Gå til innhold
Arkivverket

[#37236] Trondhjem (og Selbu?) : Niels Franck og Anne Maria Kolset


Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Odd Roar har trolig rett i at Per Pettersen som er nevnt under Svorkmo, er identisk med Per Pettersen Hongslo. Manntallene for Orkdal (og Meldal) har flere eksempler på at ansatte ved kobberverket er nevnt to ganger. Dette har nok sammenheng med at det var ganske vanlig at i alle fall funksjonærene drev en gård eller et småbruk i tillegg jobben ved verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Angående innlegg 16:Alle Helgen Margrethe Jonasdatter begravet 1683.Dom oculi(tredje søndag i fasten?) Baptist Petter Johan Smelters 1684.Det er flere messer imellom disse to innførslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt om fødselsår:I et mantall for Meldal i 1706 oppgis lensmann Andreas Kalstad (ifølge Hasselbergs utskrifter) med alder 38 år og hans tjener Petter 21 år. Sistnevnte er gjerne den godt yngre halvbroren, som i så fall er født både i 1685 og 1687. Kanskje han kommer til verden i 1683 også?Petter Frantzen (Francke) Tallerås nevnes i 1701 født i 1631. Det virker da litt merkelig om hans datter Barbro alt i 1666 blir mor til Johan Johansen Schwanner og i 1673 til Andreas. Men det kan nok tenkes at Petter Francke er født alt på 1620-tallet, eller dattersønnene noe senere enn angitt. Slike unøyaktigheter forekommer jo ikke sjelden i folketellinger og andre dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Obs! Andreas Frank på Kalstad er ut fra ovenstående selvsagt født i 1668, og ikke i 1673. Moren er derfor neppe født stort senere enn ca. 1647, som tyder på at Petter Francke må være født senest rundt 1625.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve@online.no

Andreas Johansen Franck Flatmo fkr 1679 på Flatmo Nordre Innset bir valgt til:'Stamfar for gren af Francke-slekten med usikker tilknytning'http://leskjerv.seria.no/aner/17086.htmJeg vil da bruke noe tid på å overføre foreliggende data til min slektsbase - muligens med noen justeringer i eldste ledd - og så oppdatere min Hjemmeside. Håper å ha det klart før påske.Håper at Tom Erik etterhvert kan suplere med nye navn.Kjekt om du kunde gi meg din e-mail-adresseVennligstLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et par kommentarer:Dette 'villniset' av et slektsmiljø (dvs. Francke + Schwanner) trenger en opprydning ang. fødselsår, som jeg stadig er ganske usikker på, siden ulike kilder angir dem forskjellig. Dette gjør det ganske vanskelig å stille opp korrekte slektslinjer.Når det gjelder Johan Grutsetersmelters koner, kan barnas navn like gjerne tilsi at han først er svigersønn av Andreas Francke, så av dennes påståtte svigersønn Jonas Rävfel og til slutt Petter Francke, som vel kan 'gå opp' både geografisk og i tid (hvis Andreas er noen år eldre enn Petter, og førstnevnte er født helst litt før 1620-tallet), siden Johan selv vel først holder til i Kvikne. Men dette er kun en løs hypotese for å forklare den litt merkelige navneskikken i familien (dvs. at Andreas Johansen Grutseter ætter 'fra Petter', og Petter Johansen 'fra Andreas'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Erik  Grannes

