Gå til innhold
Arkivverket

[#37312] Oppslag i kirkebøker i Moss.

Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg prøver å finne min oldemor Marie Elisabet (elise) f 26/10-1881. Har bare muntlig fra familien at hun skal være fra Bærum og i hvertfall hadde to søstre, hvor den ene drev et konditori i Kirkeveien i Oslo. Jeg har ikke greid å finne ut av hennes pikenavn.Uvisst når hun kom til Moss. Men hun ble i hvertfall der gift med en med navnet Bjerke, og hun fikk en sønn Alf Georg og Ingerid Bjerke med ham. Det eneste jeg vet om sønnen er at han døde i 1964. Datteren døde under 2.verdenskrig og ble gift og fikk to barn. Har ikke klart å finne dette ekteskapet til min oldemor.Min oldemor gifter seg på nytt med min oldefar Konrad Alfred Kristiansen f 5/10-1881 i Hvidsten, oppvokst på Nordenhaug i Vestby.Det sies at Marie og Konrad var søskenbarn, men jeg har ikke greid å finne ut av det. Mulig de var søskenbarn på morsiden. Men siden jeg ikke finner min oldemor i folketellingene er det vanskelig.Min oldefars far var Edvard Kristiansen f 1845 på Gulli gård i Kroer (Ås kommune).Marie og Konrad fikk i alt 5 barn. Det første barnet er født i 1906 (i Moss), så jeg går utifra at de giftet seg her rundt denne tiden? Den eldste er født i 1917. De bodde flere steder på Krapfoss i Moss, som Pottemakerveien og i 'Brandenburg' for de som er lokalkjente. Håper at noen har gode øyne og tid til å hjelpe meg med denne nøtten!:-) Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiGlemte å få med stedsnavnet i Bærum min oldemor skulle være oppvokst på.Stedet er Bjørnegaard.Synd at folketellingene for vestre Bærum er godt tapt, eller hadde det kanskje vært noe å hente der!mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gitte. Har prøvd å finne noe av de tingene du lurer på. Noe har jeg funnet og noe ikke. Marie Elisabeth giftet seg som du sier 2 ganger, og sannsynligvis er ingen av de vielsene skjedd i Moss. Fra sitt første ekteskap skal hun ha hatt 2 barn. Jeg har så langt funnet et.Konfirmert i Moss landsogn 12 mai 1918 Alf Georg Gulbrandsen Bjerke født 6 nov 1902, døpt 8 mars 1903. Fødested: Kristiania. Bosted ved konfirmasjonen: Krapfoss. Foreldre: Staldkarl Martin Gulbrandsen Bjerke og hustru Marie Elise Mikalsen.Dette kan vel tyde på at første ekteskapet skjedde i Oslo, tror du ikke ?Det virker som om ekteskap nr 2 heller ikke har skjedd i Moss. Jeg har funnet flg barn: Konfirmerte:8 mai 1921 Moss landsogn Johan Alfred Kristiansen f 8 juni 1906, døpt 27 sept 1906. Fødested: Vestby. Bosted ved konf: Krapfoss. Foreldre: _____arbeider Konrad Kristiansen og Enke Marie Elise Bjerke.2 des 1923 Moss Landsogn Grethe Kristiansen. Født 15 sept 1908 og døpt 15 nov 1908. Fødested: Vestby. Bosted ved konf: Krapfoss. Foreldre: Tomtearb Konrad Kristiansen og hustru Marie Kristiansen Nb: deler av innføringen var ganske utydelig. Spesielt gjelder det dåpsdatoen, ikke vær 100% sikker på den.6 des 1925 Moss landsogn Inga Johanne Kristiansen født 28 jan 1911 døpt 30 juli 1911. Fødested: Jeløy. Bosted ved konf: Krapfoss. Foreldre: Stenarbeider Konrad Kristiansen og hustru Marie Bjerke.1 des 1929 Moss landsogn Trygve Sten Kristiansen født 16 feb 1915 døpt 15 aug 1915. Fødested. Jeløy. Bosted ved konf: Krapfoss. Foreldre: Gråstensmurer Konrad Kristiansen og h Marie Mikalsen.Døpte:Født 28 jan 1911 døpt 30 jul 1911 Moss Landsogn INGA JOHANNE ægtef. Foreldre: Arbeider Konrad Kristiansen f 1882 og hustru Marie f. Bjerke f. 1882 Foreldrenes bopel: Krapfoss. Faddere: Ingvald Johannessen, sagarm Johannes Nordal og hustru Julie, arbe H. ___Johannessen.Født 16 feb 1915 døpt 15 aug 1915 Moss Bysogn TRYGVE STEN ægtef. Foreldre: gråsteinsmurer Konrad Kristiansen f 1881 og hustru Marie Mikalsen f 1881. Gift. Foreldrenes bopel: vaalerveien Faddere: