Gå til innhold
Arkivverket

[#37211] Mildri Ellingsdatter Hommelstad f.ca.1699 . Surnadal

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Beklager men jeg glemte å ta med stikkord, prøver igjen. Er det noen som kjenner opphavet til Mildri Ellingsdatter Hommelstad gm Tore Eriksen Hommelstad f.ca.1697. Er det en mulighet for at hun kan være en datter av Elling Andersen Gjøa og dermed en datterdatter av Torstein Iversen Aspa og Kiersten Martinusdatter. Er det noen som kjenner til Elling Andersen Gjøa (Smøla) sine barn? Grunnen til at jeg lufter denne tanken er at jeg så at ekteparet Tore og Mildri har bl.a. en sønn Anders Toresen Hendset(som sannsynlighvis er en oppkallt etter en oldefar). Dette må i såfall være på Mildri sin side ettersom alle oldefedre er kjent på Tore sin side. Jeg lette derfor etter en Elling Andersen eventuelt en N. Andersdatter. Siden Elling Andersen Gjøa da dukket opp tok jeg med han i vurderingen. I ettertid ser jeg at slekta på Hommelstad har flere forbindelser med slekter lengre ut mot kysten og da spesielt Valsøyfjord. Eierne og brukerne etter Elling Andersen på Gjøa var vel også Bæver familien fra Surnadal (det er altså en forbindelse til Surnadal). Mannen til Mildri, Tore Eriksen, er oldebarn av Lensmann Isak Olsen Gjengset i Straumsnes (som vel er nabo til Aspa)og kone Synef Knudsdatter. To av barna til Isak giftet seg inn i Aspa slekta. Så selv om det ikke finnes noen som helst indikasjon på at Mildri er datter av Elling Andersen så er jo muligheten der. Det hadde vært fint om noen hadde god greie på barna til Elling Andersen Gjøa slik at det ville være mulig å avgjøre om dette er en blindvei. Tore Eriksens Hommelstad var halvbror til John Johnsen Hommelstad som var gm Anne Eliasdatter Sahling. Tore og John var begge sønner av Mali Knudsdatter Østbø som igjen var datter av Knut Isaksen Gjengset f.ca.1633 som ble gm enka på Østbø Elen Johnsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Navnet Mildri er svært lite brukt i Surnadalen på 1600 tallet og tidlig 1700 tallet. Jeg føler meg rimelig sikker på at hun ikke er fra Surnadalen. Jeg er litt overrasket over at ingen ser ut til å kjenne noe særlig til Elling Andersen Gjøa, som sannsynligvis var svigersønn til Tostein Iversen Aspen og Kirsten Martinusdatter. En ting jeg lurer på er om noen vet om navnene Mildri og Mille er to helt forskjellige navn eller om det hendte at Mille kunne bli til Mildri. Navnet Mildri i seg selv burde være en ledetråd av en viss verdi fordi det er tilsynelatende lite brukt på Nordmøre (så vidt jeg vet). Er det noen som vet om slekter på Nordmøre der Mildri var typisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

De som tok over for Elling Andersen på Gjøa var ifølge bygdebok for Smøla Lorentz Torsteinsen Bæver og kone Mali Toresdatter (antydet fra Leirvika Smøla i bygdeboka). Lorentz Torsteinsen Bæver var sønn av Torstein Larsen Bæver på Glærem i Surnadal ( altså en av gårdene i nærheten av Hommelstad)og kone Anikken Eriksdatter. Det er en mulighet at Bæver slekta også har forbindelse til Sahling slekta via Anikken Eriksdatter. Mildris svoger John Johnsen Hommelstad var gift med Anne Eliasdatter Sahling. Som nevnt tidligere er det egentlig ikke noen indisier som sier at Mildri er datter av Elling Andersen Gjøa, men han er en god kandidat. All informasjon rundt temaet er av interesse. Fint om noen andre har kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Meinar eg har vore borti eit skifte etter Elling Andersson Gjøen, men er ikkje i stand til å finna nokon avskrift