Gå til innhold
Arkivverket

[#37220] Mahlens in Verdal, Norway (not sure where that is)

Gjest Susan Craft
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Okkenhaug

Berit 19: Jeg har antatt hittil at Louie Anderson var gift med Olina Mahlen, men du har kilder som viser at det var broren Alexander?Du sier at Martinus Olsen,s foreldre var Johannes Jakobsen Elnes og Karen Olsdtr., men det er feil. Det var Ole Olsen og Elen Olsdtr.Ellers er det ikke lett å holde tunga rett i munnen her, med foreldre som gifter sine barn sammen!!Da forutsetter jeg at det er den 'nye' Sirianna som ble Martinus's 2, kone. Og at Martinus's dtr. Olina ble gift med hans andre kones ene sønn.Og det ser vel da ut til at Martinus og Sirianna har valgt å leve hver for seg?Jeg har fått mye opplysninger ut av denne debatten, og venter bare på bekreftelse på at vi nå har riktig Sirianna. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jim Johnson

I am transcribing the church records from the Stordal, Gordon, Salem, and Sauk Valley Lutheran churches of Todd County, Minnesota - starting with baptism, confirmation, marriage, burials in 1873 up to 1953. Most of the records up to about 1910 were written in Norwegian and some are difficult to read. There are no common naming conventions as farm names are used, sometimes -datter is used and sometimes -sen is used for female names, sometimes it is Americanized. I am related to the Holmli (Holmlivald), Kluken (Klukken), Asenvald, Lillegaard farms to name a few.What I have is the following: 1. MIKKEL ANDERSON1 KLUKKEN was born 07 Jun 1824 in Klukken, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway, and died 27 May 1872 in Osakis, Todd County, Minnesota. He married SIRIANNA MARIA LARSDATTER 11 Nov 1847, daughter of LARS LANGDAL and MARIT SAMUELSDATTER. She was born 01 Mar 1825 in Langdal lille, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway, and died 08 Jul 1923 in Osakis, Minnesota.More About SIRIANNA MARIA LARSDATTER: Baptism: 04 Apr 1825, Wuku kirke Children of MIKKEL KLUKKEN and SIRIANNA LARSDATTER are: i. MARIA MIKKELSDATTER2 KLUKEN, b. 14 Jul 1847, Langdal, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway; m. (1) TØRRIS JONASSEN SKROVE; b. 11 Nov 1838, Skrove, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway; d. Abt. 1876; m. (2) GUNDBJØRN OLSEN KOLSTAD; b. 11 Jan 1854, Kolstad, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway; d. 19 Nov 1932, Osakis, Todd County, Minnesota. ii. LARS MIKKELSEN KLUKEN, b. 19 Sep 1849, Klukken vestre, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway; d. 1911, Osakis, Todd County, Minnesota. iii. ALEXANDER MIKKELSEN ANDERSON, b. 22 Apr 1856, Overhalden, Nord-Trøndelag, Norway; d. 23 Sep 1934, Seattle, King County, Washington; m. OLINA MARTINUSDATTER MAHLEN, Jun 1877, Todd County, Minnesota; b. 12 Jul 1858, Elnes, Verdal, Nord-Trøndelag, Norway; d. 30 Aug 1934, Everett, Snomoish County, Washington.More About OLINA MARTINUSDATTER MAHLEN: Baptism: 05 Sep 1858 Emigration: 25 Feb 1872, to USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susan Craft

In the 1920, I found Serianna Mahlen now age 94 living with her daughter Maria age 72 and husband Gilbert Olsen age 62. Maybe there could be more about the Olsen family that could help us to know her more.Good to see you on this forum Jim. Thank you for clearing this up for us. Sue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Susan. About the information in (19) from Familysearch. It can be wrong and you can not trust it and it needs to be checked. Trond belives Olina was married to Louie Anderson and not to Alexander. And the parents of Martinus Olsen are wrong.And now I belive we can't be of much more help before you for sure knows more about Serinna and who Olina was married to. When you know you can write to Trond, if you have got his E-mail adress. I don't know if he has one. If not you can try to write your information in this debate (37220). Maybe Trond will keep this debate in his 'korg'/ basket.Trond. Det er ikke sikkert Martinus og Serianna ble gift. De ble jo svigerforeldre til hverandres barn, hvem det nå var som ble gift med Olina. Olina gift med Louis i 1900 var født 1859 så det kan jo se ut som om Alexander er feil mann. I 1900 bor Serianna sammen med Loui(s) og Olina(24), og ikke sammen med Martinus.Jeg klarer ikke å følge med utviklinga her lenger. Det går så fort at jeg ikke får tid til å oversette eller gjøre andre ting. Så jeg tror jeg blir nødt til å be Susan stoppe og heller komme tilbake når hun med sikkerhet vet mere. Har du E-mail slik at hun kan kontakte deg med slektsopplysninger ? Hvis ikke har jeg skrevet at du kanskje beholder debatten i kurven din slik at hun kan fortsette med den når hun med sikkerhet vet mere. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susan Craft

