Gå til innhold
Arkivverket

[#37292] Peder el Hans/Jens BUGGE, Randers (ca 1511-ca 1550): forfedre og etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det har vært, og er fortsatt, flere debatter på dette forumet om BUGGE-slekten, spesielt i Norge.Jeg har et ønske om at de som har noe å bidra med, eller som har spørsmål til temaet, kan konsentrere innleggene i denne debatten.Så langt vet vi at Hans Bugge (ca 1511-ca 1550), fra Randers i Danmark, hadde minst to sønner i Norge med etterkommere, prest Niels BUGGE gm Birgitte NIELSDATTER i Etne, og fogd Mogens BUGGE, gift med Anne Sahl Henriksdtr PIIL (enke etter Henrik PIIL), Bergen/Nordhordland til Vardø. Hva med Mikkel BUGGE?Her er lenker til noen av BUGGE-debattene i dette forum: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=36467&sok=bugge&startnr=&antall=&spraak=&nr=3&antinnlegg=6#anker>Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Skjønar ikkje kvifor du held fram med å gjera Niels og Mogens Bugge til søner av ein Hans? Nedrebø har synt til ei skriftleg kjelde frå desse brørne si samtid som omtalar Niels med patronymikonet Pederson. Eg meiner opphavet må vera ein ukjend Peder (Bugge). Det viktige spørsmålet før eg EVENTUELT vil vurdera eit anna syn er: Kan nokon i det heile syna til ei skriftleg kjelde som omtalar ein av dei nemnde herrane som Hansson eller Jensson? Eg har til gode å sjå noko slikt. Når namnet Hans 'sit såpass fast', så er det nok fordi dei første slektsbøkene som omtala Bugge-slekta, førde opp Niels Bugge som son til ein Hans Bugge. Seinare har den eine etter den andre ukritisk nytta opplysninga. Difor står dette oppgjeve veldig mange stader. Kjeldegrunnlag for noko anna enn Pederson saknar eg framleis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jan Oldervoll: Kan du endre tittelen på et tema?ok, da ser vi at forvirringen allerede er i gang, det skulle selvsagt stått, Hans / Jens / Peder BUGGE, eller noe slikt.Helt enig, Per.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, nå har Nedrebø endret tittel i tema, slik at innelggene 2 og 3 for så vidt ikke lenger er relevante i forhold til den videre debatten.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har dukket opp en problemstilling om hvorvidt Birgitte Nielsdatter Bugge var gift med Tolleiv Bjørnson Noreim, eller ikke. Se debatt Lenke innlegg 110-113 og her:OK, da bør vi jo få dette avklart før vi går videre i debatten. Jeg tolker YNs forklaring (110/112) slik:Niels Bugge hadde tre barn i live da gavebrevet ble utstedt:Vi kjenner navnet på to av dem, Hans og Birgitte.Så hadde han en datter til, som var gift med Tolleiv Bjørnson Norheim. For denne datteren var det Tolleiv som underskrev gavebrevet.Jeg forstår dette slik:Vi har ikke lenger en Birgitte Nielsdatter som Niels Bugges kone, eller har vi annen dokumentasjon på at NB var gift med en BN?NBs datter Birgitte var ikke gift med Tolleiv, fordi det var en av NBs andre døtre som var gift med han.Er dette riktig tolket?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For at vi skal ha et utgangspunkt for debatten videre så lister jeg nå opp følgende rekke, fra Hans/Jens/Peder BUGGE til hans barnebarn, så får vi supplere og trekke fra etterhvert: Hans (Jens/Peder) BUGGE ca 1511 - 1550Bosatt i (True, Onsild ?) Randers. 