Gå til innhold
Arkivverket

[#37256] Peder Pedersen, f. ca. 1754, husmann på Arnegaard i Nes Hallingdal.

Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Far til Tollef Pedersen Mattismoen, Peder Pedersen f. ca. 1754 og kona Rangdi Pedersdatter f. ca. 1758, var husmannsfolk med jord under Arnegaard i Nes ved folketellingen i 1801. Har noen kjennskap til slekten til disse videre bakover, eller har tips om eventuell litteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Tollef med foreldre og søsken samt sin farmor, Jøran Tomasdatter, i folketellingen 1801 LenkeJøran Tomasdatter er 87 år, f.ca. 1714 og i FS/IGI finner jeg denne innførselen:JORAN THOMMESDATTER Christening: 25 OCT 1716 Nes I Hallingdal, Buskerud, NorwayFather: THOMMES FINDSENMother: KARI VILHELMSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. jeg har ikke noen kirkebøker tilgjengelig her , men tror at denne Peder Pedersen som var født ca. 1754 , muligens kan være en sønn til Peder Mathiassen.Denne Peder Mathiassen var født på en plass under Grøsland i Flå i 1713. Jeg kjenner til at han reiste til en plass i Nes, som han like godt døpte Mathismoen. Etter sin far; Mathias Andersen.Det finnes pr. i dag lite lektyre for dette området, men det er på vei , og blir skrevet av Terje Østro.P.S. Mathias Andersen er en av mine aner. ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Tormod (3): Denne Peder du nevner finner vi i kirkebok nr. 2, Nes, Hallingdal, fol. 199a (Rull HF 414):*Dpt. Flaae 15.Febr.1756 - Peder Mathisen og Giøron Thomesdrs B: Peder. F: Kari Hilde, Peder Hilde, Peder Olsen, Peder Thorsen, Margit Pedersdr Hilde*.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.