Gå til innhold
Arkivverket

[#37313] Haugland i Lurøy.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -Er det noen som kan hjelpe meg med foreldre til Ole Johansen Haugland i Lurøy ? - Han er f. ca. 1775, sk. 1833, g. 1810 m. Rachel Olsdr. - Jeg har selv en ide om hvem som er faren, men er usikker. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jeg vil tro - som et tips - at han er sønn av Johan Johansen på Bratland i Lurøy, jfr skifte i Skifteprotokoll for Helgeland, bok 91, side 91 hvor deet opplyses at sønnen Ole er gift og bor på Haugland. Denne Johan er født ca. 1752 som sønn av oppsitter Johan Johansen på Bratland, født ca. 1712, og muligens hans kone (i 1769) Anne Amundsdatter, født ca. 1719. Kilde: Folketelling for Lurøy 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Vel, det var igrunnen samme person jeg trodde det kunne være, men fant liksom ikke noe 'bevis'. - Det er skifte etter Anna Amundsdr. (g.m. Johan Johansen) i 1780, men da er der ingen Ole nevnt som barn. Derimot en sønn Johan f.c. 1750. - Av et annet sk. i 1798, er en Ingeborg Olsdr., g.m. en Johan Johansen (f.c. 1750). Så da kan man kanskje formode at dette er far og sønn. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Aj, det var visst en liten feilskrift i skiftet i 1798. - Rett skulle være at det var søster av Ingeborg, - Martha Olsdr., som var g.m. Johan Johansen d.y., f.ca. 1750, Bratland. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ja, vi har å gjøre med Johan Johansen d.e. og Johan Johansen d.y. Ole er sønn av Johan Johansen d.y - det fremkommer ved sammenligning av skiftene i 1780, 1798 og 1826. Ole’s mor er altså Mette Olsdatter som døde ca. 1826 og ikke Anne Amundsdatter som man lett kan tro. Selv om Sara var 90, så vil jeg anta at Anna Amundsdatter var for gammel til å få barn i 1775! Du bør likevel kontrollere mot kireboken for Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk igjen Terje. - Jeg har forsøkt å finne ut av disse folkene, men det er ikke så enkelt. - Johan Johansen den eldre, g.m. Anne Amundsdr., sk. 1780. - Hun må være dr. av Amund Larsen Kvarøy, g.m. Maren Christophersdr., sk. 1745. - Marens foreldre er jeg i tvil om. - Amunds, likeså.-- Så er det Johan Johansen d.y, f. ca. 1750, g.m. Martha Olsdr., Bratland, vel en dr. av Ole Abelsen Bratland, g.m. Berith Andersdr. - Ole Abelsen og hans bror er nok fra Nesna og broren Knut Olsen blev g. på Aas (Bratland), m. en dr av Anders Pedersen Aas, g.m. Ingeborg Andersdr. - De samme hadde også en dr. Berith, så det er jo ikke utenkelig at disse to brødrene blev g.m. hver sin søster på Aas (?) -- Har du eller noen andre noen tanker om dette ? -- Nu ser jeg også at på det andre bruket på Aas var der en pike som blev g.m. en Anders Pedersen på Konsvik. -Er det tenkelig at denne fam. bosatte seg på det andre bruket på Aas og at Anders Pedersen blev g.2.m. Ingeborg Andersdr. ? -- Noen tanker om dette ? -- Alt mottas med takk. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.