Gå til innhold
Arkivverket

[#37233] Rasmus Bastesen Rejstad 1767- 1838 : Hvem var foreldrene?

Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Hammer prestegjeld:Rasmus Bastesen Rejstad (Reystad/ Reistad)1767-1838. Gift 02.07.1795 med 1) Britha Nielsdt Isdal. Gift 02.07.1805 med 2) Ingeborg Johanisdt. Gelvig.Konfirmert 1783: Rasmus Bastesen Reystad. Navn på foreldre ikke nevnt.Ifølge døpte under Hammer finner jeg 1 Rasmus født i 1767 med far Baste. Det opplyses ikke fars etternavn (eller mor i det hele tatt). På Reistad ble det døpt endel andre barn også med far som het Baste. Noen steder er det der opplyst far; Baste Andersen. Dette forløper seg fra 1767 til 1789. Mor ikke nevnt på noen.Vielser: brudgom fra Reistad: Baste Mognsen g. 1688 med Ragnilde Olsdt. Myrdal/ Mundal. Baste Johanissen g. 1718. med Brite Andersdtr. Fyllingenbrud fra Reistad: årstall her: 1691 : Baste Johannisen Helland / Magdeli Johannisdt. 1805: Baste Olsen Fylling / Britha Bastesdt.Navn fra døpte barn på Reistad med fars for- og etternavn: Baste Andersen - Finner kun en med dette navnet: Baste Andersen Burcheland g. 1747 m. Gytlov Knudsdt. Myrdal. Altså ingen av dem fra Reistad..Hvor kan jeg lete nå?Rasmus Bastesen var ungkar når han giftet seg og hadde da gard Rejstad, så man skulle tro at det var der han kom fra.Når jeg først stresser med Rasmus... Hva med hans kone? Britha Nielsdt Isdal f.ca 1774 (død før 1805) Foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Yvonne ! Britha Nilsdtr f 1773 død 1804 foreldre : Nils Hansson,Hamre Isdahl f 1747 gift 1772 med Maritte Bårdsdtr f 1747 Hamre Isdahl Jan.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan! Ja, så absolutt! Mvh Yvonne ------------------------------ Fant på FS: Rasmus Bastesen f. 1747 på Isdal.Begynner å bli litt forvirret her, men man skulle fortsatt tro at 'min' Rasmus er fra Reistad ettersom ikke annet er oppgitt i vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Rasmus sine foreldre:Baste Andersen Reigstad (1742-1814) g. 1764 m. Marta Jakobsdatter Bysheim (1749-1807)Rasmus sine besteforeldre:Anders Olsen Fyllingen (1720-1794) g. 1741 m. Brita Jonsdatter Søre Åse (1720-1799). Anders bodde først på Reigstad, men flyttet i 1764 til Steinestø i Åsane hvor han ble gjestgiver.Jakob Haldorsen Bysheim (1715-1796) g. 1742 m. Kari Olsdatter / Larsdatter (ca. 1709-1774)Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,da har jeg følgende ledd videre bakover på min tavle (ikke alt kan dokumenteres da det stort sett er nedtegninger etter min far) Tallene i parantes er generasjon i forhold til min sønn:Marta Jakobsdtr Bysheim(søster til min 3tippoldefar Haldor)Jakob Haldorsen (9) BysheimKari Larsdatter (9) Raknes Haldor Torkildsen (10) StorsetMarita Olesdatter (10) Raknes Lars Askildson (10) AskvikBoel Børgesdtr (10) Raknes Torkild Olsen (11) Indre EideKari Haldorsdatter (11) Storset Ole Olsson (11) AasheimAgate Jacobsdatter (11) Raknes Ole Torkildsen (12) Indre EideMarita (12) Indre Eide Haldor Andersen (12) StorsetKari (12) Storset Ole Haldorsen (12) AasheimSigri Olsdtr (12) Aasheim Jacob Olsen (12) RaknesMarte (12) Raknes Torkild (13) Ytre Eide Ole Person (13) Aasheim Per (14) AasheimMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 7 gjelder til dere andre også! Fatter ikke hvor dere finner dette, men jeg er dere evig takknemlige! Er det andre plasser per nett med unntak av digitalarkivet & FS jeg kan lete? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Yvonne,Hosanger har jo bygdebøker, det er nok der jeg har de fleste opplysningene fra, men i dag vet vi jo at de dessverre ikke alltid stemmer med originalkildene.Så har statsarkivet og noen bibliotek mikrofilmer, her er siden som viser hva som finnes for Hosanger LenkeEtter hvert blir jo en del av disse mikrofilmene skannet og lagt ut her på DA, se menylinjen øverst på denne siden.Jeg har nettopp startet med å oppsøke Statsarkivet i Bergen for å få dokumentert via mikrofilmene en del av de nedtegningene jeg har etter min far og min morfar. Første gangen jeg var der gikk jeg sammen med en annen slektsforsker, firmenning fra Sogn, for å få litt førstegangsveiledning.Lykke til!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Eg har ættebøkene for Hamre til salgs, der Reigstad er med. Og som elles omfatar tidlegare Hamre kommune og sokn på Osterøy. Dei kostar berre kr. 300,- for begge bøkene. Du kan kontakte meg på tlf. 56394416 (kveld).Kan enten sende dei til deg (+ porto),eller avtale utlevering via Sparebanken Vest på Korskirkealmenningen - der eg arbeider. Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.