blant tølene mine. Elles kan det sjå ut som om han og familien budde fleire stadar på Smøla, så skiftet kan vel og finnast under andre gardar.Når det gjeld Mille, Milde, Mildrid, så har vi vel i ein annan debatt vorte samde om at dette var synonyme namn (Eg hugsar ikkje kva for debatt det var). Mille er kanskje eit kjælenamn for Mildrid. At namnet var sterkt knytt til Aspaætta på Nordmøre trur eg vi og kan vera samde om, skjønt det kunne vel og vera at namnet vart nytta i andre slekter. Den mest kjente Mille er vel Hustru Milde i Hemne, kona til dei to Hemne-prestane Mikkel Kristensson og etterfølgjaren Melchior Jakobsson. Det har vore ein debatt om dette emnet for ei tid sidan, men eg hugsar ikkje kva debatten vart kalla. Du finn han vel om du søkjer på Aspa. Emnet er og handsama under debatten om Torkild Sjurdson, også prest i Hemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for et hyggelig svarDet virker for meg som om navnet Mildri er mere vanlig på ytre Nordmøre enn indre Nordmøre.Jeg regner med at navnekombinasjonen Mildri Ellingsdatter er svært sjelden på Nordmøre. Hvis dette navnet dukker opp i en eller annen sammenheng, så vil det være stor sannsynlighet for, at det er Mildri Ellingsdatter Hommelstad som er funnet. Mildri hadde følgende barn ifølge bygdebok for Surnadal:1.ekteskap med Tore Eriksen: Elling Toresen f.ca.1721, Erik Toresen f.ca.1723, Tore Toresen f.ca.1726 gift i Aure med Maret Larsdatter Salttrø, Jo Toresen f.ca.1728 gift på Rognskog med enka Ane Sjursdatter f.Gulla, Anders Toresen f.ca.1730 bodde på Hendset i Valsøyfjorden der det var skifte etter han 1784.2.ekteskap med Jo Viason: Tore Joson, Inger Josdatter, Ole Joson, Via Joson, Johanne Josdatter.Det finnes mye mere om disse barna i bygdebøkerne for Surnadalen. Er det noen som kan tenke seg hvor Jo Viason stammer fra? Navnet Via er vel temmelig sjeldent på Nordmøre. Kanskje han kommer fra hjemtraktene til Mildri Ellingsdatter? Hvis det finnes skifte etter Elling Andersen Gjøa ville jo dette være utmerket (samme hva det ville resultere i).Det er også en liten mulighet for at Mildri kommer fra Rindalen.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg har sjekket navneregistret for bygdabøkene i Rindal og kan ikke finne hverken Mildrid, Mille eller noen Elling som passer disse opplysningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Men deretter bladde jeg opp i en av mine håndskrevne tavler. Der står det at Mildrids far heter Elling Olsen Landsem f 1673. Dette er fra en tid jeg IKKE skrev kilder, og tavlen er ca 15 år gammel. Men det går jo an å sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Du har antagelighvis antatt dette på grunnlag av at Elling Olsen (eller faren) er nevnt i forbindelse av et salg av Hommelstad til Erik Toresen Hommelstad. Jeg har ikke bygdebøkerne her nå, så jeg får ikke sjekket dette, men det er dette, som er bakgrunnen for at jeg nevnte at det var en mulighet for at hun kommer fra Rindalen i innlegg 5. Jeg mener å huske at det er vanskelig å finne noe mere om denne Elling Olsen Landsem. Siden du har funnet han f.ca.1673 må du ha funnet han i 1701 tellinga? Jeg har på det ene bruket på Landsem 1701 enken Beret med sønnen Erik Olsen 26år og Oluf Arnsen 15år. Kanskje det er denne Erik som er blitt til Elling olsen f.ca.1673. Det bør fremgå i den nye Rindalboka om denne heter Elling eller om det skal være Erik. Har du mulighet til å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Elling Olsen, f 1673, er sønn av Ola Fredrikson og Brit Ellingsdotter Håkensli (Olas 2. ekteskap). Hans (hel)bror Erik er født 1675 (fra side 305, bind II under Austistua Landsem).Videre står det:' I matrikkelen frå 1695 står ein Ola Landsem som eigar av 12 marklag i Hommelstad i Surnadal, med Erik som brukar. Truleg er dette sonen Erik, f 1675. I 1697 fekk Erik Toreson Solheim, f 1661, frå Nestua Solheim I Surnadal, skjøte på Hommelstad av brørne Elling og Erik Olson Landsem. Erik Toreson var bror til Arnt Toreson som vart gift med enkja Brit Ellingsdotter Landsem, f Håkensli og som vart brukar her i Austistua.'