Gå til innhold
Arkivverket

[#37289] Karl Oskar Riiser (Holm) f. 1864 fra Aurskog-Hølnad bodde i Oslo i 1900

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Kan det vere mulig å finne ut om det har vore skifte etter Inga Riiser. Det burde vel kanskje stå noe i skifte etter henne? Men hvordan finne ut noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Før Karl Oscar ble gift fikk han en datter Valborg Karlsdtr. Lenke Denne datteren har etterslekt. Valborg var en av dem som omkom i Breifossulykken i 1944. Valborg har en del etterslekt.Jeg har prøvt å fått kontakt med noen av dem som i dag kaller seg for Riiser og har fått oppgitt at alle dem som bærer dette navnet er i slekt med hverandre og at slekten opprinnelig kom fra Italia og Tyskland, og kom til Norge via Danmark.Jeg antar at både Henry og evn Dagny kan ha etterslekt, men hvor kan man finne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Adressebøker for Oslo :1936 Enkefru Inga Riiser,Motzfeldtsgate 17 3 etg 1939 Samme adresse1936 Fru Solveig Riiser (Skotøimagasinet Exelcior) Torshovgt 20 4 etg 1939 Samme adresse Henry Riiser står ikke oppført her1948 Enkefru Inga Riiser,Motzfeldtgate 17 3 etgSiden dødsfallsprotokollene har 60 års klausul kan det nok by på problemer å finne Ingas død der Mulig en direkte henvendelse til gravlunder i Oslo kan gi noe svar Med en dødsdato kan man se om det er en dødsannonse i avisen og om det der står navn på barn og event.barnebarnMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Først og fremst vil jeg takke for infoen så langt. Da antar jeg at Inga levde til rundt 1950, men nøyaktig kan man ikke være. Hun ble født i 1868 og kunne nok fått en høy alder. Det er ting som tyder på at Solveig Riiser har forandret etternavn, men om årsaken til det er at Henry døde eller at noe annet har skjedd er ikke godt å si?Du viser til Adressebøker for Oslo, hvor får man tilgang til disse?Er det forskjell på dødsfallsprotokoller og info om begravelser? Jeg har funnet info om begravelser helt frem til rundt 1980-tallet i Digitalarkivet under kyrkjebøker. Er det bare det at disse ikke er registrert for Oslo eller er dette pga at det er en sperrefrist på 60 år? som blir ulikt praktisert?Jeg har e-post: taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Adressebøkene for Oslo finnes på rullefilm i Statsarkivet i Oslo og Oslo ByarkivVet ikke om de kan lånes ut til andre arkiver,men det går vel an å høre med Statsarkivet i Bergen om de kan få disse på innlånNår det gjelder info om begravelser i digitalarkivet så er det nok spesielt flittige folk i Bergen som har fått dette digitalisert.Databasene med døde/begravede inneholder ikke navn på arvingerI en dødsfallsprtk.kan det være sensetive opplysninger om f.eks.adoptivbarn,særkullsbarn,dødsårsak osv.Den kommunale folketellingen for Oslo 1938,Torshovgt 20. Solveig Riiser. Her vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Oslo Byarkiv og høre om de kan gjøre ett enkelt oppslag,siden du bor en bit fra Oslo Det kan stå opplysninger der som f.eks.sivilstatus og event.barn.De kommunale tell.er tilgjengelige t.o.m.1947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at Henry og Solveig Riiser kanskje var barnløse siden det ikke er ført opp noen barn på deres adresse mellom 1926 og 1948? Jeg har info om at Solveig Riiser skiftet etternavn eå ett eller annet tidspunkt før hennes død. Jeg antar at Henry som var telegafist kanskje omkom under krigen? Siden dette paret ble gift i 1926 så ville det være naturlig at de hadde barn? men jeg vet ikke hvordan dette ble registrert den gang og om det bare var myndige personer som ble oppgitt på listene.Jeg har henvent meg til Aftenposten for å få vite om de har dødsannonse for Solveig og Inga Riiser, men det er ikke så godt å lese gjennom alle avisene på måfå? Kanskje det er et annet sted det lar seg gjøre å finne en annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvem er registrert i Adresselister for Oslo? Er det både barn og foreldre eller er det bare myndige personer? Dette kan gje svar på om Henry og Solveig Riiser hadde barn sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Solveig Håklev

HeiFra FT 1 desember 1931 Oslo Urtegt 26 3 etgInga Helga Marthine Riiser f.19/6-1868 Oslo enkeHenry Riiser f.3/7-1894 Oslo Sep. Radiotelegrafist,arbeidsledigDet står ett x ved sep.og her er det en anm;Hustruens navn og adresse: Solveig Riiser c/o H Olsen,Torshovgt 20 4etg 2 oppg.I FT 1 desember 1938 Torshovgt 20: Ole Henrik Olsen,husfar Helvine Olsen, husmor, Solveig Riiser datter,f.30/5-1903 Oslo,skilt. Expeditrise,Exelcior Grensen 19 Det er ikke listet noen barn her.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden det ikke var etterkommere der, da får vi håpe at der var etterkommere etter Dagny. Dagny var flere ganger over til USA, men sannsynligvis bare som turist. Jeg antar at hun ble værende her i Norge, men hvor ble det av henne?Hennes fulle navn var:Dagny Elfrida Riiser f.1896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.