12 sønner?Bonde i (True, Onsild ?) Randers, DKFødt: 1511, (Jens) (Lars/Lauritz?) True, Onsild, DK? (us. foreldre)Død: 1550, Randers, DKFather: Lauritz BUGGE??Barn: A. Jens BUGGE B. Mogens BUGGE C. Niels BUGGE D. Mikkel BUGGE A. Jens BUGGE 1542 - 12 Apr 16121571, Kap. Rings. til -82, sen. Sognepr/Kannik Sognepr. Ringsaker 1582-. Prost Hedmark/Østerd.Født: 1542, Randers, DK ? (Larsen/Lauritzen ?) (usikre foreldre)Døpt: (Pederssøn ?) (Jenssøn ?)Død: 12 Apr 1612, Ringsaker, HEFather: Hans (Jens/Peder) BUGGE?Gift med 1) ukjentGift med 2): Karen Christensdatter HVID Viet ca 1570Gift med 3): Zephora PEDERSDATTER Viet: 13 Jul 1589, Tjerne, Ringsaker (Jørgen Kruckow holdt festen ?)Barn:A 1. Anne Christine BUGGEA 2. Erik Jensen BUGGEA 3. Peder Jensen BUGGEA 4. Henrich Jensen BUGGEA 5. Niels Jensen BUGGEA 6. Karen Jensdatter BUGGEA 7. Mickell Jensen BUGGENote: Jens (Lauritzsøn) Bugge og hans søster Johanne Lauritzdatter Bugge (ugift) deltok den 8 sep 1594 i 'det fornemme bryllup' på Hallingstad på Toten, da Thomas Laugessøn giftet seg. B. Mogens BUGGE Ca 1545 - ca 159420 Jun 1594, Tok borgerskap i BergenFogd i Nordhordland 1569-1574Født: Ca 1545, Randers, DK (Hanss./Jenss./Lauritss.?) (us. foreldre)Død: AFT ER 1594, Vardø, Finnmark ? (Bergen ?)Father: Hans (Jens/Peder) BUGGEGift med Anne ZAHL Henriksdtr PIILBarn:B 1. Jens Mogenssøn BUGGE C. Niels BUGGE, ca 1545 - 1613CA 1575, Kom til Etne fra Fana. 11 barnSogneprest i Etne 1603-12Født: Ca 1545, Randers, DK ? (usikre foreldre)Døpt: (Lauritzsøn ?) (Pederssøn ?) (Jenssøn ?)Død: 1613, Kambo, Etne, Sunnhordland('Første Bugge i Norge')Father: Hans (Jens/Peder) BUGGEGift med: Birgitte NILSDATTERViet: ca 1575Barn: C 1. Hans Nielssøn BUGGE C 2. Birgitte Nielsdatter BUGGE C 3. Christen Nielssøn BUGGE C 4. Mette Nielsdatter BUGGE C 5. Thomas Nielssønn BUGGE C 6. Sara Nielsdatter BUGGENote: Niels ble den 22 Okt 1570 ordinært i Korskirken som resid. kapellan i Fana. Ved gavebrev av 13 Aug 1606 skjenket han 200 rdl. til Latinskolen i Bergen. Han eide 'Sædegaarden Bielland', som ble overgitt ham av tidligere fogd over Lister, Hans Teiste. D. Mikkel BUGGE 1547 - ____Bonde ved RandersFødt: 1547, Randers, DK ? (Lauritsen ?) (usikre foreldre)Døpt: (Mikal/Michael)Father: Hans (Jens/Peder) BUGGEusikker frue Viet ca 1580Barn: D 1. Lauritz Michelsen BUGGE D 2. Søren Michelsen BUGGE D 3. Christen Michelsen BUGGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om Sahl som mulig familienavn til Anna/Anne har jeg funnet flg i Danmark;Johann Johansen SCHRÖDER. Sahl sogn. (Bjert), Ringkøbing amt. død 29.04.1664 Aller sogn. (Aller), Haderslev amtgm Elisabeth SUDEROW. Rostock, Mecklenburg. død Aller sogn. (Aller), Haderslev amtJohann Olsen SCHRÖDER. Oksbøl sogn. Sønderborg amt. død 1634 i Sahl sogn. (Bjert), Ringkøbing amt.gm Christine HUGGER. Sahl sogn. (Bjert), Ringkøbing amt. død i Sahl sogn. (Bjert), Ringkøbing amt.Tøge HUGGER. død 06.11.1611 Sahl sogn. (Bjert), Ringkøbing amtgm Thyra ?? død Sahl s. (Bjert), Ringkøbing aog så dette, på en eller annen oversikt:1515 ; Hvas (af Ormstrup) Erik Jensen af Ormstrup, Sahl sogn, Houlbjerg herred (lever 6.6.1516 (og 1519 ?)) ; Ormstrup hovedgård Sahl sogn, Houlbjerg herred ; Sahl sogn Houlbjerg herredDette betyr vel at Sahl i Danmark er et sogn, som ligger i Houlbjerg herred og i, Ringkøbing amt.Zahl med Z gir nesten ingen treff, men vi har den norske Zahl-slekten i Nord-Norge, visstnok beskrevet her: Jæger, Olaf: 'En del genealogiske og personalhistoriske opptegnelser om slekten Zahl fra Nordvika på Helgeland'. 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(5:) Etnepresten (1603-12) Niels Bugge (ca.1545-1613) hadde vel også en datter Sara, som (rundt 1630 ?) ble g.m. Anders Jensen Brose, S.prest i Kinsarvik (Ullensvang ?) 