Gå til innhold
Arkivverket

[#37311] Bjørnegard i Bærum, Akershus

Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiEr det skrevet gårdhistoriebøker for Bærum, som dekker denne gården.Hva er grunnen til at det ikke eksisterer folketellinger for Vestre Bærum, for det er vel her denne gården hører unner?Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bjørnegård er gnr. 51 i V. Bærum. Det står ikke mye i boka. Bare hvem som eide gården: Wilhelm Eriksen oppføres som eier i matrikulen 1838. I 1860 kjøper Servel & Neck gården ved auktionsskjøte for 3500 spd. 1861 selger disse til kand.jur. Carl Heltzen (gift med Fredrikke, f. Ørum), som i 1873 solgte gården til proprietær R. Holmsen for 8000 spd. I de følgende år ble solgt parseller til Harald Hansen (1877 og 1886), Brambani (Kampebråten) og Kristian Hellerud.1891 solgt R. Holmsen gården til fru Jenny Bjørnson for 40 000 kr., 1895 kjøpte grosserer R.H. Mathisen gården for 60 000 kr. og i 1903 ble den for 120 000 kr. kjøpt av godseier Abr. Hesselberg-Meyer, bnr. 17 innbefattet.--- Det var alt som sto fra 1800 og framover.Du må nok antageligvis benytte deg av kirkebøkene. Du finner noen av dem her i DA, og da er det som Ketil sier at det hørte under Asker.Her er en artig historie ang. Bjørnegård http://www.krus.com/kunst/kunstnere/monet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei! Min intresse for Bjørnegard er fordi det er meg fortalt at min oldemor og hennes to søstre skal være oppvokst der.Se tema nr 37312I og med at jeg ikke vet hennes pikenavn er dette en hard nøtt og kanskje som å lete etter den berømte nåla....!--Gitte--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.