Gå til innhold
Arkivverket

[#37209] Ane Maria Christiansdatter f. 1789 - 1797 i Vefsn

Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

I tema 36836 har jeg fått informasjon om at Ane Maria Christiansdatter er mor til Ole Christian Johnsen f. 1835. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=36836>LenkeHvem var foreldre til Ane Maria?Fant Ane Maria Christiansdatter i FT1865 hos sin datter Christence (halvsøster til Ole Christian) på Hamnes. Alder er her oppgitt til 76 år, dvs f ca 1789, og Vefsn er oppgitt som fødested. LenkeDen eneste Ane Marie Christiansdatter jeg finner i Vefsn for FT1801 er denne på Hellfjell som er oppgitt å være 7 år i 1801, dvs født ca 1794 med foreldrene Christian Michelsen og Lisabet Ingebrigtsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Hanne Line Skal prøve å hjelpe deg litt her med problemet. Først så er det riktig som Anne Lise hevder at John Olsen ble gift 15/11-1835 og ikke 19/11 som hun også hevder, der står det nelig nr. 19, det er lett å ta feil, referansene her er kirkebok 830a11-111 og 830c1.Denne Ane Maria kan nok i første omgang skape et problem hvis man ikke går inn i selve kirkeboken. Hun ble som du hevder født av Christian Michelsen, Schaland og Marit Michelsdatter, Søfting. Og her kommer løsningen fordi hun ble uekte født og døpt 5/5-1793. Moren har antagelig død straks etter. Faren ble gift 8/1-1794 med Lisbet Ingebrigtsdatter, og derfor er hun heller ikke med i skiftet. I folketellingen for 1801 har du nok blitt blendet at de kaller henne for sin datter. Du kan være obs på at det er svært mange feil i alle folketellingene særlig den fra 1801.Håper dette hjalp litt på problemet. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Svein.Da er foreldrene til denne Ane Maria Christiansdatters klarlagt, men er det hun som senere blir mor til Ole Christian Johnsen? Er det noen som kan dokumentere det? Eller blir det bare indisier? Er denne Christian Michelsen sønn til Michel Andersen på Haukland?Den eneste Christian Michelsen i FT1801 for Vefsn er den på Hellfjell.Finner bare en Christian Michelsen i FS IGI batch C427642. Han er døpt 7. juni 1761 i Vefsn. Far er Mikkel Andersen.I FT1769 finner jeg bare en Christian Michelsen. På Haukland med far Michel Andersen. LenkeFinner skifte etter Christian Michelsens farbror, Joen Andersen, på Haukland i 1797. Ettersom Christians far, Michel Andersen, er død, er hans barn oppført. Deriblandt Christian Michelsen på Ytre Hellfjell.Skifte på Sletta, Vefsn, i 1784 etter Christians halvbror Clemet Michelsen, er Christian 21 år. Gundborg Andersdatter er ikke Christians mor, men det var ikke sannlig heller da hun bare var 25 år i 1769.I skifte på Søfting, Vefsn, i 1794 etter Christians farbror Hans Andersen, er Christian gift og bosatt på Hellfjell.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Giftermålet i 1835 sto i 2 kirkebøker, og det var vel fordi at jeg var litt usikker på hva som sto den ene at jeg også sjekket den andre kirkeboka.Det var vel kirkeboka 1831-1854 på mikrofilm NT-74(830.A11 hvis du skal se det på Statsarkivet) og og 1820-1842 på mikrofilm PF-416(830.C01).Skriver dette i tilfelle du har lyst til å sjekke dette selv en gang. Biblioteket her i Sandnessjøen har disse filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Anne Lise Jeg har nok sjekket det da jeg har alle microkortene av kirkebøkene for hele Helgeland (unntatt) Brønnøy hjemme, og de fleste bøkene før 1820 på Sør-Helgeland har jeg skrevet av. I disse dager blir jeg snart ferdig med 1801/1819 boken som er helt uleselig på film. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den kunne jeg tenke meg å bestille, men du kan jo sende meg en mail når du er ferdig med denne. Denne boka har jeg slitt mange ganger med. Kirkebøkene for Alstahaug før denne perioden er jo greie å lese, bortsett fra perioden ca 1785-begynnelsen av 1790-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.