Trond was wondering what happen to Serianna Jacobson. I found her in the 1920 census in the home of a John Hetland immigration 1897, wife Madalene b:MN, sons Arnold and James, daughters Mildred and Agnes. She is listed as his Auntie and she is single so apparently never married. They are living in Gordon Township, Todd County, MN. I hope that helps him to know where she went.Berit you are right about the familysearch info. Some people who put the information on that sight don't always back up their information and this is one of the things that make those of us who work daily to find the correct families feel a bit frustrated. Once information is entered wrongly it can't be changed and the only way to correct it is to submit the correct information. I feel this is an injustice to the families and wish it were different.Jim is working on the records he has been transcribing and I am working to find obits and other information that can add to the story for the families.Thank you so much for your help. Through your help I have found that Serianna was not Ove's mother but his step mother. If I can help Trond with other information about the Mahlens/Melens from this end I will be happy to do so. I will be working to find more living relatives to this family and hopefully find more pictures. It is a bit off base for me as I am from the Brendmoe family but it all fits together eventually.mvh Sue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hello Jim. How are you? Long time since last. Berit. Hei Trond.Jeg ser det plutselig har kommet noe fra Jim midt innimellom det som sto der fra før. Så jeg får gjøre et raskt sammendrag av alt det nye og bruker innlegg nr.(28) Jims slekt kommer fra Holmli(Holmlivald), Kluken(Klukken), Asenvald, Lillegaard for å nevne noen. (Jeg hjalp ham her i DA for et par år siden, eller noe der omkring. Vi fant ut at vi langt tilbake har felles aner fra Verdal.) Han holder på med å skrive av diverse kirkebøker fra fødsel til grav.Jim lister opp sine funn og det skulle vel være greit å finne ut av.(29) I FT 1920 fant Susan Serianna Mahlen, nå 94 år, hos sin datter Maria 72 år og hennes mann Gilbert Olsen 62 år. Kanskje finnes det mere om Olsen-familien som kan hjelpe oss slik at vi kan få vite mere om henne.(31) Trond lurte på hva som hendte med Serianna Jacobsen. Jeg fant henne i FT 1920 i hjemmet til John Hetland, emigrasjon 1897, kona Madalene f. MN., sønnene Arnold og James, døtrene Mildred og Agnes. Hun er ført opp som hans tante, og hun er enslig, og har sannsynligvis aldri vært gift. De bodde i Gordon Township, Todd Co., MN. Jeg håper dette er til hjelp for ham ang. hvor hun ble av. (Er det snakk om en 3. Serianna eller der det etternavnet som er galt. Her faller jeg helt av lasset. Berit)Deretter står det litt som svar på min advarsel mot å stole for mye på FS, og hvem som holder på med hva.Til slutt står det: Med deres hjelp har jeg funnet at Serianna ikke var Oves mor, men hans stemor. Om jeg kan hjelpe Trond med videre info. om Melen-fam. fra denne siden gjør jeg gjerne det. Jeg vil fortsette arbeidet med å finne flere slektninger som lever og forhåpetligvis flere bilder. Det er litt på siden da jeg kommer fra Brendmoe-familien, men går men bakover i tid så blir det jo det samme. (Det siste er litt fritt oversatt da jeg har litt problemer med hvordan jeg skal oversette det som sto.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jim Johnson

Hi Berit,It is good to hear from you again. It has been a while. I hope all is well with you.Were you doing research on people who left Verdal and what became of them? I remember someone was doing this research and can not remember who it was.Best Wishes Jim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Takk til Jim for gode opplysninger, og til Berit for god hjelp.Susan, jeg hadde tlf. fra Olav Øhrbom i Meraker, og har fått på plass den Berit Marie Brendmo. Hun var fra Meraker ja.Sirianna Mahlen: Hun var da først gift med Mikkel Andersen Kluken og hadde 3 barn som Jim har i innlegg 28.Hun må trolig vært gift med Martinus Olsen Mahlen etter som hun senere kaller seg Mahlen.Sirianna Jacobsen ja, hvem er det, når er hun født?Da takker jeg for fin kontakt og god hjelp. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.