Gå til innhold
Arkivverket

[#37288] Torsten Einarsen Kornberg f. 1848 i Hof, Hedmark

Gjest Helena Wijk Bure
 Del

Recommended Posts

Gjest Helena Wijk Bure

Min fars fars far hette Torsten Einarsen Kornberg och föddes 1848 i Hof, Hedmark. Han far hette Einar Gundersen och modern hette Anne Torrisdotter. Alla upplysningar av intresse. Vänliga hälsningar Helena Wijk Bure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dette må være den Torstein Einarsen som blir født 20.02.1848 og døpt 14.03.1848 med foreldre Einar Gundersen og Anne Tørrisdatter Kornstad i Åsnes. (kalte han seg Kornberg seinere? Sammenheng med Kornstadberget?)Dagens kommuner Åsnes og Våler hørte før 1848 til Hof prestegjeld, og den tidligere Hof kommune har gått inn i Åsnes kommune.De samme foreldrene får barnet Olia Einarsdatter utenfor ekteskap 17.10.1844. De var også da på Kornstad.Jeg finner imidlertid ikke noen vielse på disse to i Hof.Men Einar Gundersen er nok den Einar Gundersen som blir født utenfor ekteskap 15.10.1822 som sønn av ungkar Gunder Mortensen Busk (to siste bokstavene av Busk borte i margen, men Bu godt leselig, og det skal nok være Busk)og pige Hellene Jogersdatter Karlstad. Einar blir konfirmert 1838, og er da på Austby.Anne Tørrisdatter er mer usikker, men jeg vil foreslå at hun er den Anne Tørrisdatter som blir døpt 14.06.1812 med foreldre Tørris Larsen og Olia Andersdatter på Karlstad. I kirkeboka er det 1813 lagt til et et par sider der presten tydeligvis har ført inn fødte som ikke er kommet med i kirkeboka. Der ser Anne ut til å ha kommet med for andre gang. Hun blir der sagt være født 21. mai 1812. Dåp ikke nevnt, men rimer bra med dåp på den første Anne. Foreldrene er de samme, men nå på Kvernmoen. Anne blir konfirmert 1827 og er da på Sønsterud.(Kilde: Kirkebok for Hof, Hedmark)Alle garder/bruk nevnt her ligger i samme del av Åsnes kommune som kalles Gjesåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helena Wijk Bure

Tusen tack Arild för ovärderlig hjälp!Torsten Einarsen Kornberg var stenarbetare och gifte sig med Sigrid Jonsdotter f. 1853 i Sveg, Härjedalen och de fick där barnen Emma Olivia 1879, Erik 1881, Johan August 1884, Anna Mathilda 1886 (min anmoder)och Signe 1889. Barnen hette Kornberg i efternamn. Namnet måste kommit av Kornstadsberget. Än en gång varmt tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.Beste hilsen Helena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.