Gå til innhold
Arkivverket

[#37160] Bonsach - Lindahl - forbindelsen

Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

I 1726 fikk MARIA NIELSDATTER LINDAHL (ca1700-1748) og kaptein NIELS BONSACH (ca1696-1780) datteren MARIE MARGRETHE NIELSDATTER BONSACH. Er det noen som vet noe om familien LINDAHL ? Söker foreldrene til MARIA NIELSDATTER LINDAHL,evt andre opplysninger om LINDAHL-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest p evensen

Hei !Niels Bonsach var födt på Mel-Disen i Sör-Odal og döde i Christiania. Maria döde i Sör-Odal.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Niels Bonsach og Maria Lindahl fikk også barna Agnethe (1725) og Niels (1733). Var de også foreldre til Cathrine Nilsdatter (Bonsach ?) som i 1763 var bosatt i Grue, Solør, og g.m. Nils Arnesen (foreldre til Nils, Hans og Marcus Nilsen Bonsach) ?Kaptein Niels Bonsach f. ca. 1696 hadde såvidt jeg vet søsknene Baard (gullsmed i Kristiansand i perioden 1728-58) og Mette. Foreldrene deres var residerende kapellan i Idd, Østfold, Niels Baardsen Bonsach (1671-før 1719) (gullsmedsønn fra Christiania) og Agnethe Hansdatter Wolf (f.1676) (fra Torp, Idd / Fredrikshald).Kaptein Niels Bonsach f. ca. 1696 ble korporal i 1718, var kaptein i infanteriet i perioden 1760-67 og fra 1768 bosatt i Nes på Romerike, AK. Hvor han tjenestegjorde vet jeg ikke, men han giftet seg i Vinger (Kongsvinger) den 30 Sep 1723, så man kunne vel tippe at foreldrene til bruden (Maria Nielsdatter Lindahl) bodde eller hadde tilknytning til Vinger. Kanskje faren ('Niels Lindahl') (også ?) tjenestegjorde ved eller hadde tilknytninger til Kongsvinger festning eller virksomheten der ? Ovenstad's militærbiografier kunne kanskje være et sted å lete ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har følgende barn: Maria Margrete f 1723 Agnete Marie 1725 Dorotea Mette 1728 Anne 1730 Niels 1733 Boel 1735 Katrine 1737 Hans 1740 Ole 1743.Nils Bonsach har jeg som gift 2 1749 m Barbara Ravnberg. De hadde dattera Berta Magdalena f ca 1749. Ditt innledende spørsmål er også jeg interessert i svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et spørsmål angående Bonsach-familien. Min far og farmor snakket mye om denne Bonsach-familien i min oppvekst, men jeg fikk aldri med meg om dette hadde noe med 'vår' familie å gjøre.Derfor mitt spørsmål: Hadde denne familien noen tilknytning til Nordland eller Sogn og Fjordane?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det fantes en Jochum Bonsach g.m. Cathrine Harders, bosatt i Odense, som fikk sønnen Gerhard Jochumsen Bonsach (1653-1728), sogneprest i Trondheim Domkirke. Dennes sønn Mathias (sogneprest i Trondenes) var forfar til en Bonsach-slekt i Nordland (bla. Vesterålen og Harmarøy). Mathias' sønn Peder Krogh Bonsach ble kjøpmann i Kristiansund, og det er dermed også en Bonsach gren i Møre og Romsdal.Baard Gangolphi Bonsach (gullsmed i Christiania) g. 1665 med Bodil Nilsdatter er forfar til kaptein Niels Bonsach (innlegg 1). Niels' sønn Niels (1733-1797) ble premierløytnant i Sunndalske kompani, altså også i Møre og Romsdal, og har etterslekt der og i Trøndelag.Jeg kjenner ikke til ev. forbindelse mellom disse to Bonsach-familier (dvs. mellom de ca. jevnganle Jochum og Baard f. rundt 1620).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gullsmedens far skal vel være Gangolphis Bonsach som også var far til Johannes (4. Lectiehører ved Christiania Latinskole). Denne Gangolphis skulle være 'skolemester' på Kongsberg. Jochum kjenner jeg ikke forbindelse til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.