Gå til innhold
Arkivverket

[#37249] Jeanne Calment (1875-1997)

Gjest Toril Zachariassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Zachariassen

Noen slektsgranskere som vet om anetavlen til verdens eldste person gjennom tidene, Jeanne Calment (1875-1997) fra Arles, Frankrike, er å finne noen steder?Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

To franske forskere (Michel Allard og Jean-Marie Robine) har nylig sporet Calments' slekt 5 generasjoner tilbake, på begge sider.Sitat: 'Drs. Robine and Allard have studied the familial aggregation of longevity among the relatives of the longest-lived woman Jeanne Calment, who died in Arles, France on August 4, 1997, at the age of 122 years and 164 days. For the purpose of their study they have identified 62 immediate ancestors of Jeanne Calment corresponding to 5 generations (two parents, four grandparents, eight great-grandparents, 16 great-great-grandparents, and 32 great-great-great-grandparents). Robine and Allard were able to validate the lengths of life for 55 ancestors out of these 62. They have found that the immediate ancestors of Jeanne Calment lived longer than the matched controls, especially on her paternal side. On the other hand, the parents of Jeanne Calment had lost two children in infancy before she was born, while her brother died at age of 97. Robine and Allard also collected genealogical data on familial longevity for the city of Arles where Jeanne Calment was born. Each of her ancestors had lived a remarkable 10.5 years longer, on average, than the mean age at death of people in the same region. They concluded that how she lived or what she ate was not the main factor in her great age, but that a rare constellation of longevity genes must have come together in one individual. Obviously, she also happened to avoid any misfortune which might have caused earlier death.'Robine and Allard ga i 1998 ut boken Longest Life: the 122 Extraordinary Years of Jeanne CalmentJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

En herlig historie om Jeanne og hennes advokat, Andre-Francois Raffray! :-) Når Jeanne var nærmere 90, så gjorde hennes advokat en avtale med henne om kjøpe leiligheten hennes på en 'kontingenskontrakt/avhengighetskontrakt' Han skulle da betale henne 2,500 francs i måneden (ca samme i NOK), til hun døde, og så skulle leiligheten bli hans.Dette var i 1965, og han regnet da sikkert med å flytte inn i den nye leiligheten i løpet av få måneder. Hun var da tross alt over 90 år...Advokaten døde i 1996, 77 år gammel. Da hadde han betalt på leiligheten i 32 år, og tilsammen betalt over det dobbelte av markedsverdi på den leiligheten! :-)Hans familie betalte fortsatt på leiligheten når hun døde i 1997...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skal stå et anetre om henne i Généalogie-Magazine n° 82, pp. 25-27 Men jeg har ikke sett det selv og vet ikke hvor en kan få ta i det.Eller her: Lenke mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Zachariassen

Takk for innspill. Jeg kom ingen vei på den franske linken din, men det er i alle fall en start. Takk.Historien om den advokaten er nesten for god til å være sann. Ganske utrolig å være så uheldig, som han var.Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må enten abonnere eller du kan kjöpe et gammelt nummer - nede til högre.Historien er sann, den har jeg hört för og lest om nå.mvh Kjllaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger ikke enkelte blader enda dessverre, men de har en bok om henne og flere andre kjente personer fra syd Frankrike. Ser ikke ut for at det er mye om hennes forfedre der: 24.39 euro Un parfum de Sud Luc Antonini Biographie, ascendance (toujours les 16 quartiers, mais souvent beaucoup plus ) et entourage familial (conjoints, descendants, frères, soeurs, cousins, etc.)de plus de 30 personnalités contemporaines nées dans le sud de ... En savoir plus Ellers så stiller de opp med tre gamle blader for et årsabonnement, men kan ikke tenke meg at det kan være av interesse?? Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Zachariassen

Tusen takk for arbeidet med å sjekke dette.Jeg får se hva jeg finner på. Men det som er sikkert er at hun var en særdeles spennende kvinne. Hun overlevde både datteren, ektemannen, svigersønnen og barnebarnet - i den rekkefølgen.Det jeg vet fra før av, om noen skulle kjenne til disse franske etternavnene, er at faren het Nicolas Calment, mens moren het Marguerite Gilles før hun giftet seg. Morfaren het visstnok Claud Gilles.Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.