Gå til innhold
Arkivverket

[#37231] Familie på Voss

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

På folketelling 1900 står følgende familie oppført som beboere på Lekve,Voss:Karl Nord f.1867 i Nordfjordeid gift m/ Anna Michelsdatter f.1872 eller 1875 Voss har barna Ivar Karlsen f.1/2 1897 Sigrid Karlsen f.28/10 1900 Ved giftemål 3/5 1893 står Karl oppført med yrke som 'væver'. I Vossaboki står Karl senere oppført som eier av bruk 53 Vassgård (under Lekve,Voss),og står nevnt at han hadde manufakturhandel. Karl har også brukt navnet Ingebrigtsen. Jeg tror at familien var metodister. Er det mulig å finne flere opplysninger om denne familien. Jeg har problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Arne!Rett skal vera rett, bruk nr 53 under Lekve heiter Vågsgård, ikkje Vassgård.Då sonen Ivar vart fødd er Karl også oppført som 'væver' Karl Ingebriktsen Nord. Familien bur på Vangen.Kona til Karl er dotter til Mikkel Maansen, husmand med Jord Skrædder, busett på Skeongerne (?), Gardnr 172, 173 i 1875-teljinga. Han er også Skrædder i 1865-teljinga. Mor til Anna er Synniva Larsdatter, frå Vinje/Vossestrand. Begge foreldra er oppført som methodistar i 1900-teljinga.Gardnr 172 er Dale og 173 er Istad. Skeongerne skjønar eg lite av!I 1900-teljinga bur Ingebjørg Michelsdtr, tjener, ugift enepig, mestodist, ilag med Karl og Anna. Dette må vera syster til Anna. Står at ho er fødd i 1882, men i fylgje kyrkjeboka er ho fødd 11. jan. 1885 og døypt 1. mars same år.Ser ut som det berre er Ingebjørg som er metodist her! Dei andre har trusamf. s. Er ikkje det statskyrkja, skal tru?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Det var en glipp fra min side med å kalle bruket for Vassgård. De opplysningene du kommer med har jeg fra før,men jeg er interessert i om noen har opplysninger om hva som skjedde med familien til Karl Ingebrigtsen Nord etter 1900. Finnes det opplysninger om dette er jeg interessert i å få vite dette. Takk til Marianne for innspill. Håper kanskje at du har flere opplysninger om Karl og familie.Arne E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har nok ikkje så mykje meir - har sjekka diverse 'kjelder' på Voss. Kan Karl Nord ha flytta til Bergen? Finn ein Karl Nord død i Bergen i 1928!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det finnes flere personer ved navn Nord gravlagt på Voss:Ingeborg Nord f.Tho 26.03 1897 - 11.02 1981Inger Anny Nord 22.06 1931 - 12.02 1992Alf Martin Nord 17.08 1929 - 08.03 1998De to siste ligger under samme gravstein.Om disse er relevante for deg får du selv bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Arne!Nei, veit ikkje kva kyrkje det er snakk om. Fann navnet Karl Nord ved søk på skifte, døde i Bergen 1912-1972. Død 17. nov. 1928.Anar ikkje om det er 'din' mann.Når det gjeld personane Norodd nemner, meiner eg at Alf Martin var tannlege på Voss.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Takk for opplysninger.Karl Nord i Bergen er ikke riktig person. Yngve Nedrebø har oppklart hvorfor jeg ikke finner igjen Karl på Voss. Han flytter antagelig tilbake til Nordfjordeid etter en konkurs på Voss i 1904.mvh Arne e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.