Gå til innhold
Arkivverket

[#37236] Trondhjem (og Selbu?) : Niels Franck og Anne Maria Kolset

Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

Min farfars farmors mor, Jonette Nielsdatter, skal være født i Trondhjem (Domsokna) i 1788 som datter av Niels Franck og Anne Maria Kolset.Om Niels Franck har jeg ikke andre opplysninger enn at han var smedmester. På kona Anne Maria har jeg intet patronym, -men etternavnet Kolset kan vel peke i retning Selbu.Det er sannsynlig at begge døde før 1801 for i Ft 1801 finner jeg Jonetta Nielsdatter (13) som fosterbarn hos smedmester Ole Olsen Holte på Bakklandet.Er det noen som kan hjelpe meg med å komme på sporet etter ytterligere opplysninger om Niels Franck og Anne Maria Kolset?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Tom Eriks farfars farmors morfar må vel være den 'Niels Jonassen Franck' vi finner i Domkirkens sogn i Trondheim i 1766. Se branntakstprotokollens hus nr. 349 ( Lenke ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

FT 1801 har en Anna Franck, 45 år, enke og pasient på sykehuset i Trondheim. Kan det være Anne Maria Kolset? Jeg er etterkommer etter Christopher Franck, 21 år i samme telling. Kjenner ikke til forbindelsen til de andre i Trondheim.Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Knut og Anne...Patronymet Jonassen gir grunnlag for å lete etter en Jonas Franck.Anna Franck på byens sykehus har jeg også observert. Jeg er enig i at hun kan være aktuell, men er usikker om hvordan jeg skal få fulgt opp dette sporet. mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Norheim

