Gå til innhold
Arkivverket

[#37285] M&R. Grytten. Aslach Salvesen Nora f.c.1752 foreldre?

Gjest Olav A. Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav A. Nielsen

Aslach Salvesen Nora f.c. 1752 g. 30/5-1794 m. Inger Ommundsdtr Monen (fra Vennesla) f. 1774. De ble gift i Kr.sand og bodde også der i 1801. De fikk to barn, Ommund Aslachen Nora f. 1798 og Birte Christine Aslachsdtr f. 1800. Nå er riktignok Salve et nokså typisk fornavn i Agder og Rogaland, men jeg har ikke klart å finne noen annen gard som heter Nora enn den i Grytten. Er det noen som kan hjelpe med å finne Aslach Salvesens foreldre?Hilsen Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Finner på LDS Familysearch:Aslach Salvesen, født/døpt 9 juli 1752, i Lyngdal, Vest-Agder. Far: Salve Torjusen. Mor: MarenAslach Salvesen Oxendal, født/døpt 9 nov 1753, Kvinesdal, Vest-Agder. Far Salve OxendalAslach Salvesen, født 30 july 1754, Bakke, Vest-Agder. Far: Salve RannestadDette er de 3 kandidatene som dukket opp med søk på 1752 +-2 år. Håper det gir noen spor for å lete videre. Hvis ikke ville jeg prøvd et oppslag på giftemålet i Kristiansand, for å se om faren står oppgitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Som du sier er det flest med navnet Salve på 'Sørlandet'. Har sett etter Salve i Grytten, men finner så langt ingen. Ved FT 1801 finnes det ingen Salvesen i Grytten, men 3 på Sunnmøre.Hvor har du Nora fra?På FamilySearch finnes tre Aslag Salvesen som kan passe. En er født 1752 i Lyngdal, en f.1753 i Kvinesdal og en f. 1754 i Bakke. På FamilySearch finnes også giftet til Aslach og Inger, der er ikke Nora nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

En finner gardsnavnet Nora angitt i informasjonen gitt på FS (Vital Records Index som vel skal være avskrift av KB for Kr.sand?),i forbindelse med dåpen(14/1-1798) av første barnet Ommund Aslachen Nora. Har funnet de fleste av fadderne i den dåpen, og disse er enten fra Kr.sand eller Vennesla/Øvrebø. En av fadderne Kirsten Ulriksdatter har jeg dog ikke klart å plassere.De tre Aslach'ene som er funnet vest i Vest-Agder er jeg kjent med. Men gardsnavnet Nora klarer jeg ikke helt å legge bort.Hilsen O.A.Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Har du sjekket kirkeboka om det virkelig er Nora som står?Når det gjelder 'mine' som jeg har funnet på Family Search har år og dato stemt, men flere ganger vært feil(små og større) i avskrift av navn. Spesielt gards- og stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Nei, jeg har personlig ikke sett i KB for Kr.sand, men Torleif Odland har sjekket og mener at det står Nora, hvis jeg da ikke har misoppfattet hans email. For sikkerhets skyld har jeg bedt han bekrefte eller avkrefte at han fant gardsnavnet(?) Nora. Nora var tydeligvis ikke et navn som siden ble brukt i tillegg til farsnavnet.Hilsen O.A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ingen tvil, der står Nora både ved vielse og dåp. Som sagt Olav, dette er en liten nøtt. Til orientering, register over gårdsnavn på SAK har ikke dette gårdsnavnet i Agder, men de antydet at en kansje burde prøve Telemarken.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har kikket litt på F.T. 1801 for Telemark, og der finnes endel med navnet Aslach, ja Salvesen er også vellbrukt, men det er jo dette etternavnet da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Nora er vel selvfølgelig en feilskrift fra 1.innførsel og så er den kopiert videre på 2.T.O. Du så vel noe annet der også?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Nei faktisk ikke Knut,det er nok en liten nøtt som Olav har fått i fanget dette.Navnet Salve er jo ganske vanlig på disse trakter, men så har du dette Aslach da. Og i tillegg Nora.Har du et gått forslag kansje?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Forslaget mitt er følgende:1. 'Nora' : Presten har skrevet feil.2. Sannsynligvis: Nome i Øyslebø, eller lignende (har du lest riktig?).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg har lest riktigt. Tenkte også på Nome, men kan ikke finne noen navn på disse gårdene som kan gi noe riktig innfallsvinkel.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Tusen takk til alle for all hjelp. Jeg tror at jeg tør karakterisere denne saken som ganske vanskelig. Gardsnavnet Nora finnes i h.h.t. FT1801 kun i M&R, men navnet Aslach Salvesen peker mot andre deler av landet. Skrivefeil av gardsnavnet i kirkebøkene kan selvsagt aldri utelukkes. Det er imidlertid ikke noen ting som peker mot Nome i Øyslebø.(Har nettopp gått gjennom bygdeboka for å sjekke om jeg husket feil.)Derimot ville jo gardsnavnet Nore kanskje være aktuelt. Har også nettopp gått gjennom navnene til¨beboerne på samtlige Nore-garder nevnt i FT1801. Jeg fant ingen som passet.Hilsen O.A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr. 1: Inger Ommundsdtr. Monen (fra Vennesla) f. 1774.Fra hvor har du henne? Hun finnes ikke i Venneslaboken for noen av stedene Monen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Jeg fant på FS at Inger Ommundsdtr antagelig var datter av Ommund Olsen Monen f.c. 1752 og Berthe Ellevsdatter f.c. 1731(???) dsk. 1804 i Kr.sand.(Kilde: FS og Leewy's bøker fra Kr.sand) Hun hadde vært gift før. Ommund Olsen fant jeg ikke i Vennesla, men fornavn indikerer slektsskap med folk på et av stedene som ble kalt Monen. Hvor det var vet jeg ikke. Det kan kanskje ha vært på Vikeland der hvor Wallboard-fabrikken ligger idag. Det kan selvsagt også ha vært på f.eks. Moseidmonen.Hilsen Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siren Eldøen

