Gå til innhold
Arkivverket

[#37170] Gildeskål: Hans Jakob Willumsen (Wilhelmsen)f. 1814/15 i Mevik

Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Etter tidligere god hjelp her på forumet prøver jeg igjen med mitt siste åpne hull på slektslinja fra Beiarn/Gildeskål.Hans sønn Johan Lorens ble gift på Arstad i Beiarn. Iflg Folketellingen fra 1865 var Hans Jakob da gift for 2. gang. Hvem var hans 1. kone og mor til Johan Lorens? Hvem var Hans Jakob sine aner? I flg FS skal foreldrene være Willum Mentzen og Maren Christensdtr. Også iflg Fs giftet Willum Mentzen seg med Maria C Hansdtr. Kan denne Willum være identisk med den jeg finner på 1801 tellingen på Storvik? Person nr 485 (foreldre 483 og 484) Han er da født ca 1791. Er det noen som kan hjelpe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

1) Hvorfor ligger dette innlegget under 'Fylke: Generelt' når det helt klart burde ligge under 'Fylke: Nordland' ?2)Skifte etter Gaardmandskone Kjerstina Hansdatter Mevigen åpnet 3/10-1843 (intert skiftenr. 4947 DIS-Salten). Falittbo.Arvinger var sønnen Hans Jacob Willumsen Mevigen og datteren Malene Pedersdatter Mevigen.----------Skifte etter Anne Margrethe Reen, Mevig, åpnet 18/11-1847 (internt skiftenr. 10314 DIS-Salten).Ektemann: Gaardbruger Hans Willumsen Mevig.Barn: Johan Laurits Hansen Mevig, 1 år; Anton Michal Hansen Mevig, 1 år; Ingeborg Maria Hansdatter Mevig, 4 år.----------Skifte etter Laurits Kristian Øvre på Selfors i Beiarn åpnet 23/9-1858 (internt skiftenr. 12758).Blant arvingene var avdøde halvsøster på morssiden, Anne Margrethe Mevik, hennes ektefelle Hans Willusen Mevig, og deres barn Johan Lorents og Anton Mikal.----------Skifte etter Kaarmand Willum Mensen Mevig åpnet 5/10-1857 (intert skiftenr. 12963 DIS-Salten).Hustru: Maren Hansdatter Mevig.Sønn: Hans Willumsen Mevig.----------Skifte etter Anne Margrethe Jentoft i Gildeskål åpnet 22/4-1847 (internt skiftenr. 10263).Mange arvinger, bl.a. avdød datter Ingeborg Maria Jentoft og hennes datter Anne Margrethe Mevig g.m. Hans Willumsen Mevig.----------Jeg finner ikke noe mer om familien på Mevik, men det er mulig Mevig var en av gårdene som tidligere hørte til Meløy.----------Skifte etter sogneprest Johan Rasch Jentoft i Gildeskål (Fleina) åpnet 29/7-1830.Blant arvingene: Ingeborg Maria Jentoft g.m. Peder Johansen Jentoft på Moldjord i Beiarn.----------Skifte etter Gårdbruker Johan Laurtiz Rehn på Moldjord i Beiarn åpnet 3/10-1820.Arvinger: Hustru Ingeborg Maria Jentoft på Moldjord.Barn, bl.a.: Anne Margreth Rehn, 1 år.----------For flere aner av sogneprest Johan Rasch Jentoft, se Per Nermos slektsdatabase Lenke----------Det er nok mulig å finne mer om folket på Moldjord, men jeg har ikke tid akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg har Øysten Ringakers Beiarnbok fra 2004. Der står det endel om folkene på Moldjord, jeg har de også inne på en annen linje. Takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Hei Frank! Jeg har fått studert svaret ditt nærmere. Hvis det er som jeg tror så kom Willum Mensen sine foreldre fra Strovik (er vel nabogården til Mevik?) Mons Olsen og Doreth Willumsdtr.Familien Rehn/Jentoft er vel innflyttere på Moldjord. Finner ingen av disse navnene før 1801.Det var litt spennende med lenken til sogneprest Johan Rasch Jentoft. Jeg