Gå til innhold
Arkivverket

[#37180] Gamle måleenheter

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Hallo!Det er noen gamle måleenheter jeg skulle ha litt klarhet i. Hva vil betyr nedenforstående mål i dag:1/4 bygg, 1 1/2 havre og 3 poteter.På forhånd takk for svar.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sissel, de lenkene du har fått ovenfor, gir neppe svar på spørsmålet ditt. Spørsmålet er nemlig mangelfullt, fordi bygg, havre og poteter er vareslag, ikke måleenheter. Du trenger altså måleenheter, f eks kilo, meter, liter, mæle, vett, merker, spann, skjeppe, tønne, øre etc. etc.Skjønt '3 poteter' burde være selvforklarende: det er tre poteter, uansett størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Til deg som har lagt inn det siste innlegget tror jeg det er en misforståelse. For hvis du ser på folketellinger så er det oppført hva som er på gården. F.eks. 1/2 havre 1. bygg og da 3 poteter. Og jeg må si at jeg tviler meget på at dem skriver opp kun 3 stk. poteter i en folketelling!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når det gjelde rpoteter, kunne det i en tabell stå tønne eller kilo eller skippund eller skjepper, og helt avhengig av om tabellen gjelder utsæd eller avling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I folketellingen 1865 er det her i DA oppgitt som Sissel sier, f.eks. 'Poteter': 3. I originalmaterialet er det vel anført i kolonnen om det skal være f.eks. tønner poteter. Jeg begriper ikke hvorfor disse dataene ikke er lagt inn her. Slik det står nå, blir det nokså meningsløst for brukeren å forholde seg til. Dersom det et annet sted er lagt inn nærmere forklaring på hva hver av kolonnene står for, så er det i så fall ikke intuitivt å finne ut hvor det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg antar det er snakk om FT1865. Man kan vel driste seg til å si at kolonneoverskriftene er i overkant forenklet. Jeg mener det er snakk om utsæd bygg/havre/poteter målt i tønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg ser at Tore er i det vrine hjørnet i dag. Han vet selvsagt at det her er tale om utsed http://www.rhd.uit.no/folketellinger/rubskj_b.html, og Svein Arnolf og Kristian har rett i at måleenheten var tønner. Dette ga, sammen med opplysningene om kreaturhold, et mål både på gårdens størrelse og på hva som lot seg dyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Det er mykje som er halvveis i desse svara, men spørsmålet er og ufullstendig. Eg antar at dette er oppgaver frå ei folketelling, og so er størrelsen tønner til utsæd. Norsk Historisk Leksikon fortel om slike tønner, at lov av 28 juli 1824 foreskreiv denne tynna til ganske nøyaktig 139 liter. Men, OBS!!! Der har vore veldig mange størrelser på tynner gjennom tidene, og til forskjellige bruk.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er ikke i det griene hjørnet, Leif Kåre. Jeg visste ikke at oppgavene stammet fra folketellinger, da jeg ga mitt første svar, og da opplysningen om folketellinger kom, visste jeg ikke hvilken folketelling det dreide seg om. Men nå er vel saken avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Bare en generell kommentar:Ganske ofte når det stilles konkrete spørsmål, er spørsmålet veldig 'snautt', dvs. revet ut av sin sammenheng. Misforståelser kunne unngås, og de som ønsker å svare ville ha bedre grunnlag å bygge på, dersom det ble gitt fyldigere opplysninger omkring spørsmålet, med nøyaktig ref. til kilden for spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, jeg hadde jo en mistanke om at det lå en forklaring 'et eller annet sted', men som sagt, jeg synes ikke det er spesielt enkelt å finne frem til denne informasjonen her. Hvorfor ikke legge den der man forklarer andre forhold ved tellingen, som forkortelser o.l., evt. lenket direkte fra tellingsskjemaet, som en 'hva er dette?'-knapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.