- i sitt 2. ekteskap med Arnt, fikk Brit 2 barn: Ola, f 1689, og Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg mener også at jeg den gang kunne spore Jo Viason til Bæverfjord / Asgårds- område. Er verd et forsøk det også. Jeg har notert at Jo Viason levde fra ca 1700-1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Når det gjelder Elling Anderssen Solvær og kona Anne Torsteinsdatter, så står det i Smølaboka bind 3, s. 244 ikke nevnt flere barn enn sønnen Anders f. ca. 1694. Allikevel er det høyst trolig at de hadde flere barn. Men det finnes nok ikke noe skifte etter denne Elling Solvær. På samme side i bygdeboka står lensmann Elling Anderssen Rosvoll nevnt som en mulig sønn til Anders Ellingsen Solvær (også kalt med etternavnet Haarten) og kona Anna på 1600-tallet, men ved skiftet etter lensmann Elling Anderssen Rosvoll i 1732 står Elling Anderssen Solvær nevnt blant dem som skulle ha penger i boet, likeens 'Anna Soelvær, Ellings moder'. Dette har bygdebokforfatteren tolket som at lensmann Rosvoll skulle være fra Solværet, men det er slett ikke sikkert. Men ved det samme skiftet er det nevnt en sølvskei med bokstavene T:J:S og årstallet 1685, 'som er pantsatt av Siur Ellefsen Gulla'. Dette tyder på slektsskapsforhold? til Surnadal, men hvem er denne Sjur Ellefsen (det står Ellefsen ikke Ellingsen)Gulla? Lensmann Elling Anderssen Rosvoll var først gift med Eli Hallsteinsdatter Arnøy og de hadde datteren Anna. Flere barn hadde de ikke. Enkemann Elling Rosvoll giftet seg oppatt med Agnes Jonsdatter, og de var barnløse. Vet ikke om dette kan være til noen hjelp når det gjelder Mildri Ellingsdatter Hommelstads eventuelle opphav fra Solværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I lensrekneskapet for 1661/62 finst denne kvitteringa under Surnadal for innbetalt førstebøksel, 7 rdl.: 'Erland (Elling) Siffuersen bøxled 2 øre udj Gulle som Herloff Olsen ibidem til foren i brug haffde och er fra død, Huis encke Anne Olsdatter hand schal i gien till Echte haffue' Etter manntalet var denne Elling fødd ca. 1629. Herlaug Olson var truleg frå Krangnes. Han bøksla garden (2 øre) i 1626 'och schal hafue Encken der sammesteds som foren tilsammen brugte - derfor giffuede 8 rdl. Kanskje var Sjur Erlandson (Ellingson) son av desse.Av borna til Herlaug Olson vart sonen Peder gift til Austigard Ørsal i Todalen og dotra Marit vart gift med John Erikson Lien i Stangvik. Guri Herlaugsdotter, g.m. Anders Hallvardson Vasseng, og Eli Herlaugsdotter, g.m. Ola Larsson Engan på Eidet. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

På side 444 under Krangnes (Litlenga) står nevnt 1706 en John Steinarsen som skulle være verbror til Tore Eriksen Hommelstad. Hvordan kan dette være tilfelle. John Steinarsen må da enten ha vært gm en søster til Tore Eriksen Hommelstad, eller en søster til Mildri Ellingsdatter. En tredje mulighet er vel at Mildri kunne være en halvsøster til John Steinarsen. Hvor kan denne opplysningen om svogerskap komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.