Gå til innhold
Arkivverket

[#37172] Anton Karlsen `s foreldre?

Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Anton karlsen var født 1841 i skedsmo hovedsogn.Han var gift med Elen Torsteinsdatter som var født 1848 i nordre odalen strøms sogn.Han hadde og en sønn som het Karl antonsen som var min oldefar.Det jeg vil finne ut av er hva Anton Karlsen.s sine foreldre het.Jeg er også interesert i Elen Torsteinsdatter sine foreldre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Øyvind Nilsen

Er vist ikke mange som kunne svare noe på dette, men jeg har et annet fødsels år på han nå. Det er 1839 han ble født. Han ble født i skedsmo hoved sogn i Akershus.Jeg har fått opplyst at han skulle ha omkommet i en arbeids ulykke på lillestrøm sag og høvleri. Kanskje dette løsner litt på det?? Håper på noen svarer.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Sandvik

HeiPå familysearch.org fant jeg en Elen Marie Torstensen døpt 18.06.1848 i Nord Odal. Foreldrene er Tosten Pedersen og Inger Hansdatter. Kanskje det er henne du leter etter?Jeg skal se om jeg kan finne ut noe mer.Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Ellen.Kjempe fint er riktig fødsels år.Jeg er sikker på at det er riktig nesten. Er artig at du fant det..Håper det er noe og finne på Anton Karlsen også.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Sandvik

