Gå til innhold
Arkivverket

[#37308] Leonard Schrøder Evensen fra Solund i Sogn

Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiLeonard skal være født 1906 i Solund i S/F. Dette er bror av bestefaren til en venn av meg. Jeg prøver å finne ut hvem som var foreldrene til Leonard, for på denne måten å få kartlagt litt mer av slekta. Leonard Schrøder Evensen var kommunist og valgte å ta sitt eget liv da han ble tatt av Gestapo. Finner litt info om han på sidene til NRK, men ikke nok til å finne hans slekt. Han står i fylkesleksikonet til NRK oppført fra en gård Enstad i Bøvågen, men jeg finner ingen spor. Håper noen kan hjelpe.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har funnet ut at gården Enstad er den samme som gården Krakken. Men finner ingen ting i 1900-tellingen som bringer meg videre. Så mye tyder på at Schrøder Evensen var født et annet sted og så kom til Solund, uten at dette er sikkert.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Schrøder Leonhard Sverreson Evensen er i 'Våre falne' oppgitt født i Solund 17. september 1906 som sønn av Sverre Evensen Pauli og Lovise født Johnsen. Fødestedet og fødselsdatoen er også oppgitt slik ved datterens fødsel i 1940.Han kjøpte et bruk på Einstad (Krakken) i Solund i 1937.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ifølge mine opplysningar var Sverre Evensen f. 1883 (Dumbebotten u.) Dumba, Solund og gift (når?) med Lovise Jonsdtr., f. 1877 Storevik u. Grønnevik, Solund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takker så mye, da er jeg et lite skritt videre. Men det ser ut til at dette må være en familie som flytter en del på seg. For finner ingen spor etter Sverre. Håper fortsatt at det er noen som sitter på mer info.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, dette var ikke lett. Jeg fant Sverre's kone Lovise Jonsdtr. som døpt Fylkesarkivets web-database: Hennes døpenavn er Lise Oline Jond. døpt i 1879 og var født på gården Grønnevik i Solund i 1877 ifølge Solund bygdebok. Foreldrene var Jon Olson Oppedal og Guri Larsdtr. fra Leveren i Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Finner ikke Jon i 1900-tellingen. Men det er vel gode muligheter for at han er død. For på gården Storevig finner jeg Guri Larsdatter fra Gulen. Men gift med en Jacob Iversen og med en datter, Johanne Jacobsdatter. Spørsmålet er bare hvor døtrene har tatt veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Jon Olsson d. 1883 og Guri gifta seg opp att i 1889 med Jakob Ivarsson Skarnagel, f. 1865. Dei hadde dtr Johanne Gurine, f. 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Lars,Ser at mitt innlegg (4) vart heilt feil. Det var sjølvsagt Leonhard som var fødd i Dumba i 1906.Ifølge bygdebok for Solund vart Sverre og Lovise gifte i 1905 (?) (med spørsmålsteikn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og mange takk. Har stoppet opp ved han i Drammen jeg også. Har i alle fall fått noen spor. Mange takk skal du ha Gisle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Lars,Om du er interessert i det lille eg har 'samla' om Ingeborg Lovise Johnsdtr, f. 3-5-1877 i Eivindvik (ref. oppføring på www.fylkesarkiv.no - fødde) sine forfedre så kan du sende meg ein e-post: ghersvik@frisurf.noDet eg har er stort sett henta frå bygdebøkene for Gulen og Solund.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Lars Løkkebø

Tar opp igjen denne da jeg er bedt om å hjelpe til litt mer. Hadde nesten glemt denne. Har gått gjennom kirkebøkene for Solund og finner ikke antydning til Leonard der under fødte i 1906. Er det nærliggende kirkebøker å kikke i tro, eller er det mangler i forhold til det som er lagt ut?Sliter også litt med barn av hans bror Einar Gustav Evensen. Einar finne som født i Bergen i 1904. Han gifter seg med Karla Adolfine Larsen i Høyanger i 1924, finnes i kirkebok for Kyrkjebø i Lavik, 08.11.24. Dette ekteparet får i alle fall to barn. Einar, født 28.08.1928, kvinneklinikken i Bergen. Broren Bjarne skal være født 04.04.1925. Men finner ingen spor av han. Har kikket både i Bergen og under Lavik.Håper noen kan hjelpe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har funnet vielsen til Schrøder Leonard Evensen (eller omvendt). Der står det at han er født 17.09.1906 i det som for meg ser ut som Sulen. Uten at det har hjulpet nevneverdig foreløpig. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Lars,Leonard S. Evensen vart nok døypt i Hersvik sokn i Solund og dermed er ikkje KB gjort tilgjengeleg enno.Ang. (15): Kva kyrkje vart E.G. Evensen døypt i? Har du lenka?Ang. (16): Kunne du ha lagt inn den rette lenka til vigsla (eller i kva for ei kyrkje han vart gift)? Den du har gitt virker ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ekteskapet til EG Evensen finner jeg i klokkerbok for Kyrkjebø i Lavik, 1914-1937 side 159: LenkeSønnen til EG, Einar, finner jeg døpt i Kvinneklinikken Bergen, fødselsregister 1927-1929, side 141.EG selv finner jeg døpt i Nykirken i Bergen, side 24i Ministerialbok for 1904-1916.Men denne broren, Bjarne, har jeg så langt ikke funnet spor etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.