Gå til innhold
Arkivverket

[#37177] DA's personhåndtering og språkbruk?

Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Jeg ønsker et dønn ærlig svar fra Oldervoll på følgende spørsmål. Kun ja/nei-svar er godt nok for meg. Utenomsnakk er unødvendig på så enkle spørsmål. - Vil DA legge ut baser der lag, avskriver, korr.leser og andre som har bidratt med avskriften nevnes i hver enkelt base og post-resultat? - Vil avskriften kun finnes i norsk (bokmål) og ev. engelsk?mvh Heljar Westlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Hva er problemet ditt? I dette forumet må det da være mer vesentlige spørsmål å ta opp omkring registrering og for den saks skyld om utlegging av data? Selv om vi skulle være uenige om enkelte slike spørsmål synes jeg det er en overordnet verdi at vi omtaler og tiltaler hverandre med respekt og vanlig høflighet.Du åpnet for kort tid siden en annen debatt om de første spørsmålene dine. Hvis du ikke var fornøyd med svarene så langt, hadde det kanskje vært mer ryddig å fortsette med innlegg i den debatten du allerede har startet. Her ble det gitt fyldige og gode svar som jeg på ingen måte oppfatter som utenomsnakk. Etter denne runden er det klart at de fleste av oss ser ut til å være godt fornøyd med den nåværende presentasjonsformen. Det ble også klargjort at det er opp til innsender hvem som skal nevnes og hvor mye kreditt som gis den enkelte bidragsyter.For meg er det dessuten uklart hva du nå krever ja/nei-svar på fra Oldervoll. Krever du at han skal legge om presentasjonen av alle eksisterende og fremtidige baser etter dine private ønsker? Dette ville i så fall være et brudd på inngåtte avtaler og i strid med andre registratorers og korrekturleseres ønsker. Eller nøyer du deg med å kreve en spesialordning ved en eventuell innlegging i DA av Gjøvik og Toten slektshistorielags baser?Du krever også klare ja/nei-svar på et høyst uklart spørsmål om språkform. Svaret på spørsmålet slik du har formulert det, er selvsagt: Avskriften vil gjengis nøyaktig slik den er sendt inn, med en kildetro gjengivelse av språket. Dette vil normalt være hverken moderne bokmål/nynorsk eller engelsk.Hvis du mener å spørre om den medfølgende dokumentasjonen gjengis på den ene eller andre målformen, vil svaret være at dette bestemmes fullt ut av innsender.Om du mener å spørre om kolonneoverskriftene skal variere med innsenders målform, må svaret bli: nei. Det er ikke mulig hvis man skal kunne nytte materialet til landsomfattende søk. Dette spørsmålet er for øvrig diskutert nylig. Se LenkeSiden du trekker inn engelsk, er det mulig at du ønsker å spørre om det blir utviktet en tilsvarende veiledning mv. på bokmål. Det må Jan svare på, men personlig synes jeg at det ville være misbruk av knappe ressurser.Velkommen til en videre diskusjon om det jeg oppfatter som kjernen i saken: Under hvilke betingelser kan dere tenke dere å overføre slektshistorielags baser til DA? Jeg har vært inne på basene deres, og jeg må bare berømme dere for å gjort en kjempejobb. Enda mer glede av materialet vil både dere og vi få av det, om det kan inngå i DAs fremtidige base med landsomfattende søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Til Leif Kåre Solberg. For det første så blander du grundig kortene. Dersom jeg hadde skrevet på vegne av Gjøvik/Toten Slektshistorielag, så hadde jeg selvfølgelig brukt lagets navn i forbindelse med signaturen. Jeg er selv en person som har lov til å ha egne meninger og interesser. Ikke sant? Jeg sitter på mange 10.000 posteringer og skriver fremdeles for fullt og vil ha klare svar om det finnes alternative muligheter for publisering av mitt eget materiale. Jeg bestemmer selv over mitt eget materiale og derfor er det visse ting jeg ikke går på akkord med. Jeg synes ikke du er rette person til å besvare mine spørsmål til Oldervoll. Eller er du kanskje ansatt i DA og svarer på hans vegne? Dette har ingenting med uhøflighet å gjøre, kun konkrete spørsmål som jeg ønsker klare svar på. Tar selvfølgelig med meg i mine videre vurderinger at Oldervoll ikke har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har diverre hatt andre oppgåver å gjera i dag og har ikkje følgt debattane til DA.For det første, det er ikkje eg som bestemmer korkje kva som skal leggjast ut eller kva form det har. Mi oppgåve er å laga program og vedlikhalda dei. Eg er ikkje ein gong tilsett i DA.Men eg bestemmer kva målform sjølve programma skal ha. Programma er mine åndsverk og dei kjører nynorsk. Eg ser ingen rimeleg grunn til at dei skal omsetjast til bokmål.Kolonneoverskrifter er det dei ansvarlege i DA som bestemmer. Då dei vart standardiserte vart dei standardiserte til nynorsk, med engelsk som alternativ. Bokmål KAN gjerast til eit anna alternativ, men det kostar arbeid og eg trur ikkje det for tida har prioritet og det er vanskeleg å sjå for seg at nokre tusen postar skulle få oss til å omprioritera.Det vil i praksis føra til at databasar må leggjast på vent for utleggjing.Språkforma i avskriftene er sjølvsagt bestemt av kjeldene, medan dokumentasjon er bestemt av avskrivaren i den grad han sender inn dokumentasjon til oss. Dei fleste gjer det ikkje.Databasar som vert lagde i Digitalpensjonatet er, som tidlegare forklart og ein kvar kan sjå, merkte med leigbuaren øvst på kvar side. Namet på Digitalpensjonatsrommet har leigebuaren stor innflytelse over. Maksimums lengd er 50 karakterar. Her kan ein få plass til mykje, om ein vil. Eit rom heiter t.d. Ann Kristine Flagtveit og Per Arne Nepstad.Det står sjølvsagt Westlie fritt til å velja om han vil leggja ut materialet sitt hos oss, under dei reglar som gjeld, eller om han vil la det vera. Me korkje vil eller kan pressa han. Men vil han er han velkomen, men under dei reglar som gjeld for ein gjest.Elles har eg lyst til å stilla eit motspørsmål: Kva rett trur Westlie han har til å stilla meg spørsmål i den tonen han gjer? Som ein etter kvart vaksen mann innrømmer eg gjerne ein svakhet eg har; eg har vanskar med å ta folk som ordlegg seg slik alvorleg. Men det er nok ein svakhet eg må læra meg å leva med og etter beste even prøva ikkje å ta att i same tone. Det er ikkje alltid eg lukkast. Det er eg lei meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Takk til Oldervoll for et greit svar. Jeg liker å kalle en spade for en spade og konsentrere ressurser på essens. Svaret var avklarende for min del. Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Vel, da viste det seg at Heljar Westlie ikke hadde problemer med å godta andre svar enn ja og nei likevel, da.Alle som har vært på en velassortert byggevareforretning vet at det finnes mange slags spader, så evnen til å legge prinsipper til side underveis i diskusjonen, og være fleksibel, er en god evne.Og den fikk Westlie i hvert fall vist.Så da skal ingen komme her og si at det ikke kom noe godt ut av debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.