På familysearch er det kun kirkebøkene fra 1855 for Skedsmo som er registrert. Så der fant jeg ingenting på Anton Karlsen. Du må kanskje smøre deg med tålmodighet til kirkebøkene for Skedsmo blir scannet inn på DA. Jeg fant heller ikke noe giftermål mellom Anton og Elen. De er antagelig gift rett før FT 1865, for da har de ingen barn, og hun er kun 18 år. LenkeLykke til.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Tusen takk for hjelpa Ellen. Er vanskelig og finne noe mer ser det ut for, men kan være at det kommer mere etter vært når kirkebøkene blir scannet.Har lett etter han på familysearch men navnet hans dukker ikke opp. Kan henne han kan ligge der tenkte jeg men.Var kjempe fint at du fant de andre.Er det mulig at du kan få sent meg en lenke på det??Elen Torstendatter og foreldrene. Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Jeg har funnet en Anton Carlsen som er født 24 nov 1839 og døpt 1 jan 1840. Men han er døpt i Naeroy,Nord Trøndelag. Men Anton skal være født på skedsmo,men kan han være født der og døpt der oppe?? Foreldene heter Carl Andreasen og Anne Margrete Johnsdatter..Jeg har funnet dette på familysearch..Kan noen hjelpe meg med dette.Håper det..Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiJeg har funnet en Anthon Carlsen som ble konfirmert 12 okt 1866, født 22 febr(?) 1840. Foreldre Carl Fredriksen og Marie Jensdatter (Skedsmo Klok I2, kort 4/15, folio ?, no 18)Kanskje det er noen som har kirkeboka for å se etter om det står tydeligere der.Har funnet noe annen informasjon også.Mina Josefine født 5/3-1866, døpt 6/5-1866 og konfirmert 10/10-1880Carl Fredrik født 20/2-1868, døpt 24/2-1868Throvald Emil født 16/11-1871, døpt 26/12-1871Sigholdt Hagbart, født 31/12-1875, døpt 23/1-1876Mvh DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(Til innlegg 3)Ellen Marie har funnet et foreldrepar i Nord-Odal som er gode kandidater til å være foreldrene til Elen. (Torsten Pedersen og Inger Hansdatter). Ellen Marie !! Også hun har jo dobbeltnavnet Ellen Marie ! I tillegg ligger det på FS en opplysning om at det på samme dag (18 juni 1848) som Elen Marie ble døpt i Nord-Odal, så ble ei Elen Torstensen døpt i SØR-ODAL. Hun var født 3.mai 1848. Hennes foreldre var Torsten Nilsen og Marie Olsdatter. Her er foreldreparet i 1865 Lenke , men ingen av de 5 barna er hos foreldrene på dette tidspunktet.Siden sistnevnte Ellen er fra SØR-ODAL, så må også dette være sterke kandidater. – Men dette med samme dåpsdato (som førstnevnte Ellen) gjør meg noe skeptisk til begge opplysningene, - så originalkildene, både i Nord- og Sør-Odal må nok sjekkes før man kan våge seg innpå noen konklusjon.Det kan også nevnes at sistnevnte Elen (som var yngst, f.1848) hadde følgende søsken: Nils f.1836 Edvard f.1840, Marthin f.1843, Olia f.1845. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Dag.Jeg er ganske sikker på at du har råkt på riktig der.Jeg har navnene på barna til dels, men alle er ikke nevnt i forhold til det jeg har men.Jeg har de navnene fra 1875 tellinga.Alle barna du har nevnt har jeg untatt Sigholdt Hagbart.Men de fikk vel flere barn senere.Sto det noe om når foreldrene til Anthon var født?Dette er et gjennombrudd for jeg har lett lenge etter dette.Det stemmer med fødsels årene på barna du har funnet og.Kankskje de andre barna er og finne og for da er jeg ikke i tvil i det hele tatt.Her er barna jeg har på dem.Mina. Martin. Hagbart.Fritjof.Thorvald.Edvin.karl Fredrik.Det er noen mellom navn som du hadde som ikke jeg har.Har fødsels årene på Martin det er 1873, Å et udøpt barn som er født i 1875. Dette etter 1875 tellinga.Tusen hjertelig takk så lenge. Håper det er mer og finne som kan bekrefte det helt.Men det er mye som tyder på at det er riktig.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Iver. jeg har vært i tvil selv på dette for det er litt forvirrende at det er sånn. Så en må sjekke grundigere for en tar det for helt sikkert. Tusen takk for infoen.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vedrørende Anton Carlsens mor, så tror jeg det meste av tvilen kan legges til side (men FS er jo aldri helt å stole på). Forslaget til Ellen Marie i innlegg 3, ser ut til å være feil person. Hun (Ellen) bor fortsatt i Nord-Odal i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60418&gardpostnr=158&personpostnr=1130&merk=1130#ovre>Lenke , sammen med foreldrene. (Og ikke i Skedsmo)Så da blir altså dette foreldreparet stående som de mest sannsynlige:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiJeg skal se etter om det stod når foreldrene var født.Martin fant jeg ikke i går :-(Når er Edvin og Fritjof født?Det udøpte barnet født 1875 er Sigholdt Hagbart.