Gå til innhold
Arkivverket

[#37172] Anton Karlsen `s foreldre?

Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Hei. Kanskje det er jeg som roter,men jeg finner ikke igjen Carl Danielsen å Ingeborg Marie på 1875 tellinga?Var vel i live de enda eller kanskje de hadde flyttet?Jeg fant en Karl Fredriksen på 1875 som var født i 1814 men han var gift med ei Marte Olsdatter hun født 1824.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Antons far er nok Carl Fredriksen. Det er i alle fall oppgitt som far til Anton når han gifter seg med Elen 17 mai(?) 1865. Far til Elen er oppgitt å være Tosten Niels.Ref FT-1865: LenkeHer finner vi bl a Mathea, 23 år. Det er født ei Mathea 17 mai 1843, døpt 5 juni med foreldre Carl Fredriksen og Marie Jensdatter.Her finner vi også Johan, 16 år. Det er født en Johan 2 juni 1850, døpt 1 (?) februar 1850 med foreldre Carl Ffredriks. Danielsen (hmmmmmm...) og Marie Jensdatter.Her finnes også Caroline, 12 år. Det er født ei Caroline 31 desember 1853, døpt 5 februar 1854 med foreldre Carl Fredriksen og Marie Jensdatter.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Dag.Det er helt sikkert den samme Carl som går igjen her,Kan ikke skjønne noe annet. Kan han ha 2 etternavn?Kan jo være det som er årsaken til forvirringen.Er jo i tilfelle samme alderen og.Men hvor er de i 1875 tellinga? Har du sett dem der?Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Iver,Dag og EllenTusen hjertelig takk for all den gode hjelpen jeg har fått til dette innlegget.Er KJEMPE TAKKNEMELIG. Synes det er en kempe fin hobby og drive med.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Mathea bor sammen med sin mann Hans Sørensen på gården Østby. De har da 4 barn.I 1875 ser det ut som kona til Carl Fredriksen er død og at han har giftet seg igjen. Det er ikke sikkert dette er den samme Karl? Det bor også en sønn som passer med alderen på Johan. Søk på 'Karl Fredriks.' på FT-1875 så vil du finne dem.Denne Karl Fredriksen giftet seg 27 august 1871 med Marthe Olsdatter. Her her Karl oppført med alder 56 år. Det som er interessant er at hans far er oppført som Fredrik Danielsen. Karl var enkemann og Marthe var enke når de giftet seg. Da er nok dette riktig Karl. ELen døde altså før 27/8-1871.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fint at du holder ut, Dag. Det er jamen ikke lett å komme i mål.Hvor er denne Carl/Karl Fredriksen i 1865 ??Er han totning ??? Lenke - Neppe !! Men han er den eneste fyren det er mulig å hoste opp på FS 1865 som kan passe på alderen.En aldrende Karl Fredriksen gifter seg med ei Marthe Olsdatter i 1871. Øyvind gjorde oss oppmerksomme på dette paret i innlegg 26, hvor han bruker FT 1875 som kilde. Det artige er jo at nettopp fordi han har en far som har Danielsen som etternavn, - så har vi vel en forklaring som støtter teorien vår om at Carl Danielsen (i FT 1865) og Carl Fredriksen (som far i barnas dåp) i Skedsmo er identiske.Det er da lov å bruke sin egen fars etternavn – jeg gjør det sjølv jeg ! Carl skulle bare ant hvor mye forvirring denne svitsjinga mellom Danielsen og Fredriksen har skapt 130 år seinere !Som svar på mitt eget spørsmål i andre linje i dette innlegget er det bare å si: HOLEN I SKEDSMO ! (Nå er jeg kanskje litt for bastant, men jeg tror altså dette.) Kanskje vi til og med er enige ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Iver.Ja nå ser det ut til at vi begynner og komme i mål.I 1865 heter han danielsen så han har da altså vekslet mellom 2 etternavn.Da kan vi roe oss med det.Så da er den gåten løst. Mye fram og tilbake.Har et spørsmål til deg Iver. Du skrev at du hadde vært borti en Danielsen som far til Carl, Såg du da farens fulle navn da,Faren til Carl Fredriksen-Danielsen?Tusen takk for hjelpen sier jeg igjen. Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Svar på siste innlegg: Dessverre blir det alt for spekulativt å bevege seg til andre norske landsdeler uten annet enn en navnkombinasjon å forholde seg til.Nå er man jo helt i startfasen i arbeidet med å identifisere Carl Fredriksen/Danielsens far. Som utgangspunkt vil vi jo gjerne tenke at han virkelig heter FREDRIK DANIELSEN, slik han står oppført ved ekteskapsinngåelsen til sønnen i 1871 (innlegg 31), og at han er født på siste halvdel av 1700-tallet (Ble far til Carl ca.1813). Han bør ha oppholdt seg i Skedsmo (eller Lørenskog) omkring Carls fødsel (flg FT –65 og –75)Men ingen passende Fredrik Danielsen er å finne i FT 1801. (Mange er nok utelatt fra denne tellinga, så det i seg selv er ingen sensasjon). – Kanskje han egentlig er svensk. Her er vi skikkelig i beit.Dersom det finnes en kirkebok for Skedsmo/Lørenskog over døpte omkring 1813, så ser jeg på denne originalkilden som eneste mulighet for å komme videre foreløpig.Men siden startfasen bør gi rom for spekulasjoner, så har vi jo denne i Skedsmos nærområde: Lenke Jeg tror Enebakk har ei bygdebok som eventuelt kan fortelle om denne Daniel Carlsen har en sønn som heter Fredrik, men som ikke bor hos foreldrene på tellingstidspunktet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei.Nei det er nok det eneste og feste seg til kirkeboka for 1813 der omkring.Det blir nok det en for håpe på der.Blir som du sier en vanskelig oppgave å finne noe ellers der.Lurer på om det står noe mer når han giftet seg første gangen eventuelt?Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Heisann.Jeg har lett litt runt omgring nå men det er lite og finne.Ser ikke ut til at han kunne bo i nærområdet. Kan jo selvsagt være noe i det Iver fant i Enebakk.Lurer på om noen hadde mulighet til å finne noe i den kirkeboka fra 1813 Skedsmo?Men det er ikke sikkert den er inntakt.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.