Søker du etter Salve Nora på Family search finner du 2 personer. 1) Salve Aslaksen Nøra f.1712 Nora, Fyresdal, Telemark. Muligens Aslak Salvesens far? 2) Salve Aslagsen Nora døpt 1794 Kristiansand. Sønn av Aslag Salvesen Nora og Inger Omundsdr.MonenSiren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Tusen takk alle sammen! Dette sporet til Fyresdal skal jeg forsøke å undersøke nærmere. Er det noen som tilfeldigvis har bygdeboken for Fyresdal, hvis den finnes, og som evnt. er så snill å slå opp på Salve f.c. 1712 på Nøra.Hilsen Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis T.O. har sett på vigselen hva var da de øvrige navn der - forlovere? faddere?Videre er noen andre datoer kjent?Ellers så finnes det også en plass i Åmli som heter Nøra.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Torleif sendte meg navn på fadderne ved Ommunds dåp i 1798. Følgende navn fikk jeg oppgitt: (Alt i parantes er det jeg som har funnet og tilføyd.)Tørbor (Torborg) Nielsdtr.( f.c. 1743), Tarald Taraldsens hustru.(Han var født 1741 og var tømmermann) Ingeborg Gundersdtr (f.c. 1761), Børre Olsens hustru ( Han var født ca. 1761 og var bjelkehugger) Kirsten Ulriksdatter (finner ingenting mer), Omund Olsen Monen, Gunder Olsen, Bent Bentsen Sangesland. (Det siste fra Sangesland i Øvrebø/Hægeland og ikke fra Laudal)Giftemålet mellom Aslak(Aslach) Salvesen Nora f.c. 1752 og Inger Ommundsdr. Monen (Moen) ble inngått 30/5-1794.Jeg har også fremsatt ønsket om å få navnene på fadderne ved dåpen av eldste barnet Salve (nov. 1794?) Det er ofte at det ved første barnet står litt ekstra data innført i KB.Dette med at gardsnavnet Nøra også finnes i Åmli er et godt, nytt spor.Hilsen Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.