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anton Carlsens foreldre er etter alt å dømme Carl Danielsen og Ingeborg Marie Jensdatter. (Her i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60231&gardpostnr=387&personpostnr=2405&merk=2405#ovre>Lenke ).De holder til på plassen Holen, - den samme plassen som Anton og Ellen holder til på 10 år senere, ved FT 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Litt utfylling til Anton og Elens barn:Edvin (Edvino) Herman ble født 11.nov. 1880 og døpt i Skedsmo 5. des. samme år. Fritjof Ingevald er født 25 mars 1878 og døpt 22. april samme år. Martin Adolf er født 2.des. 1873, og døpt 26.des. samme år.Jeg vet ikke om Øyvind er klar over at Anton også hadde barn med en annen kvinne, Gustava Gustavsdatter. – Sammen fikk de (19. april 1882) Karine Vehelmine.Var ektefellen, Elen, død på dette tidspunktet ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Iver.Jeg har i en opplysning fått vite at Elen døde tidlig. Å at Anton Døde mens Carl var runt en 8 10 år.Så han ble adoptert bort da. Men jeg var ikke klar over at han hadde barn med en annen kvinne. Ser at Dag har skevet Carl Fredriksen å du Carl Danielsen. Men det er den samme personen altså?Du å Dag har gjort en kjempe bra jobb.Da kan jeg gå ut i fra dette.Er rart med den alderen til Marie olsdatter.Må være feil skrevet.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Det kan se ut til at Elen Torsteinsd føde 15(17?) november 1880, begravet 23 nov. Hun døde i barselseng.Karine ble døpt 14 mai 1882.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Sagarb. Enkemand Anton Karlsen døde 13 mars 1883, begravd 22 mars 1883. Fødselsår oppgitt å være 1840.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Litt mer informasjon:Når Mina Josefine blir døpt er en av fadderne Carl Danielsen!Iver kan ha rett når han skriver at Carl Danielsen og Ingeborg Marie Jensdatter er foreldrene? Eller i alle fall at Ingeborg Marie er moren.Den Anton jeg fant har Marie Jensdatter som mor. Kan Marie ha giftet seg på nytt med en 'ny' Carl?Mathea og Caroline Carlsdatter kan være søstre til Anton. Og Johan Carlsen en bror. Alle disse 3 er oppgitt som faddere på noen av barna.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Dag.Har funnet mye nå. Er kjempe takknemlig.Men for å få bekrftet faren til Anton så må en se i kirkeboka på fødselen hans i 1840.På navnet til Carl Fredrik virker det som det kan være Carl Fredriksen men? Men det er rart at hun har funnet en til som heter Carl.Det er nok ganske sikkert søsken av Anton som er faddere der.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror du har rett, Øyvind. – Man må nok sjekke originalkilder.Jeg var nok litt kjapp da jeg påstår at Carl Danielsen er Anton Carlsens far, med utgangspunkt i plassen Holen.På den annen side, så skulle det heller ikke forundre meg om Carl Fredriksen og Carl Danielsen egentlig er identiske. – Ektefellen, (Ingeborg) Marie Jensdatter tyder på at dette er en høyest aktuell problemstilling. En slik etternavn-forvirring har jeg vært borti før. Årsakene kan være mange, alt fra uklart farskap til skriveslurv. – Det er ikke engang sikkert at en sjekk med originalkilden vil bringe fullstendig klarhet. – Men allerede i innlegg 8 har jo Dag sjekket opp en originalkilde som sier FREDRIKSEN, - og det er jo i det minste en sterk indikasjon på at en eller annen Fredrik er koblet opp mot familien. – Noe vi også ser på oppkalling. Derimot er navnet Daniel er jo komplett fraværende blant Antons barn.Men det som forundrer meg mest med originalkilden i innlegg 8 er konfirmasjonsalderen til Anton , som er ca 26 år !! Anton ble altså konfirmert etter at hans datter (Mina) var født og døpt. -Hvorfor så sent ???Anton skal (iflg. FT 1865) være født i Skedsmo (noe også moren og antakelig faren er), men hadde han tilknytting til andre steder, som f.ex. Solør-Odal distriktet, eller Østfold ??Øyvind; - Har det gått noen historie i familien om at Anton (og eventuelt Elen) har tilhørt Romani-folket, eller på en eller annen måte har vært reisende ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Iver.Det må være en feil med de navnene.Det hersker litt uklarhet der.Hvorfor er Danielsen plutselig dukket opp?Dette må vi prøve og få klarhet i Iver.Jeg er ikke kjent med noen historie at en av de to skal ha noen tilknyttning til romanifolket.Men det kan jo selvsagt være muligheter for noe sånn. Jeg vet ikke om han har noe tillknyttning til de to nevnte stedene Iver. Jeg er intressert i å komme lengere bak i tid på denne slekten min,Er spennende.Håper på å komme langt bak i tid.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det kan godt tenkes at FEIL i denne sammenheng har en forklaring. At Danielsen dukket opp, er rett og slett på grunn av at iflg FT 1865 på plassen Holen i Skedsmo bor en Carl Danielsen, som er gift med ei Ingeborg Marie Jensdatter.10 år etterpå, på samme plass HOLEN, - bor det en Anton Carlsen, - vår Anton. Hans mor er Marie Jensdatter (som passer utmerket til Ingeborg Marie Jensdatter på Holen 10 år tidligere), og faren må være en Carl !Men her har vi altså allerede Fredriksen, og ikke Danielsen som etternavn. Dette ser selvsagt ut som en feil, men det kan også tenkes at denne feilen har en forklaring.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei.Ja det er rart at han er komfirmert når han er 26 år.Hva kan det være for noe?Det var høyst uvanelig.Er det noe som tyder på at han kan være i fra solør Odal traktene eller østfold?Jeg har ikke hørt noe om det enda men muligheten kan jo finnes.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.