelberg (Ølen)f.ca 1732 d.1815 i Aurdal i Vats. Som foreldre til Lambrigt har jeg Torgeir Lambrigtson f.1700 på Klungland i Fjelberg (Ølen) d.1760 på Lunde. Gift med Randi Endresdtr. f.ca 1699 på Tindeland i Fjelberg(Vikebygd) Far til Torgeir L. var Lambrigt Torgeirsson f.1659 på Grindheim i Etne,d.1725 på Grindheim. Han var gift med Brita Olsdtr. f.1676 i Etne d. 1754 i Etne. Far til Randi Endresdtr. er Endre Kristiansson f.ca 1670 på Tindeland i Fjelberg d.1718 på Hiksdal i Fjelberg (Ølen). han var gift med Marie Samuelsdtr. f.1670 på Rødne store i Sandeid og hun skal ha vært datter av Samuel Hansson Piil f.1642 til 1646 på Rødne store og gift med Anna Pedeersdtr. f? Opsal,Vikedal. Samuel hansson Piil skal ha vært sønn til Hans Rasmusson Piil og Maren Danielsdtr.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å få med meg foreldrene til Kari Johannesdtr.f.1732 på Gjerdevik litle i Fjelberg. Foreldrene er Johannes Åkessonf.1697 på Gjerdevik, d.1764 på Gjerdevik. Han var gift med Guri Steffensdtr. f.1698 på Gjerdevik. Far til Johannes Åkesson er Åke Knutson f.1669 på Atletveit på Sjernarøy. Han var sønn til Knut Olavsson f.1616 på Atletveit på Sjernarøy og Anna Olavsdtr. Blank f.fra 1620 til 1630 på Fister i Hjelmeland. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Johan Arthur,jeg blir altså ikke kvitt PIIL, nå er jeg jammen i slekt med dem også.Da finner jeg Johannes Aagesen Lille Gjerdevik (1697-1764) og Guri som Karis foreldre (Bakkevig II s 67).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så der har vi altså BLANK som igjen fører til KOLL, var det ikke slik, hvis vi kan hsitorien vår da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.