Gå til innhold
Arkivverket

[#37292] Peder el Hans/Jens BUGGE, Randers (ca 1511-ca 1550): forfedre og etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(19:) Hadde Etne-presten (1603-12) Niels Bugge overhode en datter Sara ? Jeg har notert meg flg. barn: - Hans f.1575 (underskrev gavebrevet i 1606), - Birgitte f. 1580 (underskrev gavebrevet i 1606), - Christen f.1585, - Mette f.1590 (var det kanskje henne som var g.m. Tolleiv Noreim ?), - Thomas f .1592, - Sara f.1595.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Rotvoll Tautra

Nei, han hadde nok inga dotter Sara. For å repetera meg sjølv: Det var nok ikkje fleire born etter denne Etne-presten enn dei me finn 'referanse' til i det mykje omtala gåve-brevet.Du skriv at du har notert borna Hans, Birgitte, Christen, Mette, Thomas og Sara. Kva kjelde har du for dette? Som tidlegare skrive, eg har til gode å sjå skriftlege kjelder som nemner Christen, Mette, Thomas eller Sara eller gjer det sannsynleg at personar med desse namna skulle ha høyrt til i borneflokken til Nils Bugge. Det var Bondesen som i si Bugge-bok førde opp desse namna som born av Nils Bugge. Mange andre har skrive det same seinare, men då tydelegvis med Bondesen som si kjelde, utan å ha gått Bondesen nærmare etter i sømene. Sjå kva Nedrebø skreiv om Bondesen si bok lenger oppe i denne tråden!Til tanken om at kona til Tolleif Norheim kunne ha heitt Mette: Kvifor dukkar då ikkje dette namnet opp på nokon av borneborna til Tolleif Norheim? Eg saknar anna grunnlag for namnet Mette enn det som Bondesen har skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Tolleifson på Milja var tema lenger oppe i tråden: Steinar Marvik har skrive to artiklar om denne karen. Eg var sikker på at eg hadde kopiar av artiklane, men har i ettermiddag ikkje klart å finna dei. Derimot har eg funne referansar, for dei som vil sjekka opp:- Ætt og Heim 1979- Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 1983, hefte 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anders Jensen Brose's kone Sara fikk den 12 Sep 1660 (2 år før sin manns død) skjøte på Selbjørnsgårdene i Fidje, som hun skal ha solgt i 1670. Stemmer dette, tro (sett i sammenheng med opplysninger (over) om at hun skal være død i 1667), eller var det hennes arvinger som solgte ?Og hadde Sara en (yngre) søster Anna, som var g.m. borgermester i Bergen, Rasmus Lauritzen Stoud ?Var Søren Sørensen (d.y.) en sønn av borgermester SS ?Og så var det Sara Sørensdatter og Anders J. Brose's datter Anna, som såvidt jeg skjønner var g.m. Bent Michelson Sandbech. Var hun også (før det) g.m. Peder Pedersen Aalborg, eller foreligger det her en sammenblanding med Anne Andersd. fra Skånevik (som såvidt jeg vet var g1. P.P. Aalborg, g2. Steindur Taraldsson og g3. Peder Rasmussen Løgits) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

