Gå til innhold
Arkivverket

[#37278] Slekt fra Sør-Trøndelag- Oliva Fladaas ( Holtålen) sine forfedre

Gjest Monica B. Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica B. Lystad

Jeg søker etter forfedre til Oliva Kristine Fladaas, født 15.07 1875, Holtålen, Sør-TrøndelagHennes foreldre var: Ole Johnsen Moe og Marit Olsdatter Snean, muligens fra Soknedal. Har dessverre ikke fødselsdato på disse.Er det mulig å finne ut hvor hennes foreldre kom fra, og hvem som er deres foreldre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Det stemmer!Det er min søster som la ut det innlegget, men hun lyktes dessverre ikke med å finne noe særlig om besteforeldrene til Oliva...Vi står dermed helt fast på denne siden av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Prøver på en liten oppdatering.Her er det vi har av informasjon: Oliva Kristine ble født 15. juli 1875, og døpt i Singsås kirke 22.august samme år.Hennes foreldre var jernbanearbeider Ole Johnsen Moe fra Strinda og Marith Olsdatter Snean fra Soknedal. Disse to var ikke gift og Oliva var i tillegg sin mors tredje barn født utenfor ekteskap.Er det mulig å finne ut hvem foreldrene til Ole Johnsen Moe og Marit Olsdatter Snean var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Det var nok lurt av deg å oppdatere. Rørosbanen (Støren, Røros, Elverum, Hamar) var under bygging på den tiden Oliva ble født, og det er mengder av jernbanearbeidere å finne på de steder hvor 1875-tellingen finnes opp gjennom Gauldalen. Men Oliva er vel ikke å finne i tellingen, dvs. hun er ikke i Soknedal, Singsås, Ålen, Strinda eller Trondheim.Har du noen formening om hvordan hun fikk navnet Fladaas? Det finner Flatåsgårder i Soknedal, Leinstrand (nå Trondheim). Kanskje hun ble oppfostret på en gård som het Flatås eller hennes mor ble gift med en Flatås eller med en fra på en gård ved det navn.Jeg fant i går kveld en Ole J Moe i Trondheim, født 1853 i Bratsberg, Strinda. Hans far het Jon Moe og var født i Budal i Støren pr. gjeld, altså nokså nær Soknedal. Jeg finner igjen denne Ole Moe i FT 1900 med kone og mange barn (tror jeg).Det var bare noe løse tanker omkring dette som sannelig ikke er lett. Jeg skal finne igjen den Ole Moe jeg fant igår og legge en lenke dit.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Takk for hjelp!Jeg vet ikke hvor hun fikk navnet Fladaas fra, og jeg er mildt sagt dårlig på lokalgeografien i Trøndelag :-) Det er imidlertid ikke utenkelig at hun ble oppfostret som uekte barn eller at moren giftet seg med en Fladaas. Kan prøve å finne moren hennes i 1975 tellingen kanskje?Her er Oliva i 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en Marit Olsdatter 23 år på Sneen (Snøan) i 1865:LenkeSnøan ligger nederst i Soknedalen, men altså i Støren Sogn. Det burde jeg ha visst. Jeg har bygdebøkene for Støren (sogn) og hun er ikke nevnt under Snøan.Til orientering: Det gamle Støren prestegjeld omfattet Støren, Soknedal, Budal og Horg sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Er godt mulig dette er rette personer ja! Vanskelig tilfelle dette her, siden vi vet så lite om de. Deres foreldre er de eneste jeg mangler av mine tipp-tipp oldeforeldre...Kanskje jeg burde legge ut dette på arkivforumet? Fins det noen bygdebøker fra disse områdene forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Er ikke 100 % sikker her, men regner med at hun giftet seg i Trondheim. Barna er såvidt jeg vet født i Trondheim, og hun bodde der i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vet du omtrent når? Ev.når eldste barn ble født?Det går jo an å lete i kirkebøker for det aktuelle tidsrom i T. heim som allerede er skannet som Ila, Vor Frue og Domkirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Gjennom en lokal hjelper har jeg fått opplyst om at Oliva giftet seg 21.07 1901 i Trondheim Domskirke.Et av deres barn, Kåre (min farfar) ble født 18.10 1911 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Pussig. Lenka fungerer for meg. Den som skjønte hvorfor!Du går til skanna kyrkjebøker på den øverste mørkeblå linjen. Velg så fylke Sør-Trøndelag og da finner du Domkirken.Kanskje finner du også din farfar døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica B. Lystad

Fant det nå ja :-)Fant dessverre ikke min farfar,ser ut til at han var født litt for sent på året. De har bare scannet frem til mars/april 1911..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.