murer Ole Hansen, barnets far, pike Ingrid Bjerke og Kathrine Mikalsen.Avskriftene er fra klokkebøker for Moss landsogn og bysogn. Som du ser de 2 første barna er født i Vestby, tror du ikke at også vielsen skjedde der ?Det siste barnet som er født i 1917 har jeg foreløpig ikke funnet, men skal se igjen. Georg Gulbrandsen Bjerke: hvorvidt han døde i Moss er foreløpig usikkert. Jeg har sjekket bysognet og dødsfallprotokoller uten å finne han. Moss landsogn for den tiden har jeg ikke selv, og det er vel kanskje der han står om han døde i Moss. Der må jeg sjekke på biblioteket og får dessverre ikke gjort det før onsdag, men da gjør jeg det gjerne.Som du ser så har Marie vekslet mye i bruken av etternavn, og det er også sikkert grunnen til at du ikke har funnet henne i folketellingen for 1900 enda. Håper at dette har gitt deg litt mer å gå på. Men tror du ikke at det er denne familien jeg har funnet i folketellingen 1900 i Oslo ? LenkeI såfall tilhørte de vel trefoldighets kirken. Da kan vel det være stedet å lete etter vielsen. På folktellingen ser du jo også at Ingerid er født i Oslo i 1899. Skal se mer om jeg da kan finne konfirmasjonen i Moss.Om det er mer jeg kan se etter så har jeg klokkebøker for landsognet perioden 1910 til 1932 og for bysognet 19011937. Likeså har jeg dødsfallprotokoller for perioden 1881-1943, og gjør gjerne flere oppslag for deg om det er aktuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Så tror jeg at jeg fant også Ingerid konfirmert i Moss Landsogn.Konf 10 mai 1914 Ingrid Marie Kristine Gulbrandsen f. 14 feb 1900 døpt 16 apr 1900. Fødested: Kristiansia. Bosted ved konf: Krapfoss. Foreldre: Formand Martin Gulbrandsen og h Marie MichalsenAnne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Kjære,kjære Anne Lene!Du er virkelig et funn. Du har løst floken for meg.De eldste i familien kan huske feil og etter hva jeg har lest nå. Kommer jeg fram til at min oldemor jo er født i Moss (folketelling 1900). Jeg har hatt liten tro på at hun skulle være født i Bærum.Har snakket med min eldste onkel i dag igjen, og hadde fortalte at han trodde det var min oldemors første mann som hadde tilknyttning til Bjørnegård i Bærum.Det er supert at du fant min oldemors pikenavn, det har jeg strevet lenge etter får å finne, og du klarte det. Jippi!!!!!!Navnet på hennes første mann var også kjekt å få på plass!!Som fadder til Trygve, står det oppført Kathrine Mikarlsen. Dette tror jeg må være min oldemors søster.Siste barnet heter Ingar mulig han også har et mellomnavn, men det kjenner jeg ikke til. Han skal være født 23/12-1917 og han døde 18/2-1986 i Moss.Alf Georg Bjerke døde 1964 i Moss. Det er alt jeg vet om ham.Grethe er min mormor og det er flott å få bekreftet når hun var født. Da vi har en dåpsattest som sier den 13/9 og et pass som sier 14/9 og i klokkerboken som du fant henne i står det 15/9-1908.Men sto det om hun var konfirmert i Moss? Jeg har trodd i alle år at det skjedde i Vestby, men jeg har ikke klart å finne henne der.Og jeg får lete etter vielsen til min oldemor og oldefar i Vestby, det er det nok det mest riktige nå.Jeg må la alle opplysninger synke inn, og se etter om det er noe mer jeg lurer på.Du må enn en gang ha tusen takk for hjelpen. Klem Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gitte. Så moro at dette var med på å løse floken din. Vi har vel alle hatt noen floker, og vet hvor moro det er når man får hull på dem.Jeg har tittet på konfirmasjonsinnførselen til Grethe igjen, som fant sted i Moss Landsogn. Kirkeboken er noen steder utydelig rundt denne innføringen, noe av skriften har blitt utydelig. Fødselsdatoen som står 15 sep er det derimot ingen tivl om den er klar. Det er mer dåpsdatoen jeg er usikker på. Kanskje ved å finne dåpen hennes i Vestby at du klan