Det finnes en gård ved navn Kolset i Sparbu, Steinkjer kommune. Har desverre ikke flere opplysninger i den sammenhengmvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fant følgende på Eirik Strøms nettsted:Register over avdøde i Trondhjem Skifteprotokoll:Protokoll 20a 1782 - 94:Barbro Olsdatter, Mæstersmed Niels Franckes hustru.Protokoll 20b 1794 - 1810:Smed Niels Jonassen Franck (var gift to ganger, barn i hvert ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert en Franck-slekt, som det foreløbig ikke har lykkes å koble til Franckslekten på Kvikne/Innset, men med mange likhetspunkter.Dette er første gang det dukker opp interesse for denne gren og jeg tar med i kveld:5 Niels????Franck fkr 1710 6 Andreas????Franck fkr 1730 6 Jonas????Franck fkr 1740 7 Lorentz Frank fkr 1770 gm Anne Maria Reinharts 7 Nils Frank fkr 1760 gm Ane Martha Kolset fkr 1760 8 Ane Martha Frank f 28.sep 1787 8 Barbro Frank f 10.jul 1792 8 Nils Andreas Frank f 1794 Tr.h. gm Wilhelmine Røde f 1807 9 = 7 barn 10 = 11 barnebarn Jeg får overveie hvordan je skal gjøre dette kjentVennligstLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis navnene og årstallene til Leiv er korrekte, så kan den 'Niels Jonassen Franck' jeg fant i branntaksten for Trondheim (1766), ikke være g.m. Anne M. Kolset. Han må vel da i steden være den første Niels Franck som Leiv nevner. Yrket som mestersmed kan ha gått 'i arv' til sønn(?) og sønnesønn eller det kan ha skjedd en sammenblanding av de to Nils-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk for svar...I Ft 1801 fant jeg gårdsnavnet Kolset kun i Selbu. Nå synes også Sparbu å være aktuell.Hvis numreringen til Leiv representerer generasjoner oppfatter jeg at Niels Jonassen Franck (1710) hadde sønnen Jonas (1740) som hadde sønnen Niels (1760) som var gift med A M Kolset. Hvis 8erne skal være sistnevntes barn savner jeg Jonette (1788)(se også tema 36627).Niels J Franck d.e. kan ha levd i 1766 og være ham som nevnes i branntaksten.Om den Barbro Olsdatter Astrid nevner er Niels d.y.s første kone er usikkert. Men den Niels som dør mellom 1794 og 1810 og da helst før 1801 bør være Niels d.y. Hvis du Leiv har mer venter jeg tålmodig på dette.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I sin ”Kvikne kobberverks historie” fra 1946 opplyser Ragnvald Støren på s. 107 at kullbrenner (i Meldal) Jonas Nielsen Rävfel fra Falun er gift med en datter av garmaker og hyttemester Andreas Frantzen Francke i Innset. Datteren Margrete Jonasd. Rävfel skal ifølge samme være andre kone til smelter Johan Johansen Schwanner ved Grutseter (noe deres barns navn også tilsier). Hans sønn av første ekteskap (med andre kones filletante, Barbro Pettersd. Francke), Andreas Johansen Schwanner, er lensmann på Kalstad i Meldal under navnet Andreas ”Frank”, altså med etternavn fra morssiden, og dennes helbror, Johan Johansen, er antagelig hyttemester i Budal. (Jeg ætter for øvrig selv med all sannsynlighet fra J.J. Schwanners ekteskap med Margrete J. Rävfel via sønnen Petter Johansen på Voll i Meldal. Han er født en generasjon før Nils Jonassen Frank nevnt her.)Mon tro om ikke den opphavelige Nils Jonassen Frank da på et eller annet vis kan være en ætling av Jonas Nilssen Rävfel g. m. en ikke navngitt Andreasd. Francke? Ut fra navnet, kan smedmester Nils J. Franks kone, Barbro Olsd., også gjerne tilhøre dette slektsmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har følgende fra Grutseter i Meldahl: 1683 Gravstedt Margrethe Jonasdatter Plassen 1684 Døpt Johan Smelters Petter, 1687 Døpt Johan Smelters Margrethe, 1687 introdusert Johan smelters qv.Altså må Johan Smelter antagelighvis ha giftet seg en tredje gang. Dattera Margrethe er nok temmelig sikkert en oppkalling av kone nr.2 (det var jo en vanlig oppkallings skikk). Petter kan fortsatt være sønn av Margrethe Jonasdatter. Kanskje hun døde i barselseng sent 1683 og dåpen til Petter kom tidlig i 1684. Dette kan jeg sjekke over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg forsøker med lit revisjom:5 Niels???? fkr 1680 6 Andreas ???? fkr 1710 6 Jonas ???? fkr 1710 7 Lorents Jonasen fkr 1740 7 Nils Jonasen fkr 1740 Smedmester nevnt 1766 i Domkirkens sogn g 1 m Barbro Olsd g 2 m A M Kolset f 1756 Pasient ? 8 Ane Martha f 28 sept 1787 8 Barbro Nilsd. f 10 jul.1792 8 Jonetta f 1788. Hun er i mit oppset nevnt i generasjon 9 f 1840. Hvis da dette ikke er en Jonetta nr 2 8 Nils Andreas f 1794 Tr.h.Muligens blir dette noe surrete, men det er et forsøk på klargjøring.Jeg vil ikke bringe inn flere navn-generasjoner- før vi er noelunde enige om nevnte eldste generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ble nok feil slekt i innlegg 11. Jeg har notert følgende også fra Plassen (Grutseter) i Meldal:1688 Nils Jonasen trolvet med Kari Jakobsdatter med forlovere Jørgen hyttemester og Johan smelter1688 Andreas Jonasen hans festemø trolovet med forlovere Johan smelter og N.N1689 Nils Jonasen sin sønn Jonas døpt1689 Andreas Jonasen sin sønn Jonas døpt1690 Anders Jonasen med sin festemø trolovet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det var 1683. Litt viktig for å skille mellom barn fra andre og tredje? ekteskap. Litt rart at tredje ekteskap ikke er nevnt, ettersom kirkebok for stedet eksisterer.Du skulle vel ikke ha noen informasjon om hvem Malena Jonasdatter gm John Rasmusen Bustad i Meldal kan være. John Bustad er født 1723. Jeg mener at også Malena er født ett stykke innpå 1720 tallet. Jeg har hatt henne som datter av Jonas Johansen Grutseter, men planlegger å sjekke litt rundt dette. De har en sønn Jonas Johnsen f.1763.