Gå til innhold
Arkivverket

[#37234] Tiptipoldefar Peder Pedersen Sletmoen, f. i Moss? ca. 1786

Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Jeg søger oplysninger om Jæger Peder Pedersen Sletmoen, 29 år, som bliver gift i Moss den 17.Decbr.1815 med Karen Sophie Hansdatter, 22 år. Karen Sophie skal være fra Hobøl, og kom til Moss 1815 Han var sansynligvis jægersoldat fra krigen 1814, hvor han blev såret. Parret fik 6 børn, og ved børnenes dåb blev hans erhverv betegnet som M a l e r. Ved børnenes dåb boede de hele tiden på 'Sand', (en 1000 Skridt bred sandig slette, Værle-Sand kaldet i følge præsten Jacob Nicolaj Wilses bog 'Reiser i Østfold i 1700-tallet') Børnene: Hans Christian, f. 7.11.1816 Adolph, født 15.5.1818, Anne Marie, (Tipoldemor) født 4.9.1820 Marthine, født 25.10.1825, og tvillingerne Lars og Marthine, f.21.5.1829. Lars dør af brystsygdom den 5.12.s.å., og der står en adresse: Søelægd Raden No.21.Mvh. Annelise Brahtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiI folketellingen for Moss i 1801 er ikke den Peder du søker registrert.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10104&spraak=n&metanr=153>LenkeFinner 1 kandidat i Aremark i Østfold LenkeMen, om det er din Peder?Her er i allefall Karen Sophie ved innflyttingen til Moss i 1815 LenkeOg det er mulig at det er Karen som er her i 1801 sammen med sin mor i 1801 LenkeHvis det er rette Karen, så ble hennes mor Helvig Andersdatter gift som enke i Hobøl Forlovet 21.08.1779 Gift 10.10.1779 Dragon Hans Olsen Bierved og enken Helvig Andersd. Mærøe caut. Hans Røe og Hans RyggeKaren Sophie ble konfirmert i Hobøl i 1807nr 6 Karen Sophie Hansdatter Tassebak 15Mulig at mor til Karen,Helvig ble døpt 21 april 1760 i Hobøl og hennes far het Anders Kinsli.Helvig Andersdatter ble gift 1. gang i 1776, hun ble trolovet 22 juni 1776 og gift 29 09 1776 i Hobøl: Soldat Anders Andersen Haabel og Helvig Andersd. caut. Rasmus Mærøe og Johannes MærøeNår det gjelder mulig far til Karen Sophie, Hans Olsen Pikstad så ble han begravet 25 mars 1795 i Hobøl, han var da 40 år og kan være den Hans som blir døpt i Hobøl 04 august 1754 og er sønn av Ole Olsen Vegger.Jeg sender deg link til denne siden, der vil du finne disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Inger Sofie Tusind tak for dit indlæg. Jeg har heller ikke kunnet finde Peder i Moss, din lænke til Ahremark lyder meget interessant. Vedr. Karen Sophie skal jeg lige gå mine notater i gennem. I dag har jeg været barnepige for mit yngste barnebarn, når hun bliver hentet vender jeg tilbage til dig.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej igen. Nej, der var intet i mine gamle notater.Muligvis kunne man forfølge sporet fra Aremark, hvis man kunne finde Peder Pedersens afgang fra Aremark hvornår - hvortil? Tilgangslisterne i Hobøl viser at en Peder Pedersen i 1814 kommer til sognet som tienestedreng på 'Ørebro, en plass under Bærø', (kilde Hogne Holst 2002)Peder Pedersen levede endnu i Moss efter 1850, for da har hans barnebarn f.1846, søn af Anne Marie, fortalt at hans morfar gik fra Moss til Oslo for at besøge dem, og gik tilbage til Moss igen. Barnebarnet fik fortalt historien om hvordan morfaderen blev såret under krigen, og fik lov at føle på kuglen som stadig sat under huden. Den var aldrig blevet fjernet.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Hei.Sletmoen kan for Peder vise til til hvor han kom fra.Det finnes (iht Rygh) 2 Sletmoen-gårder, begge i Hedmark. Den ene i Brandval og den andre i Ytre Rendalen.Mulig det kan være spor etter Peder her?F.eks. har du en Peder Pedersen, 13 år, som 1801 er på gården Sørjoten i Rendalen.Antagelig trenger du noe mer holdepunkter.Vennlig hilsenTerje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Terje Tak for dit indlæg. Ja, jeg har haft denne Peder Pedersen i kikkerten for et par år siden, men kunne ligesom heller ikke finde nogen holdepunkter der. Muligheden er jo, at han først kom til Mosse-området e f t e r at han havde været med i krigen. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an med at finde flere holdepunkter. Ved børnenes dåb er fadderne tilsyneladende fra Moss-området. Jeg begyndte at lede efter ham i 1993!Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.