1619-1641 og senere S.pr. i Fjellberg 1624- (1641-?) -62. Prost i Hardanger ?Stemmer det at Niels og Birgitte hadde flg. barn: Barn: - Hans f.ca.1575 - Birgitte f.ca.1580 - Christen f.ca.1585, - Mette f.ca.1590 - Thomas f.ca.1592, - Sara f.ca.1595 ?Christen og Thomas er vel da døde på tidspunktet for gavebrevets utstedelse. Og da var det kanskje Mette som ev. var g.m. Tolleiv Noreim ?Stemmer det at Tolleiv Noreim (med denne Nielsd. Bugge) hadde flg 9 barn: - Anna, - NN, - Jon, - Sakarias ca.1595 (barn: Marit, Tolleiv, Brita, Anna, Hans, Kari, Lisbet f.ca.1622), - Elisabeth ca.1600, - Anna ca.1605, - Bjørn 1620, - Nils 1624, - Johannes 1626 ?(1:) Hva er kilden for benevnelsen 'Anne Sahl Henriksdtr PIIL' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anna Sahl Henriksdtr Piil benyttes av Absalon Pedersønn Beyer, men jeg må si etter å ha jobbet meg gjennom danske, svenske og tyske navneregistre fra senmiddelalderen, at jeg mer og mer tror det er SALIGE og at Henriksdtr er blitt et patronymikon etter hennes 1. mann Henrik PIIL. Det hjelper selvsagt ikke for å finne hennes opphav, heller tvert imot. Det andre har jeg svart på her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du skriver i deb. 37060 at 'vi plutselig har 'mistet' både Niels' kone Birgitte og Tolleiv's kone Birgitte. Hvem har sagt at Niels Bugge ikke var g.m. Birgitte Nilsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Slik jeg forstår Nedrebø, så mener han at gavebrevet er underskrevet av 1) konen (uten navn) 2) datteren Birgitte 3) sønnen Hans 4) svigersønnen Tolleiv. Det betyr selvsagt ikke at det kan utelukkes at Niels Bugge var gift med Birgitte Nielsdatter. Det spørs jo hvilke andre kilder som er blitt benyttet av slektsforskerne opp gjennom tideme, enn dette gavebrevet. 'Alle' har jo tolket teksten i gavebrevt likt, at Niels hadde både en kone og en datter som het Birgitte og at datteren var gift med Tolleiv Bjørnsen Norheim.Hvis Nedrebøs forklaring er korrekt, det får vi vel kanskje aldri svar på, så er ikke jeg en BUGGE lenger, siden jeg har Tolleiv og Birgitte som forfedre. Jeg har ikke Ståle Dyrviks Etnebøker 1 og 2 for hånden, men det blir spennende å se hva han har skrevet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er du sikker på at Tolliev var g.m. en 'Birgitte' ? Hvis han var g.m. f.eks. Mette Nielsdatter (Bugge) er du jo fremdeles en Bugge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var det, da. Vi får håpe vi får en avklaring fra dem som har forsket på dette, og det skal visst være Steinar Marvik, se Nedrebø Lenke 110 og 112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg må undersøke kildene igjen mht Jon Tolleivson Norheim/Marta Heljesdatter og Tolleiv Jonson Skjold/Eli Torkjellsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref. innlegg 8, siste linje. Som også jeg har spurt om i innlegg 69 i debatt 37060 ville det vært interessant og visst nøyaktig hvilken kilde som omtaler Anna Piil som Henrichsdatter. Det er vel ganske vesentlig å få vite hvorvidt hun er en Henrichsdatter, eller en Henrics, dvs. datter av en Henrik eller gift med en. Dette spørsmålet er jo ennå ikke besvart i f. eks. innlegg 71 eller 90, eller her i innlegg 10. Hvor skriver APB Henrichsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

10 og 17: Jeg finner det ikke igjen nå hos APB. Nei, sannelig, jeg vet ikke. Vi får håpe at THomas forteller hvor han har det fra, men jeg ser at mange private nettsider opererer med Sahl/Zahl. Han skriver vel og merke visstnok i innledningsinnelgget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 114 i debatt 37060: Anders Jensen Brose, S.prest i Kinsarvik (Ullensvang ?) 