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (11): Ser gjerne at du sjekker Margrethes død og dåpen til Petter. Han har på Voll med en hittil ukjent kone følgende barn: muligens Johanna / f. 1716 (bor i så fall sammen med søsteren til leie på Voll både i 1762 og 1769) og helt sikkert Gunhild / f. 1718 (mitt opphav), Johan / f. 1720 og Andreas / f. 1723 (ifølge Kåre Hasselbergs arkivutskrifter). Petters kone dør ved siste fødsel i 1723, og gravlegges samme dag som sønnen døpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen av barna til Johan smelter, som har oppkalt Margrethe? Hvis ikke begynner jeg å tro at hun kanskje ikke er Johan smelters kone (det er jo tross alt en hypotese at hun er gift med Johan smelter?). Jeg skal uansett sjekke dødsfall og dåp hos henholdsvis Margrete og Petter.Ellers har jeg også følgende:Rennebu eller Meldal publ.abs Jonas Nilsen fra Indset 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det virker som om Støren i sin tid gjorde et svært skikkelig arbeid med dette stoffet, og han fastslår meget tydelig at Margrethe Jonasd. Rävfel er Johan smelters andre kone. Han nevnes jo faktisk også både med en sønn Jonas (i tillegg til Johan) og en datter Margrethe. Sønnen Petter er vel gjerne kalt etter Johans første svigerfar, som altså skal være andre kones grandonkel. Merkelig nok har han sønnen Andreas i første, ikke i andre ekteskap, som ventelig kan være. For øvrig kan det vel tenkes at en tredje kone på et eller annet vis også kan være av samme slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det jeg tenkte var at siden jeg ikke finner Johan smelter gift igjen en tredje gang kan grunnen være at han ganske enkelt ikke var gift med avdøde Margrethe Jonasdatter. Dermed ville det jo ikke være behov for å gifte seg igjen. Dette i kombinasjon med det at jeg ikke har sett henne oppkalt fører til at jeg stiller spørsmål til om hun er Johans kone( det som kan være en mulighet er at Johan er gift med en søster av Margrethe). Er det noen som vet hvor hun ville ligge aldersmessig. Det kunne jo være at hun hører til en generasjon lengre bakover og er bestemor til Jonas og Petter. Er det så sikkert at hun er datter til Jonas Rafvel. Jeg trodde inntil nylig navnet Jonas var lite i bruk men i løpet av de siste dagene syns jeg det dukker opp både her og der. Det er grunnen til at jeg også ønsker å sjekke opp nærmere om Malena Jonasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En liten detalj om Francke-slekten på Grutseter hytteplass: Leiv har på sine nettsider at farfar til Nils Jonassen Botnan (1720-1812) var Nils 'Ukjent' (f.ca.1660). 1701-manntallet for Meldal viser at patronymet hans var Jonassen ( Lenke ). Vi ser også at han hadde (minst) to sønner til i tillegg til Jonas, nemlig Jens (f.ca.1690) og Jacob (f.ca.1698). Men det er vel ingen som har funnet noen forbindelse til Franck-familien i Trondheim ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med at Støren også nevner belgmaker Jonas Dägel, som muligens kommer til Kvikne sammen med Nils Nilssen Rävfel (som er i Kvikne i 1639), som Støren antar kan være Jonas Nilssen Rävfels far. For øvrig finnes i Kvikne en 'Rafael smelter', med mor Gjertrud Halvorsd. Til dels veksler de samme personene mellom smelter- og kullbrennerfunksjonen, så Rafael smelter kan godt være identisk med kullbrenner Rävfel. Men nå får det være nok for i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (22): En hytteknekt Nils Jonassen, f. 1660, er i 1701 registrert på Lundseter i Meldal. Det er vel gjerne samme person som hytteknekt Nils J. Grutseter, f. 1664. Når sistnevnte tydeligvis arbeider ved Grutseterhytten, der smelter Johan Johansen Schwanner Grutseter, f. 1629, fortsatt nevnes i 1701, bl.a. med sønn Jonas f. 1685 (og Petter f. 1687), er det jo ganske tenkelig at disse to kan være svogere.Ang. Francke-familien nevner manntallet i Orkdal postbonde Petter Frantzen på Tallerås, f. 1631, antagelig med sønn garmaker Per Pettersen på Hongslo, f. 1658, denne med sønner Per, Fredrik og Ole, f. hhv. i 1687, 1692 og 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt til: Jeg antar at garmaker Per Pettersen, nevnt både på Hongslo og Svorkmo, f. hhv. 1658 og 1659, er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.