foreslår at det eventuelt opprettes en ny BROSE-tråd, hvis ikke blir denne debatten minst like lang som LenkeDette fordi jeg forstår på Nedrebø og Rotvoll Tautra at den direkte forbindelsen mellom BUGGE og BROSE ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 27 og 31: Jeg har tidligere notert at Sara Søfrensdatter var Maren Andersdatters tremenning, og at deres mødre (h.h.vis Sara Mikkelsdatter og Margrethe Mikkelsdatter) var kusiner og ikke søstre. Hva er feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgarmeister Søfren Søffrensen og familien hans er omtala i i Bergens Historiske Forenings Skrifter 1922-25, s. 28-31. Eg har ikkje kopi av artikkelen for handa, men hugsar at ungane hans stod opplista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg skulle ha satt et spörsmålstegn i 31!Jeg vet jo ikke om Sara og Margrethe som begge heter Mikkelsdötre var söstre.Sara Mikkelsdtr var andre konen til Söfren Jensen, borgermester i Bergen og mor til Sara Söfrensdtr som ble gift med Anders Jensen Brose. (etter det jeg har forstått)Margrethe Mikkelsdtr gift med Anders Jonsen (sokneprest i Skånevik) er mor til Maren Andersdtr. etter hva likeprekenen over henne sier. Maren g1 med Hans Nilsen Bugge og g2 med Samuel Jakobsen Bonde. Hvem av de to - hvis ikke begge - var datter til Mikkel Jensen (borgermester i Bergen) og Maren Gotskalksdtr.?Jeg vet absolutt ikke hva som er rett. Det logiske er da at Margrethe Mikkelsdtr ihvertfall er datteren ettersom hun kaller en av sine dötre for Maren.Hvem er da foreldre til Sara Mikkelsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne Anne Andersdatter (1609-1653) fra Skånevik var d. av sogneprest i Skånevik 1591-1639, Anders Jonssøn (1559-1639) fra Viborg, DK, og (hans 2. kone ?) Margrethe Michelsdatter (g. 4 Okt 1601) (d. av Michael Adriansen Falkener).Inntil ca. 1591 bodde Margrete hos sin moster Maren Gotschalksdatter, g.m. Michel Skriver (borgermester i Bergen). Etter mannens død (i 1639) skal Margrethe ha flyttet til gården Milja, som var eid av hennes 'cousin' (fetter ?) Hans Bugge. (Dette må vel være Etne-preste Hans Nielsen Bugge ca.1575-1637/1639). Hvordan var dette 'cousin'-slektskapet, mon tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det var vel Sara Mikkelsdatter som var datter av borgermester Mikkel (Michel) Jensson (Skriver) og Maren(ne) Gottskalksdatter, mens Margrethe Mikkelsdatter var datter av Maren)ne Gottskalksdatters søster, som jeg ikke har navnet på. Gottskalksdøtrenes mor var vel Sigri Einarsdatter (d. ca. 1590).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir Sara Söffrensdtr og Maren Andersdtr tremenninger som du sa tidligere.Er det noen som vet hvem denne Gotskalk var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det jeg fant om borgermester Søffren Søffrensen:Fogd i Jemtland 16021602 gift første gang med Margrethe Glad, datter av borgermester i Oslo, Oluf Glad1607 gift andre gang med Sara Mikkelsdatter Jensson, datter av Mikkel Jensson og Mar GotskalksdatterBorgerskap, toller, byfogd, rådmann, borgermester i Bergen.Død 10.2.1621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var lenke til det jeg satte opp i # 26 og som Nedrebö bekreftet i # 27.Men bedre å få det svart på kvitt.Har du greie på hvem far til Maren Gottskalksdatter og hennes ukjente söster var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Før vi avslutter Søffren Søffrensen helt så nevner jeg flg fra BBH II, s. 254-255:'Over 1/3 av byrådsmedlemmene i denne tiden-og da i første rekke de av dansk herkosmt-hadde tidligere vært i kongelig eller adelig tjeneste som fogder, stiftsskrivere, slottsskrivere eller tollere.'så henvises det til s. 861 der det står:'Vi skal her bare nevne noen typiske eksempler: Søfrenm Søfressøn var i 1590-årene Ludvig Munchs fogd i Jemtland og var innblandet i omfattende stridigheter med allmuen der. I 1602 løste han borgerskap i Bergen. Året etter virket han som toller og sisemester i byen og i Sunnhordland, samtidig som han var blitt rådmann. Senest i 1604 var han likeledes ansatt som byfogd (sml. bl.a. Olaf Sollied: Borgermester Søfren Søfrenssøn, BHFS, nr. 31, 1925).'videre på samme side i forbindelse med innbyrdes giftermål mellom rådmannsslektene:'Laurits Hanssøn var av adelig familie og ble gift inn i en adelsslekt. Hans datter inngikk ekteskap med dansken borgermester Michel Jenssøn. Deres datter ble i neste omgang gift med borgermester Søfren Søfrenssøn som tidligere hadde vært gift med datter av borgermester Oluf Glad i Oslo. To av Søfrens døtre ble gift med de to danskene borgermester Rasmus Lauritssøn Stud og rådmann Ove Wogenssøn. Rasmus Lauritssøns ene datter ble viet til dansken, rådmann Henning Hanssøn Smit , hvis brødre Hans Hanssøn Smit og Peder Hanssøn Smit ble henholdsvis borgermester og rådmann....I Søfren Søfressøns familie finner vi også svigersønnen byfogd Paul Laritssøn, byskriver, senere stiftsskriver, Anders Madssøn og lagmann Hans Glad'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sara Søfrensdatter (g. Anders Jensen Brose) er altså tremenning av Maren Andersdatter (Hans Nielssøn Bugges 2. kone), gjennom sine mormødres far Gotschalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(31:) Såvidt jeg skjønner er altså ikke Sara Søfrensdtr. en søsterdatter av Magrethe Mikkelsdtr., men en 'kusine-datter'. Gotschalk-døtrene var altså g.m. hver sin 'Mikkel': Michel Jenssøn og Michel Adrianssøn Falkener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(45:) 'Koch' kommer av at 'noen' mener/mente at Anne Bjørnsdatter var d. av presten Bjørn Jensen Koch, og ikke (som man nå visstnok har påvist) av Bjørn Oddsen Noreim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av innleggene her framkommer motstridende opplysninger om moren til borgermester Søren Sørensen's 2. kone Sara Michelsdatter (f. rundt 1585 ?). Var hun datter av Michel Jenssøn (Skriver) i hans (første ?) ekteskap med (rådmannsdatteren ?) Maren Lauritzdatter (Hanssøn) eller i Michel's (andre ?) ekteskap med Maren Gotschalksdatter ?Og hadde virkelig Søren Sørensen to døtre med (nesten) samme navn: Anna (g.m. borgerm. Rasmus Lauritsen Stud) og Anne (g.m. rådmann Ove Wogenssøn) ? (Samt altså en datter NN, g.m. byfogd Paul Laritssøn og datteren Sara (fra 2. ekteskap) g.m. Anders Jensen Brose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(67:) Hvordan kommer forøvrig byskriver, senere stiftsskriver, Anders Madssøn og lagmann Hans Glad inn i Søfren Søfressøns familie ? Svigersønner de også ? (Lagmann Hans Glad er vel født rundt 1570, og barna til Søfren ser ut til være f. etter 1602 !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Anders Madsen var ant. bror av Anne Sørensdatters svigersønn Christen Madsen som var g.m. Gjertrud Rasmusdatter Stoud. Og Hans Glad var ant. Søren Sørensens svoger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, selvfølgelig: Oluf Eriksen Glad (borgermester i Oslo) og Margrethe Pedersdatter hadde (bl.a.?) barna Anna (g. Oslo-bisp Jens Nielssøn), lagmann Hans Glad (var Hans far til handelsborger Oluf Glad død 1634, g. Anne Iversen fra Norddal, Sunmøre ?), Margrethe (g. borgermester i Bergen, Søren Sørensen) og Sidsel (g. borgermester i Oslo og lagmann over Oplandene, Berthel Christensen Mule).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.