få noe svar på det.Nå fant jeg også sistemann. Født 23 des 1917 døpt 26 des 1918 Moss Landsogn: INGAR ægtef. Foreldre: Anleggsarbeider Konrad Kristiansen og hustru Marie Mikalsen. Begge født 1881. Bosted: Krapfoss. Faddere: Betonstøper Abraham Kristiansen, Pølsemager Rudolf Hansen, kone Ingrid Hansen, do Mette Kristiansen.Konfirmasjonen hans har jeg foreløpig ikke funnet, men må innrømme at det var en overfladisk titt, skal se etter igjen.Når det gjelder dåpen til Marie Elise og hennes foreldres vielse her i Moss kan jeg finne de innførslene. Det er derimot på filmer som jeg selv ikke har, og som jeg må på bibl for å finne, og det kan jeg trolig få gjort på onsdag.Da kan jeg også se om jeg kan finne Ingars dødsannonse i avisen.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Til Ragnhild: Tusen takk for hjelpen. Her fikk jeg bekreftet at min oldemor og oldefar var søskenbarn på morsiden.Min oldefars mor het Johanne Abrahamsen. Vet ikke når hun døde, men ved folketellingen i 1900 for Vestby står min tippoldefar som enkemann.Til Anne Lene: jeg setter stor pris på om du får tid til et besøk på biblioteket i Moss. Og jeg vil gjerne høre fra deg, hvis du finner dåpen til oldemor eller hennes foreldres vielse. Hvis du finner dødsannonsen til Ingar. Kunne du tatt en kopi av den til meg?Har du en mailadresse jeg kan nå deg på, så skal du få min adresse osv.Tusen takk til begge to for hjelpen!Stor klem fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Etter å ha studert navn osv. har jeg funnet sammenhengen mellom min oldemor og oldefar var søskenbarn.Det er slik. Min oldemors mor Grethe Elise Abrahamsen og min oldefars mor Johanne Abrahamsen var søstre.Fant familien i folketellingen for Vestby i 1865 på Nordby Gård.Da er Johanne 9 år.Og jeg tror hun døde i begynnelsen av året 1900. Min oldefar bodde på en husmannsplass (Nordenhaug) under Nordby gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Noe skjedde før jeg var ferdig å skrive.Så mysteriet om hvordan de kunne være søskenbarn er løst! Men jeg hører gjerne fra deg Anne Lene....:-) Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. I går var en dag som gikk i ett for meg, så derfor et svar først nå.Har du sett Krapfossboken Gitte ? Der er enkelte interessante ting for deg vil jeg tro ?Selv bor jeg på Krapfoss. Brandenburg var en leiegård som ble revet på beg av 1960 tallet. Det står bilde av huset i boken, rett før rivingen så da var det nok temmelig falleferdig. Huset er også med på et bilde eller to til i boken.Det finnes et foto i boken som viser elevene fra Krapfoss skole 1922. På dette bildet er både Trygve og Grethe med. Det er også et bilde i boken som viser det eldste klassebildet fra Krapfoss skole som er bevart, 5 klasse i 1923. På det bildet er Inga med. Så i boken er det altså bilde av 3 av dine.Det er også en annen bok: Byoriginaler. Moss var jo en by med masse oppnavn på de som bodde her, og som var kjent under oppnavnet sitt, da det var faktisk sånn at naboen ikke visste hva de egentlig het. I denne boken er en del av oppnavn med. Der finner vi:RØDLIK. Trygve 'Rødlik' Kristiansen. Krapfossgutt. BILLIBITERN Ingar 'billibitern' Kristiansen. Møllearbeider fra Krapfoss. NITTI'N Johan 'nitti'n' Kristiansen. Gårdsarbeider fra Krapfoss.Tror nok ikke de står omtalt på annen måte i boken byoriginaler, men jeg skal titte litt videre i boken. Krapfossboken er jo en fin lokalbok som du muligens kan ha glede av å se i.Om jeg finner noe på biblioteket i morgen, så er vi vel på såpass nye opplysninger, at det er vel ikke noe særlig å legge det ut her. Så min mailadresse er: alenehagen@hotmail.com. Kontakt meg gjerne der, så kan vi i allefall ta de aller nyeste informasjonene jeg evt finner på mail.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.