Gå til innhold
Arkivverket

[#37292] Peder el Hans/Jens BUGGE, Randers (ca 1511-ca 1550): forfedre og etterslekt

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

God kveld,ja nå ser det ut for at to av debattene jeg ahr gående begge handler om GuttormLenkeNå har jeg så mange baller i luften at det begynner å gå i ball for meg med hvilken debatt jeg er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(99:) Av annen diskusjon her på DA framgår at det ('av noen') anses tvilsomt at biskop i Stavanger, Jon Guttormsen, er s. av lagmann Guttorm Nilsson i Bergen. (Biskopen skal ha hatt en søster Gudrfrid Guthormsdatter. Var hun g.m. lagmann i Stavanger Christopher Niels. Grønn(ow) ?).Lagmann Guttorm Nilsson skal ha vært g.m. en Guðrið Finnbogadottir (ingen barn med henne), og dessuten hatt en frilleson Nils hvis sønn i 1557 ble tilkjent arven etter farfaren.Lagmannen's far, Nils, er han identisk med Nils Ragnvaldson (ca.1425-1497) på Torsnes i Jondal, Kvinnherad (født i Stockholm) (g. Herborg Bårdsdotter), som hadde sønnesønnen Anders Guttormsen, død på Færøyene i 1543 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per (innlegg 75):Kan det være at Bertel Christensen Mule istedet var g.m. Sidsel Olofsdatter Holck? (Datter av lagmann Olof Lauritzen Holck og Ingeborg Haraldsdatter? Det finnes vel to muligheter. Det eneste jeg har som kan belyse forholdet er at fogd over Gudbrandsdalen Jørgen Jørgenssøn tok ut herredagsstevning mot henne som enke og hennes medarvinger: 'hr. Evert Hiort paa Stange paa sin hustrus vegne, hr. Christen Mule, sogneprest til Vaage prestegjeld i Gudbrandsdalen, paa sine egne vegne, hr. Peder Christenssøn, sogneprest til Slidre prestegjeld, paa sin hustrus vegne, Hans Mule, Oluf Berthelssøn, tjenendes i Trondhjems len, samt alle andre bemelte afg. lagmands (Berthel Mule) arvinger, deres formynder, som umyndig endnu kunde være, for en dom på Hamar lagting Toketirsdag 1620'. (E. A. Thomle: Lidt om familien Glad i Norge, NPT Hefte 4, s. 325-26, Cammermeyer, Christiania 1909)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har også sett at Sidsel Olufsdatter 'Holck' er nevnt som 'alternativ' til Sidsel Olufsdatter 'Glad' som kone til Bertel Mule. Vet man at/om rådmann i Tønsberg (1579-), lagmann / borgerm. Fredrikstad (1599-) Oluf Lauritzen Holck og Ingeborg Haraldsdatter (g. Tønsb. 1574) hadde en datter Sidsel/Celcilie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Sidsel Holck,Jeg har notert meg at på vigerust.net fremkommer en Sidsel Holck som Marqve Lunts hustru og Henrik Lunts mor på Trond Teistes slektstavle:'Hendis Mormoders Fader var Erl: og Velb: mand Hendrick[?] Lunt til Luntzgaard som var Erl: og Velb: mand Marqve Lundt til Lundtzgaard og Velb: Fru Sidtzel Holck af Gammel Gaard deris Søn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sorry, det skal være Fru Karen Friis (Trond Teistes 1. kone) sin slektstavle.Henrik Lunts datter er iflg samme slektstavlefru Helvadt Lundt af Lundtzgaard paa Alsen gm Jesper Multing til Holmegaard,deres datter igjen Fru Helle Multing af Holmegaard paa Langeland gm Daniel Friis til Lundvigsgaard i Nedernes Lehn (Karen Friis foreldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det har vært sagt lite om presten Jens Lauritsen Bugge, Ringsaker, i denne debatten.1) Kan noen redegjøre for hvorfor Jørgen Kruckow til Tjerne den 13.7.1589 holdt bryllup for Jens Bugge og Zephretz?2) Er det noen som har dokumentasjon på at Jens kan ha vært bror av Niels og Mogens, altså sønn av vår Peder (Hans/Jens)?Og hva med den nevnte sønnen Mikkel boende i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(105/106:) En overfladisk kikk på kronologien viser at en ev. Sidsel Holck g. Marqvard Lund må ha levd flere generasjoner (rundt 80 år) før den i innlegg 104 nevnte 'Sidsel Olufsdatter Holck'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(107:) Dette har jo vært gjenstand for en omfattende debatt annesteds her i Debattforumet, og det har vært lansert en hypotese om at Zephora Pedersdatter kan ha vært datter av Lensherre til Skjeberg, ØF (1589-1608), Peder Brockenhuus (ca.1543-1608) til Hovinsholm (1580-83) samt til Værnø Kloster og Sande (Østfold) (muligens g.m. Elsebe Mogensdatter Juel), noe som ville gjort Jørgen Kruckow (som var g.m. Margrethe Eilersdatter Brockenhuus) til Zephora's (inngiftede/fille-) onkel. Og det kunne vel være grunn til å 'bla opp' til bryllupsfesten på Tjerne, Ringsaker, den 13 Jul 1589 ?Jørgen Kruckow og hustru Margrethe var (i tillegg til bispen) brudemann/-kvinne for brudeparet (Hr. Thomas Laugessøn / Margrethe Olsdatter Reersen) den 8 Sep 1594 i 'det fornemme bryllupet' på Toten (Hallingstad eller Hanestad ?), der forøvrig Ringsaker-presten Jens (Lauritzsøn) Bugge og hans søster Johanne Lauritzdatter Bugge (ugift) deltok som gjester. Men alt dette står som sagt å lese i 'den andre' debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Per, som på en utmerket måte har klart å luke unna mye usikkerhet og myter vedr BUGGE- og NORHEIM-slektene, og gjort dette tilgjengelig på sin nettside www.nermo.org, - med unntak av at Tollef Norheims 2. kone var NN Jonsdtr HELGELAND, noe som jeg, og flere med meg, venter på at Rotvoll Tautra skal redegjøre for. Eller har du Per funnet dokumentasjon for dette?Mvh Arnfrid på Bierget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er på ingen måte min innsats som eventuelt har bidratt til å fjerne usikkerhet eller myter rundt Bugge- og Nor(h)eim-slektene, det er det andre som får ta æren for. Og noen dokumentasjon vedr. Tollef's 2. kone kan jeg heller ikke oppvise ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.