hadde nemlig en grandonkel og en grandtante (f 1875 og 1880) som bestandig snakket om noe slekt til prester og desslike. Vi har vel tatt dette med en klype salt idet mange 'skryter' på seg slekt. Det var jo litt moro å se at noe av dette stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Det er skifte efter Dorthea Willumsdatter 2. juli 1813 i Storvik (da under Meløy), Skifteprotokoll for Helgeland, bok 83, side 297b. Enkemann: Ments Olsen. Felles barn: 1): Willum Mentsen 22 år, 2): Ole Mentsen 19 år og 3): Christianna Mentsdatter 17 år.Dorthea ble gift i Meløy i juli 1784 - trolovelse 4/7 - med Mens Olsen fra Storvik.Dorthea er født ca. 1752 som datter av Willum Christensen i Dalen i Meløy, og hustru Anne Ellingsdatter, jfr skifte i Skifteprotokoll for Helgeland, bok 53, side 212 og bok 57 side 424. Willum Christensen var født ca. 1717 iflg oppgitt alder ved død, og døde i Dalen, jordsatt 8/5 1763 i Meløy. Anne Ellingsdatter giftet seg på nytt 27/12 1765 i Meløy med enkemann Hans Hansen i Marken i Meløy, men han overtok som oppsitter i Dalen efter Willum. Hans skylte forresten i 1773 vel 6 Rd av ekstraskatten fra 1766 til desember 1772. Anne Elligsdatter døde i Dalen 64 år og 5 måneder gammel, og var jordsatt 1/1 1783 i Meløy. Det er skifte efter henne i 1783, Skifteprotokoll for Helgeland, bok 61, side 506b.Anne Ellingsdatter var datter av Dorethe Christophersdatter i hennes ekteskap med Elling Pedersen, og hadde mange søsken. Dorethe var født ca. 1674 på Nedre Vall i Meløy og var et oldebarn av Margrethe Benkestok. Resten finner du i «Slægten Benkestok» av Wilhelmine Brandt. Start på side 124.Hva har du videre om efterkommerne til Dorthea og Ments i Storvik? Mail meg på terpede(krøllalfa)start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden ingen av dere har nevnt Benkestokk kan jeg opplyse at dette er en del av den slekten ogpå side 239/40 står Willum og Anne sine foreldre omtales s. 138/39 Dorte omtals gift på s. 240 Willum Kristensen g. m. Anna Ellingsdtr deres datter Dorthe f. 1752 er nevnt s. 240 øverst på siden gift med Mentz Olsen bosatt i StorvikPå Bodø bibliotek finnes og en egen slektbok/hefte på Jentoft/Rehn slekten og en del av dens aner. Husker desverre ikke hva den heter men det er vel noen i DIS-Salten som kan hjelpe med opplysninger om det.Rehn er omtalt i en fotnote s. 267/68 i Benkestokkboken.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Benkestok er nevnt i innlegget foran og jeg har idag fått boken fra boblioteket. Spennende lesing, ikke bare angående slekten, men også historisk sett.Jeg er veldig glad i historie og ting som beskriver folks levemåte i århundrene før oss, jeg leser meg mange ganger bort fra det jeg egentlig leter etter.At det finnes en slektsbok for Jentoft/Rehn hviste jeg ikke. Får ta en tur på biblioteket igjen. Fint med den ordningen med fjernlån av bøker. Går ganske fort, Benkestokboken fikk jeg på to dager! Vanligvis tar det ca en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg fikk tak i en på en bruktbokhandel ved et rent tilfelle. Kanskje de som trykte den opp sist trykker den på nytt med rettelsene som bl. a. Vigerust har kommet med. Det de kom fram til er gitt ut i eget hefte, står sikkert på Vigerust sin hjemmeside.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.