Gå til innhold
Arkivverket

[#37179] Inger Christophersdatter Kongsdelen, f. ca. 1760. Er hun født i Hurum?

Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Folketellingen 1801 for Hurum oppgir Inger Christophersdatters alder til å være 40 år. 'Vigde i Hurum 1771-1810', oppgir fødselsdatoen til 07.08.1760. Ved søk i 'Døpte i Hurum 1756-1770' er den eneste kandidaten en Inger, født 25.09.1763, datter av Christopher Hansen.Kan dette være min Inger, eller er hun kanskje ikke født i Hurum? Om noen har kjennskap til dette ville jeg være takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel vielsen til foreldrene til Inger Christophersdatter f. i Strømmen: LenkeVet jo ikke om dette er til noen hjelp? Du har vel funnet dette selv går jeg ut fra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Hei Gunn!Takk for interessen. Joda, jeg har sett vielsen. Spørsmålet er fortsatt om dette er foreldrene til den Inger jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Erik Bjune

HeiStrøm hørte til Hurum prestegjeld godt utpå 1800-tallet, så 'dine' folk sorterer nok her under Hurum.Den Inger født i 1863 ser ut til å være den korrekte. Familien ser ut til å ha bodd på Hellum (gnr 19) i Strøm. Når broren Hans blir født i 1766 oppgies faren å være Skipper.Slå opp på Hellum i Strømsboka (gårdshist:), så vil du sikkert finne mere om familien og kanskje evt om dtr Inger ble gift med Jan Clausen.For å være sikker på riktig Inger, kan du slå opp på vielsen hennes i mars 1785 i originalkilden, så vil sannsynligvis farens navn & bosted stå oppført der? (Pass på at det også gifter seg en Inger Chrdtr i 1789 med Ellev Gundersen Verpen!)Mvh Erik Bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Magne Halvorsen

Takk for informasjonen Erik.Under Hellum i Strømsboka er det ingen informasjon om Christopher Hansens slekt, men bekrefter at en Christopher Hansen hadde gården fra 1769 - 1772.Originalkilden for vielsen vil bli sjekket ved tid og anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.