1619-1641 og senere S.pr. i Fjellberg 1624- (1641-?) -62. Prost i Hardanger var vel g.m. Sara Sørensdatter (Abt 1580-1667), datter av Borgermester i Bergen 1612-21,rådmann 1607, toller 1604-, byfogd 1603-12, fogd Jemtland -1602 Søren Sørensen d.e. (d. 10 Feb 1621)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tollef Bjørnsen Noreim var gift med en datter av Niels Bugge da han i 1606 undertegnet gavebrevet. Tollef hadde barn tilsynelatende født i to puljer, fra Sakkarias, født ca. 1595 til Anna, født mellom 1605 og 1610, og så barn født fra ca. 1620 til ca. 1630. Kan disse to gruppene ha hatt samme mor? Hun ville i så fall få barn over en periode på mer enn 30 år. Det er kanskje teoretisk mulig, men overmåte lite sannsynlig. En langt mer rimelig gjetning er at Tollef B. var gift to ganger, og at det bare er de eldste barna som var barnebarn av Niels Bugge.Hva het så denne datteren av Niels Bugge som ble gift med Tollef Noreim? Vi ser at de eldste barna til Tollef Noreim alle synes å ha døtre med navn Lisbet/Elisabeth. Dette beviser selvsagt intet, men skulle åpne for en mulighet.Niels Bugge var slett ikke far til Sara Søfrensdatter, gift med Anders Jensen Brose. Sara var borgermesterdatter fra Bergen, og innblandet i en lang prosess, gjengitt i Sunnhordland tingbøker, der slektsskapet i detalj utredes.Ståle Dyrvik sier i første bind av Etnesoga (side 407) at 'Niels Pederssen Bugge, fødd ca. 1545, død 1612, gift med ukjend kvinne.' Forgjengeren til Niels som sokneprest i Etne het Hans. Niels Bugges sønn het Hans. Datidens pensjonssystem for presteenker tilsa at de etter utløpet av deres 'Nådesår' skulle gifte seg med den neste presten i kallet, om det da ikke fantes en prestedatter som skulle forsørges. Den rimeligste gjetningen om Niels Bugges (første) kone skulle derfor være at hun kan være enke etter/datter av forgjengeren sokneprest Hans. Antydningen enkelte steder om at Niels Bugge var gift med en datter av Hans Teiste er absurd! (Hans Teiste hadde langt fra alder til å bli bestefar midt på 1570-tallet.)Det finnes så vidt jeg vet ikke det minste kildebaserte holdepunkt for å føre opp Christen, Mette eller Thomas som barn av Niels Bugge. Bondesen har ristet dem ut av ermet, og satt dem inn i sin fantasirike bok.I skattelistene for Skånevik 1610-11 dukker det opp en 'Amund Bugge', men han kan heller ikke med rimelig grunn tilbakeføres til denne familien.Biskop Coldings kopibok har (side 153-154) gjengitt et brev datert 4. mai 1613 om at Hans Nielsen Bugge er innsatt som sokneprest i Etne etter sin avdøde far Niels Bugge. Jeg antar at kallsprosessen har tatt tid, og at det derfor er rimeligst å si med Ståle Dyrvik at Niels Bugges dødsår rimeligst kan settes til ca. 1612.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skal vel være 1666: Fant dette: '1666 Sara Søfrensdtr. Sal: Hr. Anders Jensens lod ved sin søn Erich Andersen for Retten indlegge brev som lydelig blef oplæst, hans Exclense Hr. Cancolor Petter Redtzes fuldmegtig Peder Andersens udstedte kiøbe og skiøde brev til hende på efterfølgende gårde og eiendomme her i Vaags skibrede: nemligStenevig bøksel halvanden daler penger Hegerholms bøksel halvanden daler penger Kalfuenes bøksel halvanden rigsdaler Fagerbakke bøksel halvanden rigsdaler og 1 bismerpund laks Driffuenes bøksel thre rigsdaler og tre ort.1780 Dei som handla hos Bent Olrich i Bechervig. På Selbiørn Øen var det 24 mann, av desse var 19 leiglendingar under Bechervig. Dei 5 var sjølveigarar.Austevoll Gard og Ætt I, side 11' LenkeDet er vel Lampe da som har ledet så mange til å tro at hun var en Buggedatter, ser det er og de som opererer med Söfrensdtr. Bugge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er mange feil hos Lampe, og mange feil hos Bondesen. Og disse feilene er gjentatt igjen og igjen i langt over 100 år. Feil som er kommet på trykk har en ufattelig evne til å overleve, akkurat som datavirus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.