Har med interesse studert det som har fremkommet her og i oppfølgingstemaet 37 440.Tross en mengde opplysninger har jeg ikke vært i stand til å identifisere den Jonas som var mestersmed Niels Jonasen Franckes far.Jeg forstår imidlertid at jeg har snublet inn i et slektsmiljø som er omfattet med stor interesse blandt mange kompetente 'forskere' og hvor mer viten vil dukke opp etter hvert.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er da vel temmelig sannsynlig ut fra tid, yrke og navn at det er den Jonas Nilssen som ifølge (13) her og (29) i 37440 døpes i 1689. Antagelig er faren, Nils Jonassen, sønn av kullbrenner Jonas Nilssen Rävfel i Meldal, og sønnen tar gjerne navnet Frank fra morssiden (i likhet med lensmann Schwanner, alias 'Frank' på Kalstad i Meldal), forutsatt at Støren har rett i at Jonas N. Rävfel er svigersønn av Andreas Francke. Det kan jo Johan smelters opptreden som forlover i 1688 for to par med Jonassen som brudgom tyde på. Dessuten heter disse faktisk Nils og Andreas Jonassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...En av grunnene til at jeg nølte var oversikten over døpte på Grutseter i innlegg 29 i tema 37440. Her nevnes en Kari Jonasdtr., men ingen Niels Jonasen. -- Men det kan jo være at listen ikke er, eller er ment å være, uttømmende, eller at Niels er døpt et annet sted.Nok en gang: Takk for alle innspill.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Så vidt jeg kan se er det Jonas Johansen Schwanners barn som listes opp i (29) i 37440, altså ikke Jonas Nilssens. Det er antagelig Jonas Johansens far, Johan smelter, som er forlover ved giftermålet til Jonas Nilssens foreldre, og disse to Jonas er antagelig i nær slekt. Det er jo ikke sikkert at Jonas Nilssen på den tid bor ved Grutseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I vedlegg 11 foreslår Knut at problemet med 2 smedmestre Nils Jonasen løses ved at den første (5) Nils Franck f 1710 velges til gårdeier, men dette er jo Nils Andreasen Franck. antatt sønn av Andreas Johansen Franck Flatmo fkr 1679Dette kan kanskje løses ved at vi lar Nils Andreasen Franck fkr 1710 få en bror Jonas Andreasen Franck fkr 1710, som får sønnenNils Jonasen fkr 1735. Smedmester med hus i 1766, uten kjent etterslekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg mener at vi nå har kildebelagt:5 Jonas d.e fkr 17106 Nils d.e fkr 1735 Gårdeier. Mestersmed6 Jonas d.y fkr 17407 Nils d.y fkr 1760 Smedmester7 Lorents fkr 17707 Jonas f kr 175000000000000000000000000000000000000000000På Grutsæter Hytteplass finnes:Jonas fkr 1630Nils og Andreas fkr 1660Jonas fkr 1690Jonas og Nils fkr 1720Jonas Lorents og Nils fkr 1760OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOTilbake til den antatte stamfar:ANDREAS JOHANSEN FRANCK FLATMO fkr 1679.Det har vært et merkelig valg. Ingen av hans forfedre hadde navn Nils og Jonas. Ikke nok med det . Ingen i hans etterslekt fikk navnet Johan.Merkelig er det at navnet Lorents også forekommer på Grutsæter samtidig som i Smedmesterslekten, og i begge disse slekter mangler navnet Johan fullstendig-Vel, her blir det mye å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kfr. (10):Jeg velger å sitere litt fra Størens verkshistorie for Kvikne, der han på s. 107 sier:'Ifølge den Marstrandske beretning skal Jonas Nielsen Rävfel fra Falun i Sverige ha vært kullbrenner ved Kvikneverket. Hans navn finnes imidlertid ikke i tiden 1635-1657 i Kvikneverkets lister, derimot en kullbrenner Niels Nielsen i 1639 som muligens var hans far og kan være ankommet sammen med belgmakeren Jonas Dägel som var fra Falun. Jonas Nilsen (Rävfel) sees å være kullbrenner ved Grutseterhytten i Meldalen 1664. Han har vært gift med en datter av Andreas Francke på Kvikne, og hans datter Margrethe Jonasd. ble Johan Johansen Grutsetersmelters 2den kone.'Viser også til (23):Muligens er Gjertrud Halvorsd. mor eller farmor til Jonas Rävfel i Meldal. Om så er, kan navnene Gjertrud og Halvor evt. forekomme i etterslekten.Har Støren helt eller delvis rett (som vel er ganske sannsynlig), så er det helt naturlig at Jonas Nilssen ved Grutseter har sønnene Nils og Andreas, og at Johan smelter (som har en sønn Jonas) er forlover for disse! Sistnevnte vil da være enten svoger eller gift med en kusine.Det er altså kullbrenner Jonas N. Rävfels sønn og antagelig garmaker (dvs. kopperrenser) og hyttemester Andreas F. Franckes dattersønn, Nils Jonassen, jeg anser som et sannsynlig opphav til den her omtalte smedslekten 'Franck' i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Anne Marie Kolsets opphav synes avklart i tema 37870 hvor det opplyses at hun var datter av kirkemaler Ole Johansen Kolset og Marta Wesløf.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Det rette er Ole Jonsen Kolset og Marta Kristoffersdtr. (Christophersdtr.) Werløf (Werløv, Werhløf)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Utgangspunktet for dette temaet var en opplysning i Frøholms gårdshistorie for Mo trestegjeld om at min ff fm m var Jonette Nilsd Franck f i Domsokna i 1788 som datter av mestersmed Niels Francke og Anne Marie Kolset.Av tema 62 171 fremgår det at denne opplysningen er uriktig og at Jonette Nilsd Franck skal ha giftet seg på annet hold i 1822.Håper det som er fremkommet her likevel kan komme til nytte for andre 'Franck-forskere'.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.