Gå til innhold
Arkivverket

[#37216] Foreldre til Gundvor Toresdtr. Høyland ca.1775 - Sør Audnedal ?

Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Gundvor Toresdtr. Høyland ble gift med Niels Krestensen Tryland f 23.06.1775. Ekteparet bodde på Tryland - 'Der Aust' i 1798 (Ref. Tore Bergstøl's Vigemostadboka) Hvem var hennes foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei! Har desverre ikke noe direkte svar, for jeg har ikke Sør-Audnedalboka liggende. På Lenke finns skifteregistreringer fra Sør-A., men Høyland finnes ikke her.Høyland i Konsmo kunne ellers kanskje være et godt bud - mine egne Høylandsfolk, nevnt i Sør-Audnedal-boka, var derfra og ikke fra Høyland i selve Sør-A.Lykke til; det er sikkert noen som har boka!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1): Er det Vigmostadboka som forteller at hun heter 'Høyland'? Har du funnet paret gift? Har du sjekket hvem som er faddere til deres barn?Tryland ligger i Vigmostad sogn i Sør-Audnedal prestegjeld. Det finnes flere gårder i nærheten med navnet Høyland; den som er nærmest Tryland ligger i nabosognet Konsmo.Til (2): I nabosognet Valle finnes gården Høyland der det bodde flere med navn Tore rundt 1770. I bygdeboken 'Sør-Audnedal' er ikke nevnt noen datter Gunvor.Bygdebok for Konsmo er skrevet av samme forfatter som den for Vigmostad. Konsmoboka, som er utgitt noen år etter Vigmostadboka, nevner Gunvor Toresdatter på Høyland i forbindelse med hennes fars skifte. Farens dødsskifte skjer når Gunvor er 5 uker gammel. Hennes videre skjebne er ikke nevnt.Til (3): Den gang Gunvor Toresdatter levde lå Konsmo i samme prestegjeld som Vigmostad. Første _bevarte_ kirkebok er fra 1726. En meget skjelden gang kan det dukke opp kirkebøker man ikke kjenner til. I en kirkekiste ble det i 1999 funnet en bok med liste over konfirmanter i Undal prestegjeld for perioden 1744-1813. Som den 8. av 12 jenter som ble konfirmert i Konsmo sogn i 1783, er oppført Gunvor Toresdatter Høyland. Dette er trolig den samme Gunvor som er nevnt i bygdeboken og i linken til kirkebokavskriften, Lenke. Faren, Tore Jørgensen, ble begravet 9. januar 1766 og var død da datteren Gunvor ble født. Moren, Mari/Maren Knudsdatter, dør som enke på Høyland i 1799, 73 år gammel.Til (4): I folketellingssammenheng (1801) kan det å være født i 1766 også være det samme som å være ca. 30 år i 1801.Søker man på familysearch.org vil man finne flere Gunvor Toresdøtre født rundt 1770 og gift rundt 1790 (gift i samme sogn som de som ble født noen år tidligere). Men jeg finner ingen som er gift med Nils Kristensen.Ut fra alt dette gjetter jeg på at Gunvor Toresdatter som var gift til Tryland i Vigmostad, er den samme som ble født på Høyland i Konsmo. Men det krever selvsagt arkivundersøkelser for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Takk for innlegg Per!. Det er nå noen måneder siden jeg arbeidet med min kones slekt i Sør-Audnedal, så Vigemostda boken er desverre levert tilbake til biblioteket. Men at Gunvor kom fra Høyland har jeg nok hentet fra boken til Tore Bergstøl. Jeg har ingen bakgrunn for å kunne ha hentet dette fra andre kilder. Etter min mening har jeg 'tømt' Vigemostadboka grundig for min kones slekt og finner ikke flere opplysninger om denne Gunvor enn de som allerede er oppført ovenfor. Svigermor derimot har ved flere annledninger nevnt at hennes onkel Garmann (Vassland) Tryland alltid tøyset med at de var i slekt med Ole Olsen Høyland (mestertyven), når jeg så fant Høyland som en av hennes aner bet jeg på denne hypotesen og tok det som en selvfølge at jeg ville finne fortsettelsen til Gunvor under Konsmo. Slik gikk det ikke, da de Gunvor jeg finner passer dårlig inn i bildet enten av alder eller opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.