Gå til innhold
Arkivverket

[#37315] Theodor Julius Hamilton, losoldermann og havnfogd i Fredrikshald

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I 1865-tellingen for Fredrikshald finner jeg denne familien : Theodor Julius Hamilton g m Marie Elisabeth Hamilton f Christophersen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe I FS finner jeg følgende:Theodor Julius HAMILTON Age At Marriage: 27 Sex:--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Lorntz HAMILTON--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Marie Elisabeth CHRISTOPHERSEN Age At Marriage: 25 Marriage: 27 Aug 1847 Place: Halden, Ostfold, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M420736 Source Dates: 1845 - 1865 Film or Fiche Number: 255773 Collection Details: Halden; Den Norske KirkeSe tema 18962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen
Lenke Måtte bare legge inn denne linken. Rart at de er så sporløst vekk når de har så menge unger i Halden. Har du lest slekter under røtter. De kan jo høre til svenske Hamilton slekten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Theodor Julius Hamilton f 1.6.1820, døpt 18.8. s.å. i Fredrikshald. Foreldre Skipskaptein Lorentz Hamilton og Rachel Torode.Faddere var vanskelig å lese her, men tar med toldinspektør Hals, Lodsoldermann Schou, Severin Knap, Madam Fredriksen og jomfru Danielle Faye. (Kirkebok Halden MINI HF267 folio 142) Dette har jeg bare på notater.Men har ikke slekten Hamilton vært debattert i andre sammenheng på Brukarforumet tro? Jeg mener det.Foreldrene har du fødselsårene til, det samme med vielsen (18962)Familien Lorentz Hamilton bodde i Skippergaten ihvertfall fra 1835 (tellingen da), og senere Theodor Julius med familie i samme hus, se linken under.I innlegg (3) bor samme familie i Sykehusgaten ifølge websiden frhald.no. Jeg velger å tro Skippergaten er det riktige bostedet. Familien eide dette huset i tellingen 1835 og videre fremover som jeg skrev over her.http://www.frhald.no/Bygninger/Skippergata%204.htmJeg tar med de barna jeg 'har' til Lorentz Hamilton og Rakel Torode. Lorentz er regnet som stamfaren til Haldengrenen H.1) William Hamilton f 28.8.1806, død 14.6.1886. Han var skipskaptein, bokhandler m.m. Gift med Anette Abigael Palm f. 7.3.1806.Tar med at Anette Abigail ga ut en bok som hennes mann var forlegger for. Boken ble gitt ut anonymt og het 'Abigails Eventyr'. Hun hadde samlet sagn og eventyr rundt Frhald.2) Lorentz Rachelius Hamilton f. 22.8.1816. Skipper.3) Gurine Marie Hamilton f ca 1813 i Frhald. Hun ble gift med skipskaptein Hans Jonassen.Jeg har også en del mer etterslekt.Boken om Fredrikshald Sjømannsforening skrevet av O. Forstrøm kan kanskje være nyttig her. I boka '800-Haldenprofiler' av Edvin Haug er også noe skrevet om familien.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 British Isles Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- Rachel Torode Marriages: Spouse: Lawrence Hamilton Family Marriage: 12 JAN 1804 Saint Peter Port, Guernsey, Channel Islands

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Hanne og Liv - tusen takk for fine opplysninger og for bilder av bosteder - det setter jeg stor pris på. Nå har jeg fått mer om Theodor Julius enn jeg kunne håpe på. Men jeg har ikke helt sammenhengen i denne Hamilton-familien og jeg har flere personer som jeg ikke greier å plassere eller se hvordan de plasseres i en familiesammenheng. Derfor lager jeg et nytt tema